ABC serów: Skarby Holandii

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Praktyka 2/2011 (05)

Inne gatunki serów holenderskich

  • Friese nagelkaas – fryzyjski ser z dodatkiem goździków
  • Graskaas – tzw. młody ser z łąki, produkowany wyłącznie wiosną i kiedy krowy wypasa się na wiosennych łąkach
  • Herfse kaas – tzw. ser jesienny
  • Hooikaas – ser „z siana”, produkowany zimą
  • Leerdammer kaas – tzw. ser fabryczny o słodkawym smaku, kwadratowej formie, sprzedawany głównie w plasterkach
  • Leidse kaas – ser z dodatkiem delikatnej maślanki i aromatycznego kminku
  • Meikaas – niedojrzały, ser majowy o białej barwie miąższu
  • Noord-hollandse kaas – ser o zastrzeżonej nazwie. Ser pochodzi z północnych prowincji Holandii w okolicach Alkmaar. Wyrabiany jest metodą tradycyjną, cechuje się specyficznym łagodnym lekko słodkawym smakiem i kremową strukturą.

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Trade Marketing Manager w Hochland Polska

Jednym z najbardziej znanych serów typu holenderskich jest ser Gouda. Firma Hochland Polska ma w swojej ofercie sery żółte Gouda w kilku formach: w blokach (3,15 kg), a także w plasterkach w praktycznych opakowaniach 150 g typu „otwórz-zamknij” w wariantach Gouda, Gouda wędzona i Gouda z ziołami. Sery Gouda produkowane przez Hochland swoją sławę zawdzięczają wyjątkowemu smakowi, konsystencji i najwyższej jakości.

Najważniejsze jest zachowanie łańcucha chłodniczego, produkty wymagają przestrzegania takiego reżimu. Dla nas najważniejsze jest to, aby produkty Hochland w jak najlepszym stanie trafiały do konsumenta. Staramy się edukować handlowców i zwracać uwagę na specyfikę dystrybucji i sprzedaży produktów Hochland.

Najwięcej sprzedaje się w supermarketach, których znaczenie dynamicznie rośnie, następnie w małych i średnich sklepach spożywczych, a najsłabiej w dużych sklepach spożywczych i kioskach.

Ekspozycje serów można uporządkować i uatrakcyjnić poprzez umieszczenie specjalnie przygotowanych wkładek do lad chłodniczych. Takie wkładki zostały zaprojektowane oddzielnie dla każdej grupy asortymentowej. Sery najlepiej eksponować w towarzystwie innych serów, chociaż każde miejsce znajdujące uzasadnienie w oczach konsumentów i spełniające wymogi chłodnicze może być dobre. Warto zaplanować zorganizowanie w sklepie promocji bądź degustacji. Jeżeli promocja ma być połączona z degustacją, warto pomyśleć o właściwym oznaczeniu i zorganizowaniu miejsca. Doskonale przydają się tutaj stoiska degustacyjne. Równie dobrym rozwiązaniem jest prowadzenie degustacji „ruchomych”, kiedy hostessa z tacą z serami krąży wśród potencjalnych konsumentów. Degustacje powinny być zawsze przygotowywane z zachowaniem wszelkich wymogów higieniczno-sanitarnych. Istotny jest również świeży i zadbany wygląd osoby prowadzącej degustację – hostessy. Uroku dodają jednolite, specjalnie przygotowane stroje firmowe. Hostessa powinna mieć wiedzę na temat produktu, oraz materiały informacyjne. Warto przed degustacją przeprowadzić krótkie szkolenie z tego zakresu. Jeżeli chodzi o przygotowanie samych produktów – przy degustacji serów doskonale sprawdzają się koreczki zaopatrzone w firmowe wykałaczki z chorągiewką. Zawsze należy pamiętać o serwetkach i pojemnikach na odpadki. Nie ma nic lepszego od bezpośredniej możliwości spróbowania produktu – tu na decyzję zakupu potencjalnego konsumenta nie trzeba długo czekać.



Strona 12 z 12