Produkty ekskluzywne: Bogacz też musi jeść

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2012 (50)
Tradycyjna wywodząca się z Grecji feta to ser sporządzany z mleka koziego, owczego lub ich mieszanki, grubo krojony, nasolony, prasowany na twaróg. Ricotta to włoski ser twarogowy z mleka krowiego, powstający z zakwaszenia serwatki, miękki, jędrny, składa się z wielu drobnych, delikatnych, wilgotnych ziaren o kształcie ściętego stożka. Może być przygotowany z mleka owczego lub z mieszaniny mleka krowiego i wody morskiej. Z kolei Mascarpone to świeży ser z mleka krowiego lub bawolego, powstały poprzez dodanie bakterii kwasu mlekowego do śmietanki zebranej z mleka użytego do produkcji parmezanu. Mozzarella zaś to włoski ser twarogowy, obecnie produkowany wyłącznie z mleka krowiego. Bywa okrągły, podłużny, tarty. Jest to ser miękki, wilgotny o łagodnym śmietankowym smaku.

Tłuszcze

O ile segment serowy wyraźnie może pochwalić się ofertą w segmencie ekskluzywnym, o tyle segment tłuszczów o nich prawie zapomniał. Dotyczy to zwłaszcza masła, za to tylko częściowo margaryn.

Wśród produktów importowanych na wyróżnienia zasługuje masło produkowane przez Irish Dairy Board, dystrybuowane przez Temar (PPH), dostępne pod marką Kerrygold jako m.in. masło tradycyjne irlandzkie, tradycyjne irlandzkie lekko solone, masło irlandzkie ze świeżymi ziołami oraz masło light (40%). Równie ciekawą ofertę ekskluzywnych maseł posiada firma Eurial Polska – należą do nich masło z solą morską Grande Fermage oraz Masło z mleka krowiego Ligueil. W grupie silnych graczy znajduje się także Lurpak firmy Arla Foods Polska, które z pewnością aspiruje do segmentu premium. W linii Lurpak znajdują się:

  • Lurpak Masło Klasyczne (200 g oraz 10 g)
  • Lurpak Masło Lekko Solone (200 g)
  • Lurpak Soft Klasyczny (200 g)
  • Lurpak Soft Lekko Solony (200 g), mini (10 g)
  • Lurpak Masło Czosnkowe (125 g).

Pomimo trudnego rynku tłuszczów do smarowania na półkach pojawiają się także masła importowane, tj. Burro di capra firmy Euroser.

W ofercie firm działających na polskim rynku na stałe wpisały się również produkty należące do segmentu premium w grupie margaryn, m.in. margaryna Flora pro.activ oraz Benecol.

Sery kozie

Ze względu na niskie pogłowie kóz, rozproszenie dostawców surowca, wysokie koszty takiego transportu, właściwości prozdrowotne, produkty kozie są w Polsce drogie. Zjawisko to nakłada się na wizerunek serów kozich jaki dotarł do Polski z Francji, gdzie produkty kozie uchodzą za wyroby szlachetne. Nad Wisłą najbardziej przyjęły się kozie sery twarogowe.

W ciągu najbliższych 2-3 lat średnie wydatki na dobra luksusowe mogą wzrosnąć o połowę i będą pochłaniały nawet 19% dochodów respondentów (źródło KPMG). Dla ponad połowy badanych marka luksusowa charakteryzuje się trzema cechami: wysoką jakością, prestiżem oraz wysoką ceną (źródło KPMG).

Spośród kozich serów francuskich warte wymienienia są Chabichou, Montrachet, wśród angielskich: Castle Ashby i Mendip. Wśród wyrobów z sera koziego znajdujemy zarówno sery twarogowe, podpuszczkowe, pleśniowe, topione i feta. Liderem rynku kozich serów twarogowych, podpuszczkowych i pleśniowych jest Eurial Polska, firma z korzeniami francuskimi ,specjalizująca się w produkcji, i dystrybucji serów tego typu. Produkty te pod marką Soignon tworzą największą i najbardziej zdywersyfikowaną grupę asortymentową na polskim rynku. W grupie serów podpuszczkowych kozich uwagę zwracają Tomme de Chevre (Eurial Polska) oraz Chevrette (Temar PPH). Wśród serów pleśniowych z wyższej półki warto zwrócić uwagę na Buchette, roladkę kozią naturalną i Buchette z czosnkiem i ziołami z firmy Temar (PPH).

Strona 6 z 7