Opakowania: Opakowania w mleczarstwie

Jaime Montesdeoca
Dyrektor ds. Sprzedaży i Rozwoju w Emsur Polska
Szybki rozwój prywatnych marek zobowiązuje globalne brandy do dywersyfikacji portfolio produktów. Konsekwencją jest szybsze zarządzanie projektami i łańcuchem dostaw z jednej strony, ale również zróżnicowanie w punkcie sprzedaży po drugiej stronie. W tym kontekście właściciele marek muszą dostarczyć dodatkową wartość dodaną poprzez opakowanie. Opakowanie jutra będzie bardziej złożone, interaktywne i ekologiczne. Ponadto, dodatkowe cechy (cięcie laserowe, możliwość wielokrotnego zamykania oraz pomiar temperatury) staną się popularne w sektorze produktów mlecznych. Również, produkty takie jak jogurt pitny staną się produktem odpowiadającym szybkiemu stylowi życia ludzi. Detaliści muszą konkurować z globalnymi właścicielami marek, a czasami jedyną drogą do zwycięstwa na półce jest innowacja. Często w przemyśle widzimy, że prywatna etykieta jest bardziej innowacyjna niż większość popularnych marek. W tym kontekście opakowanie jest kluczem do sukcesu. Przykucie uwagi klientów zawsze zależy od rodzaju produktu. Jednak patrząc ogólnie, klienci rozpatrują opakowania w kategorii wygody, trwałości, jakości i estetyki. Ochrona środowiska poprzez korzystanie z materiałów mu przyjaznych jest jedną z tendencji rozwijających się na rynku opakowań. Coraz częściej stają się popularne materiały biodegradowalne takie jak PLA. W odpowiedzi na dynamiczny rozwój rynku oraz zmian zachodzących w zachowaniach konsumentów, potrzebne są produkty dopasowane do szybkiego stylu życia ludzi. Opakowania umożliwiające wielokrotne zamykanie oraz spożycie produktu poza domem, są wygodnym rozwiązaniem dla użytkownika. Oczywiście, kwestie estetyczne opakowania oraz wszelkiego rodzaju innowacje mające na celu zaangażowanie i interakcje z konsumentem czynią produkt atrakcyjniejszym.

Podział materiałów sztucznych
Opakowania z tworzyw sztucznych są wykonywane z różnego rodzaju materiałów. Klasyfikacja tworzyw sztucznych została ujęta w czytelny jednolity system kodów/oznaczeń graficznych opisujący z jakiego tworzywa dane opakowanie zostało wykonane. System ma formę graficznego symbolu (trzy strzałki tworzące kształt trójkąta), w środku, którego umieszczona jest cyfra (od 1 do 7). W obecnie stosowanym systemie uznaje się, że opakowania wykonane z materiału PET – oznacza się dodatkowo 1, HDPE to 2, PVC – 3 i dalej LDPE – 4, PP – 5, PS – 6 oraz inne tworzywa symbolem – 7.
Jedną z obszernych grup produktów dostępnych w naszym asortymencie są opakowania z tworzywa sztucznego zwanego PET (1). Jest to politereftalan etylenu, który wykorzystywany jest do produkcji jednorazowych pojemników, opakowań oraz butelek na napoje. Pierwsze masowe zastosowanie opakowań PET w sektorze spożywczym miało miejsce pod koniec 1990 roku. Opakowania te bardzo szybko zdominowały rynek i wpisują się w trend eliminowania szkła w punktach sprzedaży, w kuchniach i punktach zbiorowego żywienia. Jak się okazuje opakowania PET nie są do końca bezpieczne, gdyż uważa się, że do produktów w nich przechowywanych mogą migrować substancje przypominające estrogeny (czyli żeńskie hormony) czyli tzw. ksenoestrogeny. Opakowania wykonane z plastiku PET nie mogą być ponownie wykorzystywane – nawet po dokładnym ich umyciu wciąż mogą wydzielać niekorzystne dla naszego organizmu substancje. Opakowań wykonanych z plastiku PET nie wolno również wystawiać na bezpośredni kontakt z promieniami UV. Substancje zawarte w butelkach plastikowych, będące pochodnymi ropy naftowej i benzenu, przenikają do napojów wówczas, gdy są niewłaściwie przechowywane. Zaleca się przetrzymywać butelki PET w temperaturze do 15oC. Aby przedłużyć odporność gotowego wyrobu do użytku, możliwe jest zastosowanie filtrów i absorberów UV.
Tworzywo sztuczne sygnowane symbolem HDPE (2) to polietylen o dużej gęstości. Obecnie opakowania produkowane z tego materiału są uznawane za jedyne materiały, których wykorzystywanie jest bezpieczne. Opakowania z niego wyprodukowane nadają się do ponownego użytku.

Z kolei tworzywo sztuczne oznaczone, jako LDPE (4) to polietylen o niskiej gęstości. To tworzywo sztuczne jest uznawane za bezpieczne, ale stopień bezpieczeństwa nie jest aż tak wysoki jak w przypadku HDPE czy PP.
Drugą grupą jest system pakowania mleka w kartoniki. Obecnie kartony produkowane są w różnych konfiguracjach. Do najczęściej stosowanych opakowań kartonowych należą: karton PE (zwykły, mający 3 warstwy), karton LDPE (gruba warstwa, maksymalnie 7 warstw), karton LDPE z EVOH (z warstwą alkoholu winylowego) oraz karton PE z warstwą aluminium. Spośród tych opakowań za najbardziej barierowe w przechowywaniu mleka są kartoniki z aluminium. Opakowania te są jednak znacznie droższe niż zwykła butelka PET.
Jednym z trendów obecnie kształtujących rynek jest ekologia. Świadomość ekologiczna konsumentów, producentów i detalistów rośnie. Firny produkujące opakowania szukają ciekawych rozwiązań. Przykładem takiego opakowania jest EcoPlus od SIG Combibloc (obniżenie emisji CO2 /80% karton ze źródeł odnawialnych) czy Tetra Rex od Tetra Paku, czyli w 100% ekologiczne i zrobione tylko z odnawialnych materiałów opakowaniowych. W przypadku Tetra Pak części z tworzyw sztucznych (otwarcie oraz elementy wewnątrz kartonu) zrobiono z brazylijskiej trzciny cukrowej. Ten naturalny plastik ma skład identyczny jak plastik pochodzący z paliw kopalnych, ale jego produkcja jest neutralna dla klimatu.
