Opakowania i ich wpływ na jakość produktów mleczarskich

dr inż. Dorota Kręgiel
Przegląd Mleczarski 4/2011

Streszczenie
Dla przemysłu opakowań artykuły mleczarskie są najbardziej wymagającymi wśród pozostałych produktów spożywczych. Różnorodność produktów mleczarskich wymaga od przemysłu opakowaniowego wysiłku zmierzającego do zapewnienia pełnej ochrony zarówno trwałości produktu i zdrowia konsumenta, jak i ochrony środowiska naturalnego.

Słowa kluczowe: opakowanie, przemysł mleczarski, bezpieczeństwo zdrowotne

Packagings and their influence on quality of dairy products

Summery
Dairy packaging requires special care and attention. Different dairy products have different packaging options. But one important factor to consider is to maintain the freshness of the product. The challenge for dairy manufacturers is in creating products that can fulfill the need for health, convenience and the environment..

Key words: packaging, dairy industry, health safety

Opakowanie wpływa istotnie na jakość i trwałość każdego produktu spożywczego. To właśnie ono chroni dany wyrób przed szkodliwym wpływem środowiska. Szacuje się, że opakowania są niezbędne dla około 95% wszystkich wyrobów obecnych na rynku. Złe opakowanie, które nie zabezpiecza produktu przed czynnikami zewnętrznymi, może spowodować zniszczenie i uszkodzenie danego towaru. W żadnym przypadku opakowania nie mogą negatywnie wpływać na jakość gotowego produktu, która kształtowana jest podczas procesu technologicznego. Artykuły mleczarskie są najbardziej wymagającymi wśród pozostałych produktów.

Definicje opakowań i ich rodzaje

Opakowanie jest elementem towaru kierowanego na rynek, który coraz trudniej jednoznacznie zdefiniować. Spotyka się wiele definicji, od bardzo zwięzłych po dość rozległe, które starają się w pełni wyeksponować istotę tego elementu. Według normy PN-O/79000:1974 „opakowanie jest to wyrób zapewniający utrzymanie określonej jakości pakowanych produktów, przystosowanie ich do transportu, składowania oraz prezentacji, a także chroniący środowisko przed szkodliwym oddziaływaniem niektórych produktów” [20].

Dostępna literatura definiuje opakowanie, biorąc pod uwagę rolę, jaką powinno ono spełniać w systemie marketingu. Opakowanie jest więc wyrobem, który:

  • został użyty w celu stworzenia dodatkowej warstwy zewnętrznej w stosunku do innego wyrobu, zapewniając utrzymanie określonej jakości pakowanych produktów, a także stanowiąc ochronę produktu opakowanego przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych, bądź przed ewentualnym szkodliwym oddziaływaniem produktu,
  • identyfikuje produkt, informuje o jego właściwościach, sposobie użycia itp.,
  • poprzez kształt, odpowiednią konstrukcję, formę, napisy, oznaczenie czy kolorystykę może zachęcająco oddziaływać na nabywcę,
  • umożliwia a także ułatwia przemieszczanie się produktów podczas takich procesów jak: wytwarzanie, magazynowanie, transport, sprzedaż czy użytkowanie [21].

Opakowania stanowią niezbędny czynnik w obrocie towarowym. Tworzą istotny element przy zachowaniu jakości produktów i są jednym z najważniejszych środków reklamy [6]. Mają one również wpływ na decyzje związane z wyborem danego produktu przez konsumenta. O wyborze towaru w sklepie decyduje przede wszystkim atrakcyjność opakowania, która zależy od takich czynników, jak: barwa, liternictwo, grafika, kształt, wielkość, a nawet materiał, z którego zostało ono wykonane. Wrażenia wywołane przez kształt, formę czy kolorystykę opakowania kształtują wyobraźnię konsumenta [12]. Nowoczesne materiały opakowaniowe poprawiają nie tylko walory estetyczne, ale również właściwości techniczne opakowania. Obecnie dla konsumenta opakowanie jest ważnym nośnikiem informacji o produkcie, sposobie użytkowania lub przechowywania [11].

Rysunek 2.

Symbol określający przeznaczenie wyrobu do kontaktu z żywnością.

Strona 1 z 6