Serki wiejskie: Sukces na miarę ćwierćwiekowej tradycji

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 3/2016 (76)

Ciekawy produkt

Jeden z najlepszych serków wiejskich nie zawiera niepotrzebnych dodatków i wytwarzany jest ze specjalnie wyselekcjonowanych ziaren twarożku poddanych termicznej obróbce, oblanych delikatną, pasteryzowaną śmietanką. Takim produktem jest serek wiejski z Wolsztyna.

Producent: Mlecz (ZPM) Wolsztyn/Grupa Lacpol.

Na słodko

Chociaż serek wiejski funkcjonuje na polskim rynku od ćwierćwiecza, dopiero w ostatnich 10 latach producenci odważyli się na rozbudowywanie oferty o słodkie warianty tych serków. Ten krok, obok poszerzania oferty o wersje light, był kolejnym na drodze rozwoju kategorii.

Na szczególną uwagę w tym segmencie zasługują propozycje firmy Piątnica (OSM), w której aż połowę portfolio serków wiejskich stanowią właśnie wersje słodkie. Najnowsza oferta w tej kategorii to serek wiejski z jagodami oraz z malinami i żurawiną. Ponadto, wśród propozycji piątnickiej mleczarni są warianty z miodem, z brzoskwiniami, z truskawkami i z ananasem. Wszystkie dostępne są w dwudzielnych kubeczkach, które umożliwiają dużą swobodę w użyciu – po otwarciu można bowiem zjeść zawartość każdego z nich bez mieszania albo przełożyć owoce do większego pojemnika z serkiem i całość zmieszać.

O  słodkie warianty pokusiły się też firmy: Grupa Mlekovita, która proponuje serek wiejski z truskawkami oraz z marakują i brzoskwinią, Koło (OSM) – z ananasem oraz z truskawkami, a także Mlekpol (SM) – truskawkowy i morelowy.

Znaki rozpoznawcze: chatka i platynka

Stabilizacja kategorii serków wiejskich widoczna jest nie tylko przy spojrzeniu na obecne na rynku marki i producentów, ale także na opakowania, gdzie również nie ma mowy o rewolucji. Przez lata bowiem przyzwyczailiśmy się, że wybierając się do sklepu po serek wiejski, szukamy wzrokiem charakterystycznego, okrągłego pudełka, najczęściej o gramaturze 150-200 g, zwieńczonego srebrną, kolorową platynką. Tak pozostaje do dziś. Od czasu do czasu pojawiają się głosy – przede wszystkim konsumentów – że przydałoby się oferowanie produktu w najmniejszych, 150-200 g opakowaniach, np. w postaci plastikowego wieczka zamiast stosowanej obecnie platynki, jednak na razie próżno szukać na rynku takich rozwiązań. Wyjątkiem są większe, 400-500 g opakowania Piątnica (OSM), Radomsko (OSM), w których zastosowano pokrywkę, umożliwiającą wielokrotne otwieranie i zamykanie, dzięki czemu produkty dłużej zachowują świeżość i naturalny smak.

Widoczne w ostatnich latach było natomiast odświeżanie wizerunku i szaty graficznej, jednak można tu mówić raczej o drobnym retuszu, nawiązującym do aktualnych trendów graficznych niż o rewolucyjnych zmianach. Motyw przewodni najczęściej nadal pozostaje ten sam – jest nim wiejska chatka, nawiązująca do naturalności, z którą utożsamiany jest serek wiejski.

Strona 3 z 3