Gospodarka: Fundusz Promocji: fakty

Grzegorz Rykaczewski
Forum Mleczarskie Biznes 1/2012 (12)

Gospodarka finansowa FPM

W artykule, z oczywistych względów, zajmiemy się bliżej Funduszem Promocji Mleka (FPM). Branża mleczarska jest pierwszą w kraju, która z własnych środków finansowała działania wspierające promocję spożycia mleka i jego przetworów. FPM jest następcą prawnym Funduszu Promocji Mleczarstwa.

Zgodnie z zapisami ustawy środki finansowe pochodzące z FPM mogą być przeznaczone na:

a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, mleka i przetworów mlecznych,

b) działania mające na celu promocję spożycia mleka lub przetworów mlecznych, w szczególności przez dzieci i młodzież,

c) udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą bydła mlecznego, produkcją lub przetwórstwem mleka,

d) badania rynkowe dotyczące spożycia mleka i przetworów mlecznych,

e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mleka i przetworów mlecznych oraz prowadzące do wzrostu ich spożycia,

f) działania mające na celu informowanie o korzyściach płynących z przeprowadzania oceny wartości użytkowej bydła typu użytkowego mlecznego i mięsno-mlecznego,

g) szkolenia dostawców i podmiotów skupujących,

h) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji,

zajmujących się problemami rynku mleka i przetworów mlecznych.

Przepisy umożliwiają przeznaczenie środków FPM na współfinansowanie programów promocyjnych i informacyjnych kwalifikujących się do uzyskania na ich realizację wsparcia ze środków Unii Europejskiej.

FPM jest zasilany finansowo przez podmioty skupujące, które za każdy kilogram skupionego mleka przekazują 0,001 zł na fundusz. Ustawa o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych nakłada na podmioty skupujące obowiązek prowadzenia ewidencji dostawców hurtowych dostarczających mleko, zawierającej m.in. informację o ilości mleka dostarczonego przez poszczególnych dostawców hurtowych; z podaniem średniej ważonej zawartości tłuszczu w tym mleku, wyrażonej w gramach na kilogram mleka, oraz ilości mleka przeliczonego na mleko o referencyjnej zawartości tłuszczu. Informacja ta przekazywana jest do ARR i na jej podstawie wydawana jest decyzja o wysokości wpłat na FPM. Wpłaty dokonywane są za okresy kwartalne. Dochodami FPM (jak i pozostałych funduszy) są również odsetki bankowe od zgromadzonych środków i z tytułu oprocentowania lokat oraz darowizny i zapisy.

O wsparcie z FPM mogą ubiegać się ogólnokrajowe organizacje zrzeszające podmioty, które mają miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz produkują lub dokonują obrotu mlekiem lub przetworami mlecznymi. Taką możliwość mają też ogólnokrajowe organizacje branżowe lub międzybranżowe zrzeszające producentów lub przetwórców, których cele statutowe są zgodne z celami funduszy promocji.


Strona 2 z 4