Twarogi: Od klasyki do funkcjonalności

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 4/2012 (53)

Czy wiesz, że…

Garwolin (OSM) od lat jest cenionym i uznanym producentem twarogów. Spośród bogatej oferty, najbardziej znanym i poszukiwanym jest tradycyjny twaróg (tłusty, półtłusty i chudy), zapakowany w pergamin, którego sposób przygotowania od lat pozostaje niezmienny. Mleczarnia twarogi tradycyjne pakuje również w folię oraz w opakowania plastikowe popularnie zwane otwórz/zamknij, które pozwalają twarogom cieszyć się świeżością nawet po otwarciu i ponownym zamknięciu. Ponadto, mleczarnia posiada twaróg delikatesowy wykorzystujący nowszą technologię. Oczywiście, jest również twaróg mielony, doskonały na serniki lub naleśniki, dostępny w folii osłonce około 500 g oraz w kilogramowym wiaderku. Wszystkie twarogi przygotowywane są bez dodatków konserwujących, co daje naturalny i niepowtarzalny smak.

Klient ceni swoją kieszeń

W przypadku twarogów konfekcjonowanych o wyborze decyduą: jakość produktu, funkcjonalne opakowanie, marka oraz cena. Ta ostatnia dla polskiego konsumenta, który wciąż boryka się z nieustannymi podwyżkami cen, również podstawowych produktów spożywczych, pozostaje bardzo istotnym kryterium wyboru i nie ma co się oszukiwać – niezależnie od tego, czy jest się producentem, czy detalistą – jest mała szansa, aby to się mogło szybko zmienić. Optymistyczne jest jednak to, że konsument wybierający twaróg konfekcjonowany jest mniej wrażliwy cenowo od amatora sera na wagę.

Ważnym aspektem, o którym warto pamiętać, zwłaszcza przy decydowaniu o tym, w jakie produkty zaopatrzyć sklepową półkę, jest zróżnicowanie upodobań konsumentów w poszczególnych regionach kraju. Potwierdzają to obserwacje przedstawicieli sieci handlowych. Niezależnie od regionalnych upodobań można stwierdzić, że obecnie mamy do czynienia z o wiele mniejszym rozdrobnieniem rynku niż jeszcze kilka lat temu, kiedy bardzo duże rozdrobnienie polskiego mleczarstwa powodowało, że właściwie w każdym regionie sprzedawano towar innego producenta. Dziś, niezależnie od tego, czy konsument wybierze wakacje na Mazurach, w Tatrach czy nad morzem, jest duże prawdopodobieństwo, że w pobliskim sklepie znajdzie twaróg dobrze mu znany z zakupów w stałym miejscu pobytu.

Preferencje klientów nieustannie ewoluują. Przykładem tego, jak czujni muszą być cały czas producenci jest obserwowany w ostatnim czasie powrót klientów w stronę twarogów półtłustych. Ostatnie lata stały pod znakiem walki o rynek twarogów konfekcjonowanych typu light. Polscy konsumenci, a zwłaszcza konsumentki, nadal preferują twarogi o obniżonej zawartości tłuszczu lub 0% i tę tendencję obserwują zarówno producenci, jak i przedstawiciele sieci handlowych. Wszystko wskazuje też na to, że w najbliższej przyszłości ten trend będzie się utrzymywał. Jednocześnie jednak po boomie na twarogi chude, Polacy znów częściej zaczynają sięgać po produkty z tradycyjną zawartością tłuszczu. Taką tendencję można zaobserwować m.in. w sklepach sieci Real, w których obecnie wraca do łask twaróg półtłusty, przez ostatnie 2-3 lata tracący na rzecz twarogu chudego.

Ciekawy produkt

Twaróg solankowy wędzony jest tradycyjnym produktem mleczarskim produkowany metodą samoociekową, który następnie jest zanurzony w solance, a na końcu podwędzany naturalnym dymem wędzarniczym. Zastosowany proces technologiczny nadaje temu produktowi niepowtarzalny smak i aromat. Jako źródło pełnowartościowego, lekkostrawnego białka może być jednym z podstawowych składników diety. Twaróg doskonale nadaje się do sałatek, kanapek jak również do bezpośredniego spożycia.

Producent: Jana (ŚSM).

Strona 4 z 6