Jogurty naturalne: Skok dzięki tradycji

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 4/2011 (47)

Innowacyjność kontra tradycja

Choć większość jogurtów naturalnych wygląda identycznie, warto zwrócić uwagę na te, które mają do zaoferowania coś więcej. Dla handlowców to jedna z naczelnych zasad, aby mieć portfolio produktów, które w ramach kategorii czymś różnią się między sobą.

Bakoma jest sztandarowym przykładem innowacji: jogurt naturalny z miodem to propozycja zarówno dla amatorów tradycyjnych jogurtów naturalnych jak i osób, które sięgają po nie rzadko ze względu na ich smak. Miód z nasionami dyni lub słonecznika to coś nowego w kategorii jogurtów naturalnych, która w ten sposób wchodzi w kategorię jogurtów śniadaniowych. Co zaciekawi klientów, to wyseparowanie składników w opakowaniu, dające konsumentom możliwość mieszania ich w dowolnej proporcji. Drugą, bardzo innowacyjną propozycją jest jogurt naturalny probiotyczny 0% bez dodatku cukru. Taki produkt to gratka dla osób ciągle mierzących swą talię i wagę: tylko 56 kcal w 100 g produktu. Produkt zawiera probiotyczny szczep Lactobacillus acidophilus NCFM.

Lider rynkowy, firma Danone proponuje cztery wersje kubeczkowego jogurtu naturalnego, z których na największą uwagę zasługuje wersja ze zbożami. Ciekawą ofertą rynkową jest Calpro: jogurt naturalny wzbogacony w wapń i szczepy bakterii probiotycznych. Jego producentem jest mleczarnia Krasnystaw (OSM), produkt zawiera zaledwie 60 kcal w 100 g wyrobu.

Ofertę jogurtów naturalnych rozwija firma Lactalis Polska. Jogurt w kubeczku lub butelce, także w wersji 0% i to pod nośną marką Jovi. Z silnej i dobrze rozpoznawalnej marki korzysta także Mlekovita (GK). Pod marką Polski, znajdujemy jogurt naturalny w charakterystycznej butelce kartonowej 200 g.

Stosunkowo młodym produktem jest jogurt naturalny 0% Łowicz (OSM) oraz jego standardowa wersja w gramaturze 180 g i 350 g. Pomimo niedawnego debiutu znaleźć go można na półkach marketów większości dużych sieci handlowych.

Uwagę zwraca również bio jogurt naturalny 3,7% 150 g firmy Andechser, dystrybuowany przez Temar (PPH). Surowiec do produkcji tego wyrobu pochodzi z kontrolowanych ekologicznie gospodarstw. Charakteryzuje się kremową, gładką konsystencją i delikatnym, subtelnym smakiem i zapachem. Nie posiada żadnych substancji aromatycznych nadających smak. Nie zawiera glutenu.

Łukasz Danis

Specjalista ds. Eksportu i Marketingu w Kalisz (OSM)

Jogurt naturalny jest jednym z najzdrowszych produktów mlecznych, głównie ze względu na zawarte w nim żywe kultury bakterii, które są dobrze tolerowane przez organizm człowieka.

Perspektywