Sery typu feta: Sukces wart fety

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2016 (77)

Sery solankowe typu feta

Oryginalny ser grecki jest drogi i nie jest dostępny dla wszystkich. Smak tego typu sera oraz ciekawe zastosowanie kulinarne sprawia, że moda na sery typu feta wzrasta. Są to gatunki serów świeżych wytwarzanych z mleka owczego lub krowiego i przechowywanych w solance, dzięki czemu uzyskują dłuższą przydatność do spożycia, odpowiednią wilgotność oraz charakterystyczny słonawy smak.

Sery podobne do fety produkuje sie w wielu zakątkach świata, m.in. w Albanii (djath i bardhë albo djath i Gjirokastrës), Bułgarii (bjalo sirene), Egipcie (domiati), Finlandii (salaattijuusto), Niemczech (Schafskäse, sheep cheese), Gruzji (kveli), Indiach („chhenaa”, „chhana”, „paneer”), Iranie (panir lighvan), Włoszech (casu‘e fitta Sardinia), Polsce (bryndza), Rosji (brynza), Serbii (sir), Turcji (beyaz peynir) i na Ukraina (brynza).

Feta robi karierę

Ser typu feta może być sprzedawany w różnej formie; od plastrów, poprzez bloczki, jak również w tubkach i pudełkach, w wersji do smarowania. Oprócz tradycyjnej fety greckiej wyróżnić można fetę typ duński (bardziej smarowną i łagodniejszą w smaku), bułgarski (ostra w smaku, wykonana z mleka owczego i jogurtu) czy typ australijski (z mleka krowiego o bardziej kremowym, mniej słonym smaku).

Sery typu feta w Polsce

Moda na spożywanie serów typu greckiego w Polsce systematycznie rośnie. Dzieje się to nie tylko dzięki jakiemuś szczególnemu upodobaniu do sera feta, ale dzięki systematycznie rozwijanemu asortymentowi w tym zakresie. Nie należy zapominać jednak, że zainteresowanie serami typu feta może wynikać zarówno z oryginalnego smaku i wszechstronnego zastosowania kulinarnego, jak również z podróży krajoznawczych oraz możliwości konsumpcji lub zakupu tego typu sera na lokalnym rynku krajowym, który może być miłym wspomnieniem po śródziemnomorskich wakacjach. Obecnie na rynku możemy spotkać zarówno oryginalną fetę jak i jej odpowiedniki. Oferowane na rynku polskim sery solankowe produkowane są głównie z mleka krowiego. Sery z mleka owczego lub koziego dostarczane są przez importerów.

Marketingowy sznyt

Do marketingowego rozwoju tej kategorii i zwiększenia świadomości konsumentów przyczynili się zagraniczni gracze rynkowi tacy jak Arla Foods czy Hochland Polska, którzy swego czasu dość aktywnie uczestniczyli w promocjach reklamowych swoich produktów jak i rodzimi producenci oferujący dobry jakościowo produkt już od lat (Grupa Mlekovita). W pamięci telewidzów zapisała się dowcipna kampania z Grekiem Zorba w tle – serków Piato Hochland czy Arla Apetina – bliżej natury. Kampanie tych produktów wyrażały oryginalny, świeży, niepowtarzalny śródziemnomorski wizerunek, zachęcały do łączenia sera z warzywami lub prostymi potrawami regionalnymi. Bogata oferta zachęca do wypróbowania kolejnych produktów. Wsparcie reklamowe niewątpliwie zwiększyło atrakcyjność takich produktów na rynku.

Import ojcem serów solankowych w Polsce

Do rozwoju kategorii produktowej w Polsce przyczynili się także importerzy, którzy jako pierwsi próbowali zaadaptować tego typu produkty na naszym rynku. Obecnie specjalizują się oni najczęściej w dostarczaniu na rynek oryginalnej fety lub jej zagranicznych odpowiedników. Spośród importerów najwięcej produktów oferują Eurial Polska (grecka feta Greco), Jansen (feta Roussas, ser owczy Bułgar, oryginalny ser feta Epiros z Krety) oraz Temar (PPH), (produkty firmy Mevgal, oraz marek Sirtakis, Delaktis) i Befra (PHI) (produkty Garmo). W ofercie firmy Euroser Dairy Group znajduje sie m.in. Aristides ser sałatkowy wytwarzany przez niemiecką firmę Rücker.

Nowym produktem, który skupi uwagę nabywców jest ser Petida firmy Bergader dystrybuowany przez firmę Mlekoma Dairy. Ser sałatkowy typu śródziemnomorskiego Petida w solankowej zalewie pakowany jest w tubę, co samo w sobie jest nowością. Opakowanie tego typu można wielokrotnie zamykać, co umożliwia zachowanie długotrwałej świeżości produktu. Produkt dobrze prezentuje się na półce, a tuba wzmacnia wrażenie bezpiecznego zapakowania produktu, co w transporcie do i ze sklepu ma znaczenie.

Strona 4 z 5