Silne marki nabiałowe: Klucz do sukcesu

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2017 (83)

Silne marki na polskim rynku

W Polsce mamy do czynienia zarówno z markami krajowymi jak i zagranicznymi. Z zagranicznych podmiotów na rynku polskim obecne są marki tj. francuski Danone i Lactalis oraz niemieckie Hochland, Müller i Zott.

Do największych krajowych firm i ich marek funkcjonujących na rynku polskim zaliczyć należy m.in. Grupę Mlekovita, Mlekpol (SM), Łowicz (OSM), Grupę Polmlek, Bakomę, mleczarnie Piątnica (OSM), Spomlek (OSM) czy Sierpc (OSM). Firmy te już same w sobie niejednokrotnie są markami, które na stale wbudowane są w świadomość konsumentów.

Zagraniczną marką o globalnym zasięgu jest rodzinna firma z zachodniej części Francji (Laval Mayenne), Lactalis. Firma powstała w 1933 r., a jej założycielem był serowar André Besnier. Nowy biznesmen zaczynał od 17 litrów mleka i 35 krążków camemberta. Jednak zapał i pomysłowość spotkały się z pozytywnym odbiorem konsumentów. Z czasem lokalna firma rozrosła się do poziomu największej firmy stricte mleczarskiej na świecie. Obecnie Grupa Lactalis jest numerem 1 wśród grup mleczarskich na świecie, numerem 1 w produkcji mleczarskiej w Europie, numerem 1 w skupie mleka oraz numerem jeden w produkcji sera. Lactalis w swoim portfolio posiada szereg znanych międzynarodowych marek, tj. Président, Galbani, Société. Firma zatrudnia 75 000 osób i ma 230 fabryk w 43 krajach.

Warto wspomnieć, że silna marka o ugruntowanej reputacji ma zawsze korzystniejszą sytuację negocjacyjną niż mniejszy gracz. Bardzo często silna marka zajmuje wysokie miejsce wśród liderów w swojej kategorii.

Produkty sztandarowej marki Président są sprzedawane w ponad 140 krajach (1,8 mld euro obrotu), a Galbani w ponad 130 krajach (obrót 1,5 mld euro). W 2015 r., Grupa Lactalis na świecie osiagnąła obrót wartości 17 mld euro i już wiadomo, że wynik za 2017 r. będzie wyższy za sprawą przejęć w branży.

Francuski Danone należy do grupy spółek Danone – producenta żywności dopasowanej do potrzeb odbiorców na każdym etapie życia. Misją firmy jest hasło: „Poprzez żywność niesiemy zdrowie tak wielu ludziom jak to jest możliwe”. Na polskim rynku produkty importowane marki Danone pojawiły się po raz pierwszy w 1991 roku. Pod koniec 1992 roku podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji w Polsce. Dziś oferta firmy Danone jest znacznie szersza – zawiera produkty przeznaczone dla dzieci, osób starszych, a także marki wyrobów przynoszących korzyści zdrowotne osobom z problemami trawiennymi. Obecnie firma specjalizuje się w produkcji jogurtów i serków. W portfolio firmy znajdują sieę takie znane marki jak: Danone, Danonki, Danio, Gratka, Fantasia i Activia.

Firma Hochland powstała w 1927 roku. Fabryka serów została załozona przez Georga Summera i Roberta Reicha w Goßholz przy Lindenberg. Pierwszym wyrobem Hochland był 2 kg blok sera topionego Emmentaler. Obecnie firma działa w Niemczech, Rumunii, Francji, Hiszpanii, Ukrainie, USA. Hochland działa na rynku polskim od 1993 pod hasłem Hochland – To jest pyszne. Swoje produkty sygnuje marką Hochland i m.in. oraz Almette.

Müller to firma założona w 1896 roku przez Ludwiga Müllera. Firma najbardziej rozwinęła się w latach 70. ubiegłego wieku, kiedy to wprowadza szereg różnego typu innowacji oraz rozwija sieć dystrybucyjną. Biznes wspiera silnymi kampaniami reklamowymi. Müller jest obecny na rynkach: angielskim, włoskim, holenderskim, izraelskim, rumuńskim, czeskim i słowackim. W Polsce jest obecny od 5 lat. W aktualnej ofercie znajdziemy takie marki jak: Muller Mix, Froop, Esencia, Riso.

Firma Zott została założona w 1926 roku w Mertingen w Niemczech (Bawaria) przez Anne i Balthasara Reiter. W 2015 roku firma zatrudniała 2126 osób. Zott sprzedaje swoje produkty w 75 krajach. W odniesieniu do Polski firma rozpoczęła działania w 1992 roku. W Polsce produkty Zott znane są pod markami: Zott, Jogobella, Monte, Zottarella, Primo i Belriso, dalej Smakija.

Strona 5 z 7