Silne marki nabiałowe: Klucz do sukcesu

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2017 (83)

Czy klienci są świadomi naszej marki?

Jednym z elementów branych pod uwagę przy ocenie siły marki jest tzw. świadomość marki. Jest to sytuacja, która odzwierciedla jej obecność w świadomości klientów z określonej grupy docelowej. Świadomość marki pokazuje gotowość i chęć klienta do zakupu produktu właśnie tej konkretnej marki. Świadomość marki określana jest na trzech poziomach: świadomość natychmiastowa, spontaniczna i wspomagana. Świadomość natychmiastowa (top-of-mind) wskazuje, że marka kategorii produktów lub usług jest pierwszą rozważaną marką w momencie decyzji o zakupie. Świadomość spontaniczna marki (spontaneous brand awareness) pokazuje pole wyboru klienta, zaś świadomość wspierana świadomość marki wskazuje, jakie marki klient w ogóle zna.

Elementy marki

Jak już pisaliśmy marka to przedstawienie pewnej zintegrowanej koncepcji naszego rozumienia pewnych idei i wartości, którymi chcemy się podzielić z naszymi potencjalnymi konsumentami. marki zawierają szereg istotnych elementów spośród nich warto wymienić m.in. nazwę, logo, hasło reklamowe, określony integralny kształt, kolor, dźwięk, zapach (perfum) czy smak (gwarantowany smak względem receptur). Nazwa może być wyrazem, kombinacją słów lub znaków słowno-graficznych. Stworzone logo jest wizualnym znakiem handlowym które pozwala konsumentom zidentyfikować daną markę. Niezwykle ważne jest hasło, slogan reklamowy, który w skróconej formie opisuje charakter i wartości naszej marki.

Silne marki komunikują się

Silne marki zawsze mają opracowaną strategię działania. Opiera się ona ma wielopłaszczyznowej komunikacji, celem bliskiego kontaktu z poszczególnymi grupami docelowymi. Dlatego w kreowaniu marki nie tylko zapewnienie jej bogatego portfolio produktowego, ale właśnie komunikacja poprzez różne kanały medialno-dystrybucyjne. We współczesnym świecie komunikacja marketingowa odbywa się na poziomie reklamy, promocji sprzedażowej, bezpośredniego marketingu, bezpośredniej sprzedaży oraz działalności o charakterze PR i prospołecznej. Wydaje się zasadne stwierdzenie, że komunikacja marketingowa powinna być prowadzona w wielu kanałach komunikacyjnych i zawsze dostosowana do konkretnego odbiorcy. Nie wystarczy tylko poinformować użytkowników końcowych o danym produkcie, ale także partnerów handlowych, którzy na co dzień muszą mieć dostęp do aktualniej wiedzy dotyczącej zmieniającej się oferty produktowej pod daną marką. Skuteczność komunikacji jest wypadkową tego, czy konsumenci są świadomi naszych działań i z jakim oddźwiękiem nasz komunikat trafił do naszego konsumenta.

Światowi giganci

Przemysł mleczarski jest jednym z najlepiej rozwiniętych sektorów na świecie. W zależności od regionu na przestrzeni lat wytworzył swoisty system łączący rolników i konsumentów. Mleko i jego przetwory są jednym z podstawowych produktów spożywczych w wielu krajach i trudno sobie wyobrazić dzień bez czegoś mlecznego w diecie. Na bazie tego potencjału na świecie działa wiele firm, które poprzez swoje systematyczne działania i rozwój osiągnęły przeogromny sukces. W zależności od regionu są to zarówno firmy lokalne jak i globalne spółdzielnie i korporacje mleczarskie albo przedsiębiorstwa wchodzące w grupę firm powiązanych ze sobą kapitałowo.

Do największych 10 światowych firm mleczarskich należą: Lactalis, Nestlé, Danone, Fonterra, Dairy Farmers of America (DFA), FrieslandCampina, Arla Foods, Dean Foods, Yili, oraz Mengniu. Firmy te działają ogólnoświatowo, a ich produkty są kupowane przez miliony konsumentów. Swoje działania wspierają ogromnymi nakładami zarówno w jakość, innowacyjność oraz technologię jak również budowanie silnego zaplecza marketingowo-finansowego wspierającego marki.



Strona 4 z 7