Sery miękkie: Śródziemnomorska kraina w Polsce

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 6/2012 (55)

Łowicz (OSM) oferuje w grupie serów typu feta serki Fellada o 30% lub 45% zawartości tłuszczu. Wariant o wyższej zawartości tłuszczu jest dostępny w 1 kg pojemniku. Grupa Lacpol, producent i dystrybutor wyrobów mleczarskich, pod marką Mleczne Smaki Świata proponuje ser peyniri (200 g) pakowany próżniowo w folię. Jednym z największych producentów serów w Europie, działającym także w Polsce, jest Arla Foods. Firma oferuje m.in. produkty typu śródziemnomorskiego z tej kategorii – Arla Apetina, Arla Danwhite, a także ser typu mozzarella – Arla Finello.

W Polsce importem i sprzedażą serów typu śródziemnomorskiego zajmują się m.in. firmy Euroser i Temar (PPH). W ofercie tej pierwszej, będącej dostawcą serów z wielu krajów europejskich, znaleźć można m.in. takie propozycje, jak solankowy ser pochodzenia niemieckiego – Aristides z pasteryzowanego krowiego mleka o lekko kwaskowatym smaku, oryginalny cypryjski Halloumi i trzy rodzaje mozzarelli – Domspitz, Saputo i Light. W porfolio importującej wiele europejskich marek firmy Temar (PPH) na uwagę zasługuje m.in. Back Mozzarella do zapiekania – ser w chrupiącej panierce ziołowej wstępnie zapieczony sprzedawany w kształcie paluszków w opakowaniu po 6 sztuk. Wśród nowości firmy Temar (PPH) są m.in. mozzarella mini w solance włoskiej firmy, mozzarella walec niemieckiego BMI i feta w zalewie greckiej firmy Mevgal posiadająca chronione Oznaczenie Pochodzenia – PDO. Dla amatorów serów miękkich, którzy chcieliby spróbować krajowych przysmaków produkowanych na podobieństwo tych pochodzących z innych krajów, polscy producenci mają wiele propozycji.Sery miękkie to jeden z tych segmentów, których sprzedaż zdominowana jest w Polsce przez kanał nowoczesny – super- i hipermarkety oraz dyskonty. Generalnie produkty z tej kategorii kupowane są przez cały rok, ale część z nich wykazuje tendencję do sezonowych zwyżek sprzedaży – przykładowo feta szczególnie dobrze sprzedaje się latem, gdy chętnie dodawana jest do sałatek bądź przygotowywana jest na grillu, zaś mascarpone – w okresach przedświątecznych, jako element składowy ciast czy deserów. Sery miękkie, nierzadko będące artykułami z wyższej półki cenowej, mogą być różnie eksponowane zależnie od asortymentu, rodzaju sklepu, a także pory roku.

Justyna Zajączkowska

PR Manager w Alma Market

Nasi klienci to głównie mieszkańcy miast, którzy dużo podróżują i są ciekawi nowych smaków. Często jadają również w restauracjach, czerpią informacje i inspiracje z wydawnictw kulinarnych. Doceniają oni produkty oryginalne, rozumiejąc że tak samo jak oryginalnego oscypka jemy w górach i jest on wytwarzany według specjalnej receptury, tak samo prawdziwa mozzarella pochodzi z Włoch, a feta – z Grecji. Zauważamy coraz większe zainteresowanie oryginalnymi produktami. W tym obszarze procentuje nasza wieloletnia strategia, której ważnym elementem jest zapewnienie klientom produktów importowanych na wyłączność. Duże znaczenie mają marka i producent, ale oczywiście klienci patrzą również na opakowanie i cenę. W tej kategorii bardzo ważne jest utrzymanie konkurencyjnych cen na podstawowe produkty, bo to one są dla klientów kluczowe. Popularnym trendem jest poszukiwanie nowych smaków. Po tym, jak klienci poznali już te podstawowe, chętnie próbują wersji z dodatkami.

Historia serów miękkich z południa Europy rozpoczęła się w Polsce od przygody z fetą i mozzarellą. Następnie serca Polaków podbiły sery mascarpone, a później, w miarę narastania popularności wyjazdów zagranicznych, amatorzy tego typu przysmaków mogli coraz częściej rozsmakowywać się w halloumi, peyniri i innych odmianach. Rosnącą powoli, ale systematycznie świadomość klientów potwierdzają obserwacje detalistów. Zdaniem przedstawicieli sieci Real niewątpliwie związana jest ona z zagranicznymi podróżami wakacyjnymi i odkrywaniem nowych kuchni, a także z dużą popularnością emitowanych w telewizji programów kulinarnych. Do dziś jednak najbardziej spopularyzowanym segmentem tej kategorii serów pozostają dwa pierwsze warianty. Spopularyzowanym, co nie znaczy, że spożywanym przez wszystkie grupy konsumentów – to wynik m.in. braku tradycji ich sprzedaży i konsumpcji w naszym kraju. Przeprowadzone na zlecenie KZSM Zw. Rew. badania wykazały, że sery typu feta czy mozzarella w dużej mierze są kupowane przez mieszkańców miast, najczęściej przez osoby do 40. roku życia, przy czym około 70% kupujących stanowią kobiety. W przypadku serów miękkich głównymi kryteriami są cena oraz inne czynniki, np. rekomendacje znajomych w przypadku serów typu feta, albo zawartość tłuszczu w przypadku mozzarelli. Jeśli chodzi o tę ostatnią odmianę sera, zdecydowana większość jego amatorów preferuje wariant naturalny, jedynie co dziesiąty wybiera ser wędzony. Większość konsumentów wybiera opakowania małe i średnie – przygotowane z myślą o jednorazowym wykorzystaniu produktu, np. do sałatki, ewentualnie pozwalające na skonsumowanie go w szybkim czasie, w ciągu dwóch, trzech dni. Potwierdzają to obserwacje przedstawicieli w super-i hipermarketach. W sieci Real najlepiej sprzedają się opakowania 250-500 g. Również w delikatesach sieci Alma mniejsze pojemności są zdecydowanie chętniej kupowane.

Nie ulega wątpliwości, że grupa serów miękkich to segment rosnący. Jednak zależnie od kanału dystrybucji widać różnice w popularności oryginalnych wyrobów oraz rodzimych produkcji. I tak przykładowo, w sieci Real większym zainteresowaniem cieszą się produkty wytwarzane w Polsce. Na ich popularność w dużej mierze wpływa cena. Z kolei Alma stawia przede wszystkim na produkty importowane i takiego też asortymentu często poszukują odwiedzający sklepy tej sieci.

Strona 3 z 3