Transport: Przewieźć Nabiał

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 6/2011 (49)

Pooling

Pooling jest zjawiskiem idealnie wpisującym się w koncepcję ECR. Jest to proces zakładający współpracę firm, pozwalający na łączenie kilku ładunków, a w konsekwencji redukcję kosztów globalnego łańcucha dostaw. Operator logistyczny, pozostający w kontakcie z dostawcami, na podstawie zamówień generowanych z punktu sprzedaży, przygotowuje dostawę, która skomasowana (nawet w jednym samochodzie) dociera w odpowiednim czasie do sklepu. Czynnikiem decydującym o dostawie nie jest ścisły grafik lub ustalony wcześniej harmonogram dostaw, często rozbieżny z faktycznym zapotrzebowaniem, ale po prostu zapotrzebowanie generowane przez aktualną sprzedaż. Zaletami poolingu są racjonalizacja wykorzystania przestrzeni magazynowej, optymalizacja zapasów i wykorzystania środków transportu. W ramach optymalizacji zapewnia się lepsze wypełnienie samochodów (poprzez instalowanie np. kilku komór temperaturowych), dostawy łączone do kilku sklepów w określonym harmonogramie, centralne zarządzanie transportem lub wspomnianą w ramach backhaulingu – efektywną organizację ładunków powrotnych. Pooling jest zatem zjawiskiem gromadzenia w jednym pojeździe towaru od różnych dostawców, z zamierzeniem dostarczenia go do jednego odbiorcy. Może to być prowadzone w formie przejazdu samochodu przez siedziby wszystkich dostawców i stopniowe zapełnienie auta lub poprzez zgromadzenie ładunków np. w magazynie centralnym i załadowanie ich do jednej ciężarówki. Zjawisko to jest stosowane głównie przez operatorów, którzy mają dość dużo kooperantów i często realizują dostawy do tego samego odbiorcy z towarem od różnych dostawców. Znajduje to praktyczne uzasadnienie w przypadku zaopatrywania sieci handlowych. Z uwagi na mnogość oferty asortymentowej duża jest liczba dostawców towaru, duży ruch na rampie i w magazynie oraz spore koszty obsługi. Należy kierować informacje o zmniejszeniu ilości towaru na półkach do wielu dostawców, a potem dbać o terminowość dostaw. Usystematyzowanie zaopatrzenia w formacie poolingu zdejmuje z odbiorcy większość wymienionych problemów.

Zdaniem wielu analityków zmiany rynkowe pojawiają się w kilkuletnich cyklach i między innymi dlatego rozwiązania logistyczne powinny podlegać okresowym modernizacjom tak, aby spełniały potrzeby zainteresowanych nimi uczestników dystrybucji. Specyfika polskiej przedsiębiorczości nie odbiega wiele od spotykanej w innych gospodarkach. W sektorze spożywczym dominują małe i średnie firmy, które często dopiero wypracowują strategie działania. Ważne jest, aby dzięki szerokiej dostępności specjalistycznych usług mogły dostosowywać do swych potrzeb najlepsze i najnowocześniejsze rozwiązania. Myśląc o przyszłości dystrybucji i przewidując kierunki jej rozwoju musimy założyć, że jednym z przejawów nowego podejścia do kwestii transportu jest współpraca wszystkich uczestników łańcucha dostaw. Zakłada to każdy z opisanych modeli. Ważne, aby taką potrzebę odczuli także zainteresowani zmianami przedsiębiorcy.



Strona 4 z 4