Silne marki nabiałowe: Klucz do sukcesu

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2017 (83)

Lacpol (PHZ SM) stanowi grupę kapitałową, której głównym profilem działalności jest produkcja oraz sprzedaż wyrobów mleczarskich na rynki całego świata. W ramach Grupy, którą tworzą zakłady obejmujące swoim zasięgiem całą Polskę, działa: 9 zakładów produkcyjnych i usługowych, chłodnia składowa, dwie hurtownie. Dzięki szerokiej współpracy ze światowymi koncernami spożywczymi, a także z uznanymi placówkami naukowo-badawczymi, produkty Lacpol (PHZ SM) znane są na całym świecie.

Mleczarnia Piątnica (OSM) położona jest w województwie podlaskim nad rzeką Narwią w odległości 2 km od Łomży. Tradycje mleczarstwa w gminie Piątnica nierozerwalnie związane są z majątkiem należącym do F. Lutosławskiego położonym we wsi Drozdowo. W 1947 r. produkcję mleczarską przeniesiono z Drozdowa do Łomży. Rozpoczęcie działalności w postaci nowego zakładu przetwarzającego mleko (w obecnej nazwie) w Piątnicy nastąpiło w 1981 r. Prawdziwym przełomem w historii Spółdzielni, było wprowadzenie w 1992 r., nieznanego wówczas na polskim rynku serka wiejskiego typu cottage cheese. Dzięki wysokiej i powtarzalnej, jakości, produkt ten od lat niezmiennie utrzymuje swoją wiodącą pozycję na krajowym rynku.

Pozycja rynkowa firmy wyraża się najwyższymi udziałami wyrobów pod marką Piątnica w podstawowych kategoriach mleczarskich, takich jak: serki wiejskie, jogurty greckie, śmietany, serki śmietankowe oraz twarogi. Wszystkie produkty są sygnowane marką Piątnica (Twój Smak, Twój Smak Puszysty czy Millandia). Marka Piątnica mieści się w czołowej 50. najcenniejszych polskich marek. W rankingu Rzeczpospolitej zajęła 10. miejsce w zestawieniu mocy marek (produkty żywnościowe, druga najsilniejsza marka w branży mleczarskiej). Piątnica zajmuje 13. miejsce na liście marek cieszących się największą lojalnością klientów, w ogólnym zestawieniu (pierwszą pozycję wśród marek mleczarskich). Piątnica jest postrzegana jako marka innowacyjna, przyjazna i będąca w zgodzie w z tradycyjnymi wartościami. Piątnica (OSM) rocznie skupuje 333 mln litrów mleka od 2196 dostawców.

Spomlek (SM) jest firmą tworzoną przez ludzi z pasją, którzy nie tylko dbają o najwyższą jakość produktów, usług i surowca, ale także biorą aktywny i twórczy udział w tworzeniu wspólnej firmy. Priorytetem jej działań jest Klient oraz jego satysfakcja z konsumpcji oferowanych produktów. Spomlek (SM) łączy cztery zakłady. Firma dysponuje nowoczesnymi technologiami, doświadczeniem, wiedzą i zaangażowaniem ludzi. Nieustanne wychodzenie naprzeciw potrzebom konsumentów zaowocowało stworzeniem nowych, przełomowych na polskim rynku produktów tj. receptury na sery Radamer, Bursztyn i Rubin, które podbiły serca konsumentów w kraju i za granicą. W portfolio firmy znajdują się sery żółte pod marką Serenada (Radamer, Szwajcar Królewiecki, Salami, Baby Salami, Babuni, Gouda, Salami z dodatkiem przypraw) oraz pod marką Skarby Serowara: Rubin, Bursztyn, Szafir a pod marką Sery z Radzynia: Gouda z dodatkami). Wysoka jakość produktów znajduje potwierdzenie w postaci nagród i medali przyznawanych przez krajowe i międzynarodowe organizacje. Spomlek (SM) swoją działalność opiera na długoletniej współpracy z najbardziej wymagającymi klientami w kraju i na całym świecie.

