Twarogi: Od klasyki do funkcjonalności
Sezonowość i promocje
Chociaż wydawałoby się, że twarogi nie należą do kategorii sezonowych, ponieważ jest to produkt chętnie spożywany przez cały rok, to jednak wykazują one pewne cechy sezonowości – zwiększoną sprzedaż można zaobserwować wiosną, kiedy to szczególnie panie zaczynają dbać o linię i ograniczać spożycie węglowodanów oraz w okresach przedświątecznych, z racji podwyższonego zainteresowania serami wykorzystywanymi do pieczenia ciast. W sieci Stokrotka wzrost sprzedaży można zaobserwować w okresie wiosennym i jesiennym. Jak zauważa Marcin Nowak, dodatkowo sklepy sieci notują znaczne wzrosty sprzedaży twarogów, osiągające nawet trzykrotność standardowej sprzedaży, w okresie Wielkanocy i Bożego Narodzenia. W tym czasie klienci Stokrotki częściej niż zwykle sięgają też po twarogi w dużych opakowaniach, np. 1 kg wiaderko lub baton. To jednocześnie bardzo dobry moment na wszelkie działania promujące. Marcin Nowak podkreśla, że akcje promocyjne sprawdzają się właśnie szczególnie w okresie świąt oraz na wiosnę, a obserwacje w sklepach sieci Stokrotka potwierdzają, że w tych okresach wytwórcy chętnie inwestują w przyciąganie konsumentów bardzo atrakcyjnymi cenami.
Skuteczność promocji w placówkach handlowych doceniają także sami producenci. Przedstawiciele wchodzącej w skład Grupy Polmlek spółki Mleko Lipsko potwierdzają, że takie akcje w sklepach sprawdzają się bardzo dobrze, a jedną ze stosowanych są dwutygodniowe ceny promocyjne. Wówczas klient sięga po ten właśnie, tańszy produkt, co pociąga za sobą zwiększoną sprzedaż twarogów firmy. Z kolei Hochland, firma która cały czas prowadzi inwestycje w rynek i w stały rozwój dystrybucji, oferuje duży udział promocji tradowych i półkowych dedykowanych poszczególnym kanałom dystrybucyjnym, przy utrzymaniu wysokich udziałów obecności w mediach – telewizji, internecie i prasie.
Niezależnie od notowanych wzrostów sprzedaży i rozwoju kategorii warto pamiętać, że w porównaniu z innymi krajami europejskimi, zwłaszcza zachodnimi, jak Niemcy lub Francja, polski konsument spożywa o wiele mniej świeżych serów. To oznacza, że twarogi, w tym właśnie przede wszystkim te konfekcjonowane, pozostają nadal bardzo perspektywiczną kategorią z dużymi możliwościami rozwoju.