Jogurty typu greckiego: Greckie innowacje

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2016 (74)

Chiński eksperyment

Rynek chiński w zakresie produktów fermentowanych jest na razie rynkiem eksperymentujących konsumentów. Pomału rośnie popularność jogurtów pitnych i funkcjonalnych, postrzeganych jako korzystnie wpływające na pracę układu pokarmowego oraz układu immunobiologicznego. Na rynku chińskim w przeważającej części dominują jogurty do jedzenia łyżeczką. Konsumpcja jogurtów wzrasta rocznie na poziomie 30%, a niektórych podkategorii nawet 40%. Największą firmą dostarczająca jogurty jest Bright Dairy & Food, która w 2014 r. osiągnęła udziały wartościowe na poziomie 21%.

Rynek amerykański oraz kanadyjski

Jogurty greckie są jedną z najlepiej przyjętych kategorii na rynku amerykańskim w ostatnich latach. Za sukcesem kategorii przemawia to, że produkty z tej kategorii są postrzegane, jako produkty o charakterze prozdrowotnym, z silnym naciskiem na zwiększoną podaż białka oraz oryginalny smak i wysoką jakość. Amerykanie namiętnie poszukują zdrowej żywności, a jogurt grecki doskonale wpisuje się w ich potrzeby. Na rynku amerykańskim poszukiwany jest głównie jogurt grecki, który oprócz zwiększonej zawartości białka, ma mniej kalorii. Preferowane są smaki naturalne bez dodatku cukru. Kategoria ta ma na tyle dobrą reputację, że rekomendowana jest dzieciom i młodzieży i bardzo często takie produkty te można spotkać w szkolnych stołówkach i sklepikach.  

Obecnie wartość rynku amerykańskiego szacuje się na ponad 5,6 mld USD, a jogurt ten posiada około 10% udziałów w kategorii napojów fermentowanych. Popyt na produkty z tej kategorii rośnie i w ciągu ostatnich lat wzrósł o ponad 60%. W USA można kupić takie produkty zarówno w kategorii premium, jaki w segmencie ekonomicznym.

Ogólne spożycie jogurtów w USA, w porównaniu z krajami europejskimi (na osobę) jest jeszcze niewielkie, ale rozwój kategorii daje silny impuls do zainteresowania społeczeństwa tego typu produktami. Wykorzystuje się je jako zdrową przekąskę, nowy składnik deserów, dań głównych, sałat lub napojów.

Na rynku kanadyjskim w ciągu ostatnich 20 lat zauważono intensywny wzrost zainteresowania kategorią napojów fermentowanych, w tym jogurtów greckich. O ile spożycie mleka wśród Kanadyjczyków spada to widać znaczący wzrost spożycia jogurtów. Przyczyn takiej sytuacji upatruje się m.in. w pojawianiu się na rynku większej gamy tego typu produktów, silnej aktywności reklamowej oraz wbudowaniu w świadomości konsumentów przeświadczenia, że jogurty (w tym jogurty greckie) należą do żywności korzystnej dla zdrowia.

Rynek brytyjski

W Wielkiej Brytanii konsumenci preferują bardziej oryginalne greckie produkty (czyli wyprodukowane w Grecji) niż jogurty produkowane przez miejscowych wytwórców. Co więcej w Wielkiej Brytanii, Sąd Najwyższy określił, że nazwa „jogurt grecki” odnosi się wyłącznie do jogurtów wyprodukowanych w Grecji.

Nad Tamizą jogurty greckie są synonimem produktów o wysokiej wartości odżywczej, ze względu na zawartość białka. W kraju tym można tak mówić wyłącznie o produktach, w których 20% energii pochodzi z białka i jogurty greckie spełniają ten warunek. Bardziej preferowane są jogurty produkowane w wersji niskotłuszczowej. Obecnie obserwuje się rozwój kategorii o jogurty owocowe, co zdaniem producentów może się przyczynić do wzrostu kategorii. W Wielkiej Brytanii kategoria jogurtów greckich plasuje się na poziomie 11,33% sprzedaży ilościowej i do 13,14% wartościowej. Najbardziej znanymi markami są Müller Dairy, Danone, Yeo Valley Organic oraz Yoplait.


Ciekawy produkt

Mleczna Impresja to marka jogurtów i serków. W grupie jogurtów typu greckiego zwracają uwagę jogurty lekkie o oryginalnych smakach: orzechy i miód, figa i miód, ananas i kokos. Cechą wyróżniającą produkty tej linii są barwne, atrakcyjne opakowania, zachęcające do zakupu.

Producent: Grupa Mlekovita.


Strona 3 z 4