Twarogi: Od klasyki do funkcjonalności

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 4/2012 (53)

Innowacje smakowe są zawsze w cenie – nowy smak czy nowy dodatek w twarożku pozostają niekwestionowanymi wabikami, a gdy już konsumenci ocenią taki debiut pozytywnie, często pozostają przy produkcie na dłużej.

Sporo nowości w tym segmencie wprowadza Hochland Polska – jest wśród nich m.in. serek Almette z pomidorami dojrzewającymi w słońcu i Almette z bazylią, w limitowanych wersjach Smak Roku. Firma już planuje kilka kolejnych propozycji. Ponadto, oprócz serka twarogowego Almette, Hochland oferuje też Twarożek z grubo krojonym szczypiorkiem, z grubo krojonymi rzodkiewkami, grubo krojonymi ogórkami i grubo krojoną papryką oraz ze śmietanką. Z kolei Wart-Milk (OSM) obok serków kanapkowych naturalnych proponuje także te ze szczypiorkiem lub czosnkiem, zaś mleczarnia  Radomsko (OSM) jakiś czas temu, gdy wydawało się, że rewolucyjne odkrycia smakowe mamy już za sobą, zaskoczyła rynek propozycją oferowanego pod marką Hej! twarożku o smaku pieczonego jabłka.



Jednak podstawą obrotu pozostaje twaróg naturalny – ale w o wiele nowocześniejszym i bardziej funkcjonalnym opakowaniu – więc i w tym segmencie wciąż pojawiają się nowe propozycje. Łowicz (OSM), która ma bogaty asortyment serów twarogowych, począwszy od twarogów łowickich, serków śmietankowych, serków włoskich i greckich, po twarogi luksusowe i na sernik, proponuje m.in. 1 kg twaróg sernikowy i 500 g serek wiejski dostępny również w wersji light. Należąca do Grupy Polmlek spółka Mleko Lipsko, która specjalizuje się w produkcji twarogów konfekcjonowanych, oferuje je jako klinki, formowane i krajankę. Spośród produktów firmy największym zainteresowaniem wśród sieci handlowych cieszy się Twaróg Smakowity półtłusty 300 g, tłusty 300 g i chudy. Garwolin (OSM) może pochwalić się m.in. twarożkiem homogenizowanym Serniczek Kremowy w 1 kg wiaderku. Są też twarogi tłuste i półtłuste w formie klinka oferowane w trójpaku 1,5 kg. Także w ofercie Włoszczowa (OSM) jest szeroka gama twarogów w formie tradycyjnej krajanki oraz wiaderek z twarogami do wypieków. Firma oferuje też 100 g kubek z twarogiem Serek do chleba, a wśród najpóźniej wprowadzonych produktów jest Rajski twaróg – śmietankowy, naturalny mogący stanowić bazę do przygotowania past, dipów, pierogów lub naleśników. Włoszczowa (OSM) proponuje też m.in. Serek typu włoskiego Capriccio wyprodukowany z białek serwatkowych; polecany do kanapek, past, deserów. Z obserwacji przedstawicieli sieci Real wynika, że wszelkie nowe „wynalazki” są przyjmowane przez klientów entuzjastycznie – w sklepach wyraźnie widać trend pokazujący, że polscy konsumenci chętnie testują nowości rynkowe.

Ireneusz Brach

Category Manager Działu Nabiał w sieci Real

Cena nie zawsze decyduje o zakupie, chociaż pozostaje istotnym czynnikiem kształtującym wybór, szczególnie wśród klientów o niskich dochodach. Dla klientów z zasobnym portfelem ważna jest marka oraz rodzaj opakowania – najchętniej kupowane są twarogi z systemem „zamknij/otwórz”. W przypadku twarogów konfekcjonowanych nie obserwujemy dużej sezonowości, chociaż niewielkie wzrosty sprzedaży następują w okresie wiosenno-letnim. Największą popularnością cieszą się małe opakowania 200-250 g. Twarogi warto eksponować w sąsiedztwie serków wiejskich i śmietan. Już kilka lat temu twarogi konfekcjonowane w bardzo dużym stopniu odebrały rynek twarogom na wagę. Na twarogi na wagę wciąż jest pewne (ale niewielkie) zapotrzebowanie – kupują je osoby o niskim statusie materialnym i tradycyjnym podejściu do produktu. Osobom tym jest wszystko jedno, jaki twaróg kupują, ważne jest tylko, czy jest on tani.

Z danych Nielsen wynika, że w ciągu roku (okres kwiecień 2011 – marzec 2012 vs kwiecień 2010-marzec 2011) rynek serów białych wzrósł wolumenowo o 8%, a wartościowo jeszcze więcej – o ponad 10%. W tym okresie sprzedano ponad 178 tys. ton sera białego za kwotę blisko 2,3 mld zł. Najwyższa sprzedaż wartościowa dla rynku serów białych ogółem widoczna jest w super- i hipermarketach – odpowiednio 49,1% oraz 16,7%, zaś na trzecim miejscu plasują się średnie sklepy spożywcze ze sprzedażą 14,2%. Dominacja kanału nowoczesnego jest widoczna także, gdy wziąć pod lupę sprzedaż serów białych naturalnych w postaci pakowanej: ponad dwie trzecie sprzedaży wartościowo – 68,6% – generuje handel wielkopowierzchniowy, przy czym prym wiodą supermarkety, na które przypada ponad połowa całej sprzedaży.

Strona 2 z 6