Twarogi: Od klasyki do funkcjonalności

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 4/2012 (53)

Marcin Nowak

Dyrektor Zakupu artykułów suchych w sieci Stokrotka

Bardzo zauważalnym trendem w kategorii twarogów konfekcjonowanych jest wzrost sprzedaży produktów typu light oraz z 0% zawartością tłuszczu. Również opakowania typu open/close i easy open stały się pewnego rodzaju innowacją i nowym trendem na rynku. Największą popularnością cieszą się twarogi o gramaturach 200 i 250 g. Produkty z tej kategorii warto eksponować w pobliżu nabiałowych produktów pierwszej potrzeby, czyli mleka, śmietan. Twarogi konfekcjonowane systematycznie odbierają rynek twarogom na wagę. Klienci coraz częściej wybierają twarogi konfekcjonowane, z uwagi na funkcjonalność nowych opakowań, różnorodność smaków i rodzajów – szczególnie light i 0%.

Innowacyjność – standardem

Jednym z hitów wśród zmian zaproponowanych przez producentów twarogów konfekcjonowanych stały się nowoczesne opakowania z możliwością wielokrotnego otwierania i zamykania, które gwarantują dłuższe zachowanie świeżości produktu, a jednocześnie wygodne użytkowanie. W tym przypadku palma pierwszeństwa należała do mleczarni Piątnica (OSM), która była prekursorem we wprowadzeniu tego typu opakowań na polskim rynku. Pomysł szybko docenili klienci, co można było zaobserwować w sklepach, które notowały duże zainteresowanie tą nowością. Potwierdzają to m.in. obserwacje Urszuli Mróz, Dyrektora Działu Zakupów w EKO Holding, która przyznaje, że produkt ten od razu zyskał przychylność konsumenta, szybko budując swoją pozycję rynkową. Jak podkreśla przedstawicielka EKO Holding, do jego sukcesu przyczyniła się też renoma firmy Piątnica (OSM) jako producenta, który zawsze gwarantował świetną jakość. Nic więc dziwnego, że i inni wytwórcy, zachęceni sukcesem konkurenta, zaczęli wprowadzać podobne produkty lub udoskonalać swoje dotychczasowe opakowania. Przedstawiciele wchodzącej w skład Grupy Polmlek firmy Mleko Lipsko potwierdzają, że polski konsument preferuje obecnie twarogi w opakowaniu próżniowym, najchętniej właśnie typu „otwórz-zamknij”, co jest podyktowane wygodą i możliwością dłuższego utrzymania świeżości produktu.



Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Rynek produktów z tej kategorii w długim okresie rośnie szybciej niż rynek ogółem, zarówno pod względem wolumenu, jak i wartości sprzedaży. Rynek serów twarogowych jest bardzo rozproszony, wielu graczy proponuje w swoim porfolio produkty z tej kategorii, a najwięksi to: Hochland Polska, Mleczarnia Turek, Piątnica (OSM), Bieluch (SM), Lactalis Polska. Dobry smak to chyba jeden z najważniejszych powodów, dla którego Polacy sięgają po określony produkt. Pozytywne wrażenia smakowe na długo pozostają w pamięci, przywołując ulubiony smakołyk przy każdej okazji. Uruchomienie w 1997 roku produkcji serków Almette okazało się wielkim sukcesem firmy Hochland na polskim rynku. Wysoka jakość w połączeniu ze sprawnym marketingiem sprawiły, że w niedługim czasie serek Almette stał się najczęściej kupowanym produktem w swoim segmencie. Wzmacniamy nasze marki przede wszystkim poprzez lepszy serwis na półce, który zapewniamy przez służby sprzedaży. Jak najwyższy poziom dystrybucji to obszar do ciągłego optymalizowania, stąd nasze inwestycje w obsługę półki.

Strona 3 z 6