Jogurty typu greckiego: Greckie innowacje

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2016 (74)

Trendy w rozwoju kategorii

Jogurty greckie z roku na rok zdobywają rzesze coraz to nowych konsumentów. Dlatego też na rynkach światowych obserwuje się coraz więcej działań zmierzających do rozwoju kategorii. Podstawowym fundamentem, na którym opiera się rozwój kategorii jest podkreślanie przez producentów aspektów zdrowotnych tego typu produktów. Jogurty greckie produkowane są zarówno z mleka krowiego wytwarzanego we współczesnych warunkach jak i z mleka organicznego oraz odpowiednio w wersjach pełnotłustych, o obniżonej zawartości tłuszczu, a także w wersjach beztłuszczowych.

Jogurty greckie produkowane są w wersjach do różnych grup docelowych. Obecnie na rynkach międzynarodowych można spotkać produkty dedykowane dzieciom, młodzieży lub osobom o zwiększonej aktywności fizycznej. Producenci coraz częściej zabiegają o konsumentów, stosując innowacyjne dodatki, zarówno na poziomie podkręcenia zdrowotności produktów (probiotyki), funkcjonalności (białko, dodatki aktywujące energię) jak i smaku (dynia, mango, cynamon, ananas, jalpeno czy solony karmel). Przykładem jogurtów greckich z elementami funkcjonalnymi są takie dodatki jak chia, lub kawa (m.in. Epic Naturals: jogurt grecki z ziarnami chia lub Powerful jogurt grecki energy z dodatkiem wyciągu z kawy mocca).  

Jednym z kierunków rozwoju kategorii takich jogurtów jest produkowanie ich w formatach typu on-the-go (Nestlé GreGO, Powerful), co wpisuje je w wersje produktów wygodnych i przyjaznych konsumentowi (butelki, słoiki, torebki z zakrętkami). Zastosowanie wygodnego opakowania to jeden z kluczowych trendów w rozwoju tej kategorii. Szczególnie intensywnie rozwijającym się trendem jest produkcja tego typu jogurtów w wygodnych opakowaniach w wersji do picia.

Ciekawym trendem jest też wpisanie jogurtów greckich w inne kategorie oraz tworzenie nowych okazji do ich konsumowania (przekąski, desery lub śniadania). Przykładem tego typu produktów są jogurty greckie z ziarnami w małych torebkach, z zakrętkami, proponowane na śniadania (Chobanii: torebka z jogurtem greckim i płatkami owsianymi).

Coraz częściej jogurty greckie przenoszone są do innych kategorii, jako podstawa do poszerzenia możliwości kolejnych linii produktowych (tzw. innowacje cross-category). Do produktów takich należą m.in. sosy zimne i dressingi (Litehouse Foods OPA, Opadipity by Litehouse Sweet Dips lub Savory dips) lub masła (DutchFarma – greek yoghurt butter). Kategoria jogurtów greckich wstępuje też do segmentu jogurtów mrożonych (Danone Oikos greek frozen yoghurt) lub słodyczy (Wolfgang Greek Style Yogurt Snacks).

Bardzo ciekawie rozwija się kategoria jogurtów greckich dla dzieci i młodzieży. Oprócz produktów naturalnych, na niektórych rynkach pojawiają się śmiałe koncepcje jogurtów nie tylko z dodatkiem owoców, ale i warzyw. Tym samym producenci starają się wpisać w propagowanie idei konsumpcji przez dzieci owoców i warzyw.

W kategorii jogurtów greckich dla dzieci przeważają jogurty w kubeczkach, w butelkach oraz w torebkach z zakrętkami. Tego typu produkty wypuściły na rynek m.in.: Chobani (Flip, Champions, Kids), Yoplait (Greek Whips), Plum organic: green Bean), Danone (Danimals Superstar), Wallaby Organic (Joey low fat greek yoghurt for Kids z wit. D i wapniem), Earth’sbest (greek jogurt smoothie), Happy Family (produkty organiczne) dla młodszych dzieci: Happy Baby Greek Yogurt (banan i dynia, cukinia, truskawka, jabłko) oraz Happy Tot Greek Yogurt dla nastolatków (Orange, Apple & Sweet Potato; Kale, Spinach & Apple; and Pomegranate, Apple & Beet).

Jogurty greckie w Polsce

Na polskich półkach również pojawia się coraz więcej jogurtów typu greckiego, chociaż nie mają one tak silnej pozycji jak w innych państwach. Na naszym rynku dominują jogurty greckie o różnej zawartości tłuszczu i niewiele firm decyduje się na poszerzenie kategorii. Być może wynika to z faktu, że w opinii Polaków jogurt grecki to wciąż produkt nie do końca poznany i budzący trochę kontrowersji. Konsumenci zastanawiają się, czym te produkty różnią się od jogurtów naturalnych i dlaczego są one trochę droższe. Część osób ceni je za wysoką zawartość białka oraz właściwości zdrowotne, inni ostrzegają o zbyt wysokiej kaloryczności.

Jogurty greckie produkowane są m.in. przez firmy Bakoma, Bieluch (SM), Piątnica (OSM) (jogurt typu greckiego naturalny 150 g), Lactalis Polska (jogurt Jovikos Mango, Jovikos Ananas, Jovikos Wiśnia 150 g i Naturalny 360 g), Grupa Mlekovita (jogurt naturalny typ grecki 400 g),   Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM) (jogurt typu bałkańskiego), Łowicz OSM (jogurt grecki 400 g) oraz firmę Zott Polska (Natur typ grecki 10% tłuszczu).

Wielu konsumentów w Polsce wskazuje, że jest to kolejny produkt, który wykorzystuje tylko siłę prozdrowotnego przekazu marketingowego.

Obecnie kategoria ta dopiero się rozwija. Przykładem są produkty firm Piątnica (OSM) lub Łowicz (OSM). W ofercie mleczarni Piątnica (OSM) znajdziemy m.in. jogurt grecki z brzoskwinią i marakują, wiśniami, malinami i płatkami owsianymi, truskawkami i poziomkamiľ oraz truskawkami i owocami leśnymi. Piątnica (OSM) jest też autorem oryginalnej linii jogurtów greckich dla dzieci pod marką Piątuś (banaowy, waniliowy czy truskawkowy).

Z portfolio marki Maluta możemy nabyć jogurty bałkańskie naturalne oraz w wersji owocowej z truskawkami i brzoskwiniami.

W najbliższych latach należy spodziewać się zgodnie z trendami zagranicznymi rozwoju kategorii. Uznanie konsumentów powinny znaleźć produkty, które będą się trzymały prozdrowotnego charakteru kategorii oraz będą wnosiły pozytywną wartość odżywczą do sposobu żywienia konsumentów.

Strona 4 z 4