Gospodarka: Fundusz Promocji: fakty

Grzegorz Rykaczewski
Forum Mleczarskie Biznes 1/2012 (12)

Pod koniec 2011 roku został opublikowany plan finansowy FPM na bieżący rok. Przewiduje on wydatki na poziomie prawie 13 mln zł. W porównaniu z latami wcześniejszymi zaobserwować można znaczący wzrost środków finansowych przeznaczonych na promocję spożycia mleka i przetworów mlecznych. W 2012 roku utrzymano tendencję wzrostową rezerwując kwotę ponad 5 mln zł. Ma to związek ze zgłoszonym przez PIM projektem kampanii promującej spożycie mleka. Wartość wsparcia została ustalona na ponad 4,5 mln zł, a realizacja projektu została rozłożona na trzy lata. Tradycyjnie jedną z największych pozycji w planie finansowym jest wsparcie udziału w wystawach i targach. W 2012 roku zapisano na te działania ponad 4 mln zł. Niepokojące wydaje się zarezerwowanie drastycznie mniejszej kwoty na dofinansowanie spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych (500 tys. zł). Popularna Szklanka mleka swój sukces zawdzięcza również udziałowi FPM. Jednak nie musi to oznaczać stopniowego wycofywania się funduszu z tego programu. Możliwe, że wzorem lat ubiegłych, kwota przeznaczona na to działanie będzie zwiększana przez komisję zarządzającą, w trakcie trwania roku kalendarzowego. Analizując plan finansowy na 2012 rok zaobserwować można również stopniowe zwiększanie środków przeznaczonych na promocję przeprowadzania oceny wartości użytkowej bydła. Z uwagi na to, że w Polsce liczebność sztuk bydła poddanego ocenie jest znacznie mniejsza niż choćby w krajach „starej” Unii, należy pozytywnie ocenić ten kierunek zmian.


20. Jubileuszowe Targi Mleko-Expo 2011. Tadeusz Nalewajk, Podsekretarz Stanu w MRiRW wraz z Waldemarem Brosiem, Prezesem Zarządu KZSM ZR na stoisku mleczarni Sierpc (OSM). Gości podejmuje Grzegorz Gańko, Prezes Zarządu mleczarni Sierpc (OSM)

Jak wspomnieliśmy na początku, w tym roku FPM (tak jak inne fundusze) będzie obchodził trzecie urodziny. Trzy lata to okres może zbyt krótki, żeby ocenić działalność funduszu, ale wystarczający żeby zauważyć kilka aspektów jego działania. Po pierwsze w branży mleczarskiej finansowanie funduszu, czyli odprowadzanie składek stanowiących procent ceny płaconej za produkt, nie było niczym nowym. Na podobnej zasadzie działał wcześniej Fundusz Promocji Mleczarstwa. Po drugie, wachlarz możliwości wydatkowania środków finansowych jest duży, co sprawia, że wiele różnych przedsięwzięć może uzyskać wsparcie. Komisja zarządzająca korzysta z tego kierując pomoc we wszystkich możliwych kierunkach. Po trzecie (i chyba najważniejsze), to przedsiębiorcy poprzez swoich przedstawicieli w komisji zarządzającej, decydują o kierunkach i wysokości wsparcia.

Strona 4 z 4