Mleczarnia Sierpc (OSM) to firma z tradycjami istniejąca od 1927 roku. Jest przedsiębiorstwem wyróżniającym się niezwykłą dynamiką rozwoju, łączącym bogate tradycje z najnowocześniejszymi technologiami. Siedziba firmy zlokalizowana jest w północno-zachodniej części Mazowsza słynącej z nieskazitelnie czystego środowiska.

Z firmą współpracuje około 1500 dostawców, od których skupowane jest mleko wyłącznie najwyższej jakości. Rocznie jest to ponad 180 mln litrów mleka spełniającego wymogi UE. W ofercie firmy Sierpc (OSM) znajdziemy m.in. ser Królewski – który sam w sobie jest już marką, Ser Studencki, Ser Magnat, Ser markiz czy L.Casei.

Ewa Gromadzka, Kierownik Marketingu w Mlekpol (SM)

Ewa Gromadzka

Kierownik Marketingu w Mlekpol (SM)

Silną markę tworzy co najmniej kilka czynników. Najważniejszym jest powtarzalna, wysoka jakość produktów sygnowanych danym godłem. Bardzo istotna jest również przemyślana i konsekwentna polityka handlowo-marketingowa. Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol ma silne marki, bo bez wątpienia spełnia te warunki. To nie jest łatwe w przypadku branży mleczarskiej, gdzie produkt należy do grupy tych najbardziej wrażliwych. Naszą flagową marką jest oczywiście Łaciate. Od początku jej istnienia, czyli od 22 lat, w strategii marketingowej postawiliśmy na opowiedzenie pewnej historii i wywołanie emocji. To działa. Dziś 96% konsumentów zna markę Łaciate. Blisko 80% z nich twierdzi, że jest najlepsza na rynku a 55% konsumentów kupuje produkty Łaciate regularnie. Dane mówią same za siebie. Nieodzownym przy budowaniu lojalności konsumenckiej jest odpowiadanie na potrzeby klientów. Mlekpol (SM) monitoruje rynek pod kątem zmiany upodobań i oczekiwań konsumenckich. Nie ulegamy jednak przelotnym modom. Badamy zachowania konsumenckie, dzięki czemu jesteśmy w stanie zbudować efektywną platformę komunikacyjną bez potrzeby nieprofesjonalnego manipulowania informacją. Dostosowujemy się do nowoczesnych form komunikacyjnych, wykorzystujemy możliwości, które dają nowe media. Dobrze prowadzona komunikacja marki to konsekwentne budowanie więzi między producentem a konsumentem, a co za tym idzie, wpływanie na utrzymanie i wzrost zainteresowania ofertą. Stawiamy na działania niestandardowe. Musimy przebić się przez szum informacyjno-reklamowy marek, które powołując się na wątpliwe wartości prozdrowotne ich produktów, przypisują sobie naturalność i funkcjonalność. Oprócz kampanii spotowo-bilboardowych rozdawaliśmy, np. mleko przechodniom w 11 największych miastach Polski, w warszawskim metrze kilkukrotnie postawiliśmy gigantyczne kartony mleka, śmietanki albo napojów fermentowanych Milko, które przypominały zabieganym podróżnym o prozdrowotnych wartościach wyrobów mleczarskich. Proponujemy także konkursy konsumenckie z atrakcyjnymi nagrodami. Jako producentowi żywności zależy nam na promocji zdrowego stylu życia i świadomego odżywiania. Wiosną rozpoczęliśmy nietypową, kilkuetapową kampanię Maślanki Mrągowskiej „Nie jestem byle kim. Nie jem byle czego”, której ambasadorami byli pracownicy Mlekpol (SM). Bardzo istotnym elementem w budowaniu siły marki jest permanentna obecność pełnej gamy produktów w szerokiej dystrybucji. Nie możemy zapominać o wysokiej jakości, bezpiecznych i wygodnych opakowaniach.

Strona 7 z 7