Produkty ekskluzywne: Bogacz też musi jeść

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2012 (50)

Trudna sztuka marketingu produktów premium

Czy wiesz, że…

Słowo „luksus” pochodzi z języka łacińskiego i jest tłumaczone jako: przepych, zbytek i nadmierna rozrzutność.

Z punktu widzenia wielorakich działań marketingowych sztuka zbudowania pozycji produktów luksusowych należy do najbardziej trudnych i wyrafinowanych umiejętności marketingowych. Budowanie napięcia, zainteresowania i skłonienie do podjęcia decyzji co do zakupu takiego produktu – bądź co bądź – czasem po znacznie wyższej cenie, to nie lada wyzwanie. Istotnymi cechami, na które zwracają uwagę marketingowcy to staranne konstruowanie długoterminowych planów rozwoju. Strategie powinny zawierać mechanizmy kreujące wokół produktu aureolę autentyczności, wyjątkowości i tzw. „specialite de la maison”.

Na pewno należy unikać agresywnej reklamy i nieadekwatnego Public Relation. Reklama powinna być subtelna i balansująca na emocjach przyszłego klienta. Wszystko powinno odbywać się w klimatycznej atmosferze poczucia wysokiej jakości, dobrego smaku i troski o klienta. Należy uważać, aby w szale ambitnych działań marketingowych nie wpaść w worek tzw. przekazów skierowanych do klienta masowego.

Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że najważniejsze jest, by odpowiednio kierować polityką cenową, tak aby cena produktu vs. jakość stanowiła o wysokim prestiżu produktu i zaklasyfikowaniu ich do odpowiedniego segmentu.

Marki produktów luksusowych powinny przykuwać dopracowanym w szczegółach, eleganckim designem opakowania, który będzie raczej zdobił lodówkę i stół niż je wypełniał. Produkty w koszyku osoby zamożnej powinny emanować wysoką, faktycznie sprawdzoną jakością surowców użytych do ich wytwarzania.

Na polskim rynku produktów mlecznych od kilku lat pojawiają się produkty z tzw. kategorii luxury i pomału polski klient przyzwyczaja się do ich obecności na półkach. W Polsce takie produkty możemy znaleźć w części oferty asortymentowej, ale nie w każdej kategorii.

Mleko

Kategoria mleka jest odporna na segmentację i działania marketingowe obliczone na docieranie do wybranych grup docelowych wyselekcjonowanych wg klucza dochodu. Większość oferty ma charakter uniwersalny i tylko niektóre produkty wyraźnie dążą do kwalifikowania się wyżej. Do produktów premium możemy zaliczyć Mleko Zimne 2% i 3,2% Robico (ZUH), które zachowuje najcenniejsze odżywcze składniki mleka jakimi są wapń i witaminy i ma lepszy smak osiągany dzięki stosowaniu pełnej (a nie tylko cząstkowej jak to ma zwykle miejsce w branży) technologii ESL. Jest delikatne, naturalne w smaku, dłużej zachowuje świeżość. Poprzez zastosowanie unikalnego procesu mikrofiltracji zostaje usunięte 99% bakterii, bez konieczności poddawania go działaniu wyższej niż zwykle temperatury pasteryzacji. Na półce premium pojawiają się także mleka importowane: warto zwrócić uwagę na mleko kozie Delamere firmy Euroser oraz mleko kozie Candia.


Małgorzata Budzik

Marketing Manager w EuroSer

Firma Euroser nie zanotowała spadku zainteresowania produktami ekskluzywnymi na polskim rynku, pomimo szerzącego się kryzysu w Europie. Polski konsument wykazuje niesłabnące zainteresowanie serami Premium. Sztandarowe produkty firmy Euroser, takie jak: Old Amsterdam, Brie Francuski Euroser, czy Bergader Edelpilz nadal cieszą się ogromnym powodzeniem. Konsumenci coraz częściej przy zakupie kierują się wysoką jakością, której nierzadko towarzyszy wyższa cena. Popularność sukcesywnie zdobywa segment produktów nabiałowych Bio oraz produktów kozich. Przede wszystkim zmienia się mentalność polskich konsumentów. Teraz coraz częściej zwracają uwagę na skład, sposób produkcji, wartości odżywcze, czy jakość komponentów.

Strona 3 z 7