Mleko ESL: ESL wychodzi z cienia

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2011 (48)

Świat w ramionach ESL

ESL to nie tylko produkty markowe, ale również wyroby sieci handlowych, które nie wyobrażają sobie półki z mlekiem bez kategorii ESL. Ale zacznijmy od początku, czyli od marek producentów. Marka Cravendale (Arla Foods) z powodzeniem sprzedaje w Wielkiej Brytanii mleko ESL. Arla Foods wprowadziła w latach 2006-2007 na rynek Wielkiej Brytanii także mleko ESL z wanilią.

Również inny gigant rynku brytyjskiego Robert Wiseman Dairies oferuje mleko ESL pod marką Puriti. W Szwecji mleczarnia Skänemejerier wypuściła swoje Mellanmjolk w technologii ESL, a szata graficzna niesie subtelny przekaz: produkt ma tonację biało-zieloną.

Przykładem pozytywnego użycia tej technologii może być wydłużenie terminu do spożycia przez mleczarnię Hansa-Milch (dziś część Arla Foods) dla marki Maxi Frische do 25 dni. W Luksemburgu mleczarnia Luxlait oferuje mleko pełne 3,5% wytworzone w omawianej technologii w kartonie 1 l.

W Austrii Obersteirische Molkerei od 4 lat produkuje mleko pełne ESL 3,5% w opakowaniu 1 l. Pinzgau Milch pakuje w najnowsze kartony linii Eco firmy Elopak mleko pełne ESL 3,5%. Produkt dostępny jest w opakowaniach 1 l.

Austriacki potentat Kärtnermilch ma w ofercie mleko bio mikrofiltrowane pełnotłuste. Berglandmilch pod marką Szczupła Linia wyprodukował śmietanę 18% na bazie mleka ESL. Produkt powstał we współpracy z Weight Watchers i został wzbogacony dodatkowo błonnikiem i kwasem foliowym. Jako jeden z nielicznych produktów dostępny jest nie w kartonie, a w butelce PET. Innym wyrobem tej marki jest mleko odtłuszczone 0,1% ESL również wzbogacone w kwas foliowy, wapń i błonnik. Mleko ESL znalazło się także w ofercie Sennerai Zillertal. Mleczarnia ta stawia na mleko z pastwisk i górskich gospodarstw mlecznych położonych 1000 m npm.

Według danych Zenith International, USA odpowiada za 80% ilości sprzedawanego mleka ESL, a Ameryka Północna za 90%. Największa konsumpcja (mln litrów) ma miejsce oprócz Ameryki Płn. także w Zachodniej Europie, następnie w regionie Azji i Pacyfiku, Wschodniej Europie i w południowej Afryce.

W Grecji Agno Dairy już od 4 lat wytwarza mleko 1,5% ESL w 1 l kartonikach. Rumuńska Prodlacta wypuściła na rynek w maju 2009 mleko o terminie przydatności do spożycia 30 dni. Na Węgrzech z dużym zainteresowaniem spotkało się mleko ESL marki Tolle z 21-dniowym terminem przydatności do spożycia. We Włoszech mleczarnia Sterilgarda oraz Latteria Soresina z powodzeniem użytkują technologię ESL, a najwięksi gracze na Półwyspie Apenińskim, firma Granarolo i Parmalat (obecnie Grupa Lactalis) również idą z duchem czasu. Granarolo pozycjonuje mleko ESL dla seniorów (marka ViviPiu), dla młodych kobiet (mleko Fibrya z błonnikiem).

W grupie produktów funkcjonalnych uwagę zwraca nowozelandzka mleczarnia Meadow Fresh, która wytwarza dla segmentu dziecięcego mleko ESL wzbogacone wapniem. Fonterra z kolei wprowadziła 6 lat temu na rynek mleko marki Anchor Xtra z podwyższoną zawartością protein i wapnia. Innym przykładem może być amerykańska firma West Farm Foods używająca technologii ESL, która zwiększyła zasięg dystrybucyjny każdej swojej mleczarni ze 160 km do terenów w zachodniej części USA, Hawajów, Alasce, a nawet Hong Kongu.

Warto zwrócić uwagę również na kanadyjską spółdzielnię mleczarską Natrel (część Agropur), która wprowadziła technologię ESL do marki Nature-Pure. Inną kanadyjską mleczarnią jest Saputo, której mleko Neilson TruState 1%, 2% i odtłuszczone wyprodukowano w instalacji ESL. Wśród produktów marek handlowych zwraca uwagę mleko 1,5% marki Milfina produkowane dla Aldi Süd. Również Tengelmann pod marką Attraktiv&Preiswert wprowadził mleko ESL.

Strona 3 z 3