Sery żółte: W cieniu promocji

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 5/2011 (48)
Już nie tylko mleko, ale także ser biały i żółty, wraz z jogurtem stają się asortymentem, którego niska cena przyciąga klientów do hiper- i supermarketu. Ceną walczy się z innymi sklepami, bo nabiał to podstawa każdego sklepu, a dobre ceny w gazetce i w newsletterze skutecznie kuszą.

Mlekovita (GK) zaskoczyła niedawno rynek wprowadzając sery Mierzwione, których plasterki są kilkukrotnie cieńsze od tych spotykanych standardowo. Gouda, Edamski, Morski i Prymus to absolutne nowości rynkowe w tym zakresie. W grupie produktów plasterkowanych znajdujemy 20 produktów posiadających opcję otwórz/zamknij (w tym sery mierzwione) i 4 w folii miękkiej. Grupa Polmlek oferuje 14 pozycji asortymentowych w grupie plastrów serów podpuszczkowych. Oprócz starszej linii Warmia zwracają uwagę sery Warmia w metalizie, która stanowi jedną z ciekawszych innowacji ostatnich lat w dziedzinie pakowania serów. Oprócz Goudy, Edamskiego, zwraca uwagę Mlekdamer, Lidzbarski z pieprzem, Salami i Natan.

O ile kilka lat temu wyznacznikiem poziomu atrakcyjności opakowań były opakowania plastrów Hochland, to dziś takim wyznacznikiem są plastry serów z mleczarni Sierpc (OSM) albo z Grupy Polmlek. Nowoczesne techniki nadruku powodują, że to, co zadziwiało kiedyś, dziś zasługuje tylko na wzruszenie ramion. Kto zwlekał z innowacjami, albo nie zrobił nic ze swymi udanymi projektami, ten stracił. Dotyczy to tych mleczarni, które owszem zdecydowały się na produkcję plastrów, ale całkowicie zaniedbały ich marketing.

Tadeusz Bruj

Prezes Polmlek

W dojrzewalni serów w Lidzbarku Warmińskim obecnie dojrzewa ponad 1000 ton serów, zatem ta ilość mówi sama za siebie. Dodatkowo stale pracujemy nad podwyższeniem jakości oraz walorów smakowych naszych wyrobów, o czym wkrótce będą się mogli Państwo sami przekonać.

Zarówno bloki w sprzedaży tradycyjnej na stoiskach nabiałowych jak i asortyment serów w plastrach oraz sery w kostkach mają swojego klienta. Od dłuższego czasu natomiast stale rośnie znaczenie serów w plastrach w opakowaniu typu „otwórz-zamknij”. Dodatkowo i ten segment też podlega procesowi dywergencji, czyli rozwojowi poprzez podział. Sery w plastrach o gramaturze 150-200 g dedykowane są zupełnie innemu konsumentowi niż sery w plastrach 500 g, a skoro takie jest zapotrzebowanie rynku, to Grupa Polmlek ma w swojej ofercie odpowiedni wachlarz asortymentu.

Zainteresowanie rynku serami z przyprawami jest stałe i wbrew pozorom nie rośnie tak znacząco, jakbyśmy tego oczekiwali. Sery z przyprawami typu pieprz, zioła lub papryka chili mają swoich okazjonalnych konsumentów, którzy od czasu do czasu dla odmiany sięgają po ten produkt, a potem wracają do tradycyjnych smaków. Zatem nie jest to zbyt znaczący rynek, ale nie należy o nim zapominać.

Strona 5 z 6