Tłuszcze do smarowania: Między ceną a aspiracją

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2012 (51)

Z poradnika kucharza technologa

Masło nie nadaje się do smażenia w wysokich temperaturach, bo łatwo się przypala. W czasie dymienia powstają substancje szkodliwe dla zdrowia tzw. węglowodory aromatyczne oraz wolne rodniki, które szkodzą żołądkowi i sprzyjają nowotworom.

Masła są oferowane w dwóch formatach w postaci kostek oraz osełek. Te ostatnie są produkowane m.in w mleczarni Wieluń (SDM), Łowicz (OSM) – Osełka łowicka, Sudowia (SM) Osełka babci, Osełka Suwalska oraz Osełka z Omega 3, Włoszczowa (OSM) – Masło osełkowe, Grupa Polmlek – Osełka Lidzbarska „Wamia”.

Doskonałe walory smakowe i aromatyczne, jednolita konsystencja to walory maseł Paczka od Krowy oraz masła ekstra 200 g i 250 g mleczarni Wart-Milk (OSM). Producent gwarantuje poziom tłuszczu mlecznego na poziomie 82%. Dostępny jest także blok 25 kg.

Wśród maseł na uwagę zasługują produkty firmy Arla Foods oraz Polmlek. W portfolio Lurpak znajdziemy m.in. Lurpak Masło Klasyczne 200 g, Lurpak Masło Lekko Solone 200 g, Lurpak Soft Klasyczny 200 g, Lurpak Soft Lekko Solony 200 g, Lurpak Masło Czosnkowe 125 g, Lurpak Masło Klasyczne mini 10 g, Lurpak Soft Lekko Solony mini 10 g. Z obserwacji rozwoju portfolio Grupy Polmlek można wysnuć wniosek, że Polak też potrafi. Grupa Polmlek przygotowała dwa interesujące marketingowo produkty pod marką Warmia Lekki Poranek, m.in. Masło z prażoną cebulką, Masło z czosnkiem czy Masło ze szczypiorkiem. Ciekawym produktem jest też Kerrygold – tradycyjne irlandzkie masło ze świeżymi ziołami oraz lekko solone – dystrybuowane przez Temar (PPH). Również w potrfolio marki President znajdziemy Masło Ekstra oraz Masło Ekstra Solone.

Margaryny pakowane są w opakowania o gramaturze od 250 g do 1000 g. Niewątpliwym atutem margaryn są atrakcyjne stylistycznie pudełka – maselniczki, których żadna gospodyni by się nie powstydziła postawić na stół. Bardziej atrakcyjne wizerunkowo opakowania i liczba działań marketingowych promujących margaryn są jednak miażdżące. Któż bowiem nie skusi się zakupem topowych margaryn „ubranych” w apetyczne opakowania.

Kolejnym pozytywnie rozwijającym się trendem jest oferowanie produktów istotnie walczących z nadmiarem cholesterolu. Liderami w tej kategorii margaryn jest Benecol (Kruszwica ZT) oraz Flora pro. activ. Benecol jest reklamowany jako ekspert w redukcji cholesterolu. Benecol to pierwszy na świecie produkt spożywczy skutecznie obniżający poziom złego cholesterolu (o klinicznie udowodnionym działaniu). Jak podaje producent stanole zawarte w produktach Benecol są zbliżone budową do cholesterolu, co wykorzystują konkurując z nim w procesie wchłaniania do krwiobiegu. Dzięki częściowemu zablokowaniu absorbcji cholesterolu, mniejsza jego ilość przedostaje się do krwi. Stosując Benecol regularnie, możemy skutecznie obniżyć poziom złego cholesterolu, a jednocześnie działanie produktów Benecol nie wpływa na poziom dobrego cholesterolu HDL.

Kolejnym produktem podejmującym tematykę – margaryna a zdrowie jest Flora. W ofecie Flory znajdziemy m.in. Flora Original, Flora light oraz Flora pro. activ. Flora pro.activ charakteryzuje się wysoką zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, a najważniejsze jest dodanie do niej steroli roślinnych, które pomagają zmniejszyć poziom złego cholesterolu we krwi. Jak podaje w komunikatach prasowych producent Flory – firma Unilever Polska skuteczność Flory pro.activ została potwierdzona przez 45 niezależnych badań klinicznych w różnych krajach.

Źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 i 6 we Florze jest olej słonecznikowy, lniany i rzepakowy. Flora Original zawiera przy tym 31 g wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Żadna inna margaryna na polskim rynku nie może poszczycić się tak wysoką ich zawartością. Flora jest również bardzo dobrym źródłem witamin A, D i E. Flora została dodatkowo wzbogacona w witaminy B6, B12 i kwas foliowy, dzięki czemu obniża poziom homocysteiny we krwi.

Flora w wersji light to margaryna zalecana osobom stosującym dietę niskotłuszczową. Produkt zawiera bowiem tylko 39% tłuszczu. Jest natomiast bogatym źródłem NNKT, omega-3 i omega-6, które korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu krwionośnego.

Ciekawie rozwijającym się trendem jest wypuszczanie na rynek margaryn z różnymi dodatkami tj. witaminy, składniki mineralne lub kwasy Omega 3 i 6. W portfolio Ramy znajdziemy m.in. Rama MultiVita, Rama Calcium, a marka Delma oferuje m.in. Delma Extra z witaminami: A, D3, B1, B2, B6, B12 oraz kwasem foliowym. W trend produktów z dodatkiem Omega 3 i 6 wpisuje się m.in marka margaryn Beviva (Kruszwica ZT) oferująca produkty do smarowania pieczywa dla osób ceniących aktywny tryb życia i dbających o zdrowie. W ich portfolio znajdziemy m.in. Beviva Omega 3 i 6 oraz Beviva z witaminami.

Odrębną kategorię stanowią margaryny z dodatkami jogurtu, śmietanki lub masła. Do najbardziej znanych produktów firmy Unilever należą Rama Yoghurt, Delma Extra z jogurtem. W portfolio marki Delma znajdują się Delma Extra z masłem i szczyptą soli, Delma Extra z masłem i oliwą z oliwek, Delma Extra z masłem o smaku prażonej cebulki.

Strona 6 z 6