Produkty dla nastolatków: Generacja Z

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2017 (81)
go big, yoplait

Młodzież ma niewielkie sumy do wydania oraz lekko zakręconą głowę. Dlatego też reklamowane przez nas produkty muszą sprawiać wrażenie, że są łatwo dostępne, zarówno pod względem finansowym, jak fizycznie. Młodzi konsumenci najczęściej bardzo dokładnie wiedzą, czego chcą i potrafią sprawnie wyśledzić upragniony produkt – dodatkowo jeszcze w doskonałej cenie. W sumie producenci mają bardzo mało czasu, by walczyć o nastoletnie kieszonkowe – pamiętając przy tym, że będą to jednak jednostkowo nieduże pieniądze. Wystarczy tylko, by w akceptowalny przez nastolatków sposób przekonać ich, że tyle powinni zapłacić za Twój produkt, bo jest tego wart. Do tego trzeba pokazać korzyści, jakie dany człowiek osiągnie np. w grupie społecznej, jeśli będzie go miał zgodnie z hasłem: jesteś cool, bo to masz.

„Klient nasz Pan” to znane powiedzenie kupieckie ma szczególny wydźwięk w stosunku do grupy nastolatków. Dla niektórych może to być trudne, bowiem mamy tu do czynienia z grupą ludzi w wieku 11-17 lat, młodzieży trudnej, która nikogo z dorosłych nie słucha, nie liczy się z tradycyjnymi autorytetami. Musimy mieć świadomość, że młody konsument zazwyczaj robi to, co robią inne osoby w jego wieku, naśladuje ich. Dlatego też musimy ich przekonać że nasz produkt kupują… podobni jak oni młodzi ludzie.

Eksperci w dziedzinie reklamy dla młodzieży wskazują, że sukces mogą odnieść jedynie spoty, które utrzymane są w konwencji współczesności, pokazują ludzi młodych, modnie i stylowo ubranych, wesołych, szczęśliwych i uśmiechniętych, czasem lekko szalonych, w otoczeniu grupy podobnych im osób. Spontaniczni bohaterowie, którzy chcą mieć wszystko, to właściwa definicja tej grupy konsumenckiej.

Większość reklam dla nastolatków łączy aktywność sportową (deskorolka, rower, rolki), pogodną, pełną luzu i radości kolorystykę, miejski krajobraz i spędzanie czasu w grupie bliższych lub dalszych znajomych. Jeżeli chcemy odnieść sukces czeka nas wpisanie naszego produktu w tak sielskie – zdaniem młodych ludzi – wyobrażenia o świecie. Widząc takie obrazki przesuwające się przed oczami młodego człowieka – w pewnym momencie nastolatek może zapragnąć znaleźć się w takiej sytuacji, miejscu i grupie. W przekazach reklamowych należy odnieść się do emocji młodego człowieka, próbować realizować jego wyobrażenia o świecie i aktualne potrzeby. Wszystko to trzeba robić, by młodzież zaczęła podświadomie kojarzyć Twój produkt z idealnym i doskonałym w ich mniemaniu życiem.

Jednak razem z rodziną

Pewnie wielu nastolatków nigdy się jawnie do tego nie przyzna, ale niektóre badania wskazują, że nastolatki w głębi serca marzą o spokoju i uznaniu w zaciszu rodziny. Coraz trudniej dziś o dobrą rodzinną atmosferę, bowiem często nie mamy dla siebie czasu i mijamy się „w drzwiach”. Burza hormonalna i niezrozumienie sytuacji wywołują kłótnie i trudne momenty w życiu każdej rodziny. Dlatego nastolatki lubią czasami oglądać obrazy, gdzie rodzina jest w komplecie, w radosnym nastroju i razem robi fajne rzeczy. To marzenie o wspólnocie i zrozumieniu nigdy nie opuszcza nastoletniego serca.

Spotkanie celebryty...

Świat celebrytów coraz częściej przypomina nam o swoim istnieniu. Gazety pełne są zdjęć i plotek o współczesnych idolach na czerwonych dywanach i ściankach. Co ciekawe, ci idole są coraz młodsi i coraz bardziej aktywni. W ostatnich czasach dystans do idola bardzo się skrócił i spotkanie go, zrobienie wspólnego selfie nie jest już takie nieosiągalne. Ba, „gwiazdy” same garną się do ludzi i chętnie angażują w wiele biznesowo-piarowskich przedsięwzięć. Jednym ze sposobów na zainteresowanie danym produktem jest zaangażowanie aktualnej gwiazdy i celebryty do działań marketingowych i reklamowych. W dalszym ciągu wizerunek idola z konkretnym produktem w ręku działa na młodych miłośników danej osoby bardziej i łatwiej ją namówić na zakupy określonego produktu.

Jestem cool i jadę w tym samym pociągu...

Jedną z technik, stosowaną przy produkcji przekazów marketingowych dla nastolatków jest technika wskazująca, że osoba używająca danego produktu sama o sobie mówi: mam ten produkt, więc jestem „cool” – tak jak wszyscy, którzy go mają. Stworzenie zatem wrażenia, że kupując dany produkt konsument wpisuje się w grupę „cool” ludzi – jest jednym ze sposobów na pozyskanie konsumenta. Z tym tematem wiąże się także pojęcie tzw. „brandwagon effect” – czyli kreowanie przeświadczenia, że jedziemy w tym samym, co inni pociągu, czyli robimy to samo co inni. Na tym tle szczególnie czułe są nastolatki, które odczuwają silną potrzebę akceptacji grupy. Chcę być tak jak oni i robić/mieć to samo, bo wszyscy tak mają.

Nastolatki wykazują bardzo silną potrzebę akceptacji grupy, która jest dla nich odniesieniem do wszelkich działań.

Strona 4 z 5