Sery żółte: W cieniu promocji

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 5/2011 (48)

Kawałki do lamusa

Zmiany w sposobie dokonywania zakupów w coraz większym stopniu zmieniają to, w jaki sposób handlowcy komponują półkę. Sery konfekcjonowane w mleczarni zastępują nie tylko kawałki wytwarzane w tej samej mleczarni, ale zagrażają kawałkom i plastrom konfekcjonowanym w sklepie. Konsument nie do końca ma zaufanie do produktu konfekcjonowanego na miejscu, choć niegdyś była to jedyna forma zakupu. Praktyka pokazuje, że starania sieci handlowych co do edukowania personelu i sposobu ekspozycji tylko częściowo mogą zrekompensować fakt, że konsumenci wolą sery paczkowane u producenta. I to już nie kawałki, bo krojenie z nich to tylko pozory wygody, każdy chce plastrów, bo to one stają się standardem.

Dziś kawałki sprzedaje się niemal wyłącznie na stoisku tradycyjnym i na samoobsłudze pod markami własnymi, co w oczywisty sposób tamuje rozwój marek detalistów. Ciekawe, że trudno znaleźć sery plasterkowane private label. Czy to niechęć mleczarni, a może luka w staraniach kupców? A może plasterek nie licuje z wizerunkiem marki własnej i jest na to za wcześnie?


Plastry nie te same

W sposób prawie niezauważalny rynek serowy zmienia się: z rynku zdominowanego przez sery typu holenderskiego w rynek zróżnicowany pod względem liczby dostępnych i nabywanych gatunków. Młodzi ludzie śmiało próbują różnych serów, a ich rodzice też coraz częściej próbują czegoś nowego. Coraz trudniej jest kupić produkty analogowe, znak, że polski rynek wyszedł z tej choroby niedojrzałego rynku. Na półkach dyskontów znajdziemy sprawdzonych, a nawet renomowanych dostawców tj.: Mlekovita (GK), Spomlek (SM), Arla Foods i Grupa Polmlek. Dostarczają oni najczęściej sery w dużych opakowaniach 300 g. W Biedronce zaskakują także sery o długim okresie dojrzewania, co świadczy o próbie uczynienia z Biedronki dyskontu dla osób o bardziej zróżnicowanej grubości portfela.

Hiper- i supermarkety o większej powierzchni zaskakują szeroką ofertą markowych serów plastrowanych, wśród których znajdziemy sery zarówno na niższą półkę cenową, średnią jak i premium. Na półce niższej ceny znajdziemy plastry sera z mleczarni Sudowia (SM) jak i bloki z mleczarni Masmal (FHU).

Rotmistrz, tylżycki i Warlubski to autorskie produkty tamtejszych inżynierów mleczarstwa. Na półce średniej ceny króluje Mlekovita (GK), Mlekpol (SM) i Grupa Polmlek. Wyraźną pozycję ma Łowicz (OSM), Arla Foods, Turek i Bakoma.

Ryszard Pizior

Dyrektor Działu Handlu i Marketingu we Włoszczowa (OSM)

Sytuacja na rynku serów dojrzewających jest uzależniona od sytuacji panującej na rynkach światowych, a w szczególności zaś od cen oraz popytu na odtłuszczone mleko w proszku oraz masło. Produkcja serów dojrzewających w Polsce w okresie pierwszych 8 miesięcy 2011 roku jest porównywalna do tej sprzed roku. Pomimo dość sprzyjających warunków eksport w tym okresie jest ponad 10% mniejszy niż przed rokiem. Oznacza to, że krajowy rynek serów rośnie wg danych statystycznych, w stosunku do roku 2010 o około 5%.

Największy udział w sprzedaży mają sery w blokach, które są następnie porcjowane lub plasterkowane bezpośrednio przy zakupie przez konsumenta zarówno w małych sklepach jak i super- i hiper- marketach. Największy udział w sprzedaży plastrów i kawałków notują sieci dyskontów, które nie posiadają stoisk tradycyjnych i sprzedają tylko i wyłącznie sery konfekcjonowane pakowane przez producentów, oferowane pod markami handlowymi sieci. W najbliższych kilku latach rozwój handlu nowoczesnego będzie dalej postępował, co może wpłynąć na zmianę struktury sprzedaży nie tylko serów ale większości produktów oferowanych przez producentów. Z uwagi na koncentrację handlu wokół nowoczesnych sieci, zarówno detalicznych jak i hurtowych, niektórzy mniejsi producenci mogą mieć problem ze sprzedażą swoich produktów jeśli w porę nie wejdą w struktury większych producentów, bądź nie będą posiadać w swojej ofercie bardzo dobrych produktów niszowych.

Włoszczowa (OSM) jest jednym z wiodących producentów serów dojrzewających w Polsce. Około 80% produkcji jest lokowane na rynku krajowym. Spółdzielnia produkuje znane z wysokiej jakości sery typu szwajcarskiego oraz holenderskiego. Około 20% produkcji to sery konfekcjonowane.

Strona 4 z 6