Produkty dla nastolatków: Generacja Z

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2017 (81)

Nastolatek na zakupach

Bardzo ciekawym tematem jest zagadnienie nastolatka na zakupach. Grupę tę, ze względu na specyficzne cechy charakteryzuje kilka typowych zachowań. Po pierwsze: wymuszanie niektórych rzeczy na rodzicach. Hasło, bo „Oni” to mają – często powtarza się w rozmowach z nastolatkami. Bardzo często także to właśnie młody człowiek jest ekspertem na zakupach wymarzonych rzeczy i w wielu przypadkach rodzic po prostu kapituluje. Ciekawą techniką jest tutaj tzw. wkręcenie rodzica w produkt, który nastolatek chciałby mieć i wskazanie mu tylko takich cech produktów, że sam rodzic w końcu traktuje dany produkt jako niezbędny w życiu rodziny.

Równie ciekawym zagadnieniem jest samodzielność w robieniu zakupów przez młodzież. W wieku powyżej 11 lat dzieci najczęściej już posiadają jakieś własne zasoby finansowe. Okazuje się, że są doskonałymi shopperami, którzy nie tylko potrafią wyśledzić pożądany produkt, ale także kupić go po okazyjnej cenie. Niestety młodzież w tym wieku wydając pieniądze nie ma zdolności przewidywania najbliższej finansowej przyszłości i uważa, że pieniądze w jakiś sposób się znajdą i zasilą jej kieszeń.

Pieniądze u nastolatków pochodzą z prezentów lub jako zaplata za wykonanie jakiś usług. Jak wynika z badania Ipsos, 33% rodziców regularnie daje swoim dzieciom kieszonkowe. Pozostali również obdarowują pociechy, jednak czynią to w sposób nieregularny. Dzięki temu konta nastolatków z roku na rok są coraz zasobniejsze. Przeciętna miesięczna wysokość kieszonkowego wypłacanego młodzieży pomiędzy 15. a 18. rokiem życia to ok. 82 zł. Z racji ograniczonych wydatków (maksymalnie około 200 zł) racjonalnie dysponują budżetem, korzystając przy tym z rabatów i okazji.

Współczesna młodzież swoje zakupy najczęściej realizuje poprzez sieć. Sprawność, z jaką nastolatkowe znajdują, porównują i kupują produkty w sklepach internetowych jest wprost zdumiewająca – jakby urodzili się z naturalnym dostępem do sieci. Potrafią godzinami studiować zalety i wady danego produktu oraz śledzić swój produkt i wyszukiwać najlepszą ofertę. Czasami produkt sprawdzają w sklepie, by późnej dokonać zakupu po najlepszej cenie.

Obecnie młodzież (także polska) dorasta wraz z rozwojem nowych technologii, dlatego używanie internetu nie sprawia jej żadnego problemu. Co ciekawe, coraz częstej pojawia się bardzo roszczeniowa i wymagająca postawa, bo nastolatki nie kupują byle czego. Wprost żądają wysokiej jakości produktów za stosunkowo niską cenę. Dla nastolatków ważny jest też duży wybór towarów i możliwość samodzielnego podejmowania decyzji. Dlatego też tak popularne wśród młodzieży są sieciówki, które dają im bezpieczeństwo wyboru, możliwość ewentualnego zwrotu, a także to, że placówki te są w zasięgu ich możliwości finansowych.

Ciekawy produkt

Owsianki na dobre zagościły w menu Polaków oczekujących zdrowej i wartościowej żywności. Jako wygodna przekąska idealnie pasują do szkoły, do pracy i na podróż. Są źródłem błonnika, witamin i składników mineralnych.

owsianka domowa, eksel 2

Owsianka naturalna i z rodzynkami jest przygotowana na bazie mleka i po otwarciu nadaje się bezpośrednio do spożycia. Nie zawiera sztucznych aromatów, konserwantów, barwników, to ciekawa propozycja dla handlowców szukających sposobu na dotarcie do wymagających konsumentów. Trend health&wellness w wydaniu produktowym wprost na półkę.

Producent: Eksel 2 (PW PHU) W. Grzywiński.

Nowe kanały komunikacji z nastolatkami

Ponieważ nastolatkowie większość swojego czasu spędzają w sieci, tam też w większości skierowane są aktywności marketingowe. Już dzisiaj mówi się, że za kilka lat klasyczna reklama zniknie, bo wszystko będzie w sieci. Po co wieszać banner/outdoor, skoro nos nastolatka i tak tkwi w telefonie lub tablecie. Niemniej jednak oprócz klasycznych przekazów producenci sięgają do ukochanego przez młodzież kanału social media oraz korzystają z usług tzw. blogerów oraz vlogerów. Od ludzi tych dostają wsparcie „tzw. techniczne” w zakresie podejmowania udanych decyzji zakupowych. Coraz częściej te „miniprzedsiębiorstwa opiniotwórcze”, w swoich działaniach wykorzystują produkty do testów on-line, otrzymane od producentów określonych marek.

Marketing produktów mleczarskich dla młodzieży

Śmiało można powiedzieć, że niewiele jest jeszcze produktów mleczarskich bezpośrednio dedykowanych młodzieży. O ile produktów dla dzieci młodszych jest dużo więcej, to już młodzież jest traktowana trochę po macoszemu. Produktów specjalistycznych dla tej grupy docelowej jest dość mało. Wynika to najprawdopodobniej ze zbyt wysokich kosztów wdrożeń tego typu produktów i dość żmudnej pracy na rzecz tego (jak widać z powyższego opracowania) trudnego segmentu. Myślę, że warto od czasu do czasu zerknąć na konkurencję z innych segmentów rynku (np. Tymbark, Orange, Nestlé) i spróbować zaadaptować idee. Na rynku europejskim przykładem tego typu produktów jest linia produktów marki Yoplait – Go Big, firmy Fairlife ultrafiltrowane mleko pod marką Yup! lub napoje mleczne w puszkach marki Bloooo.

Strona 5 z 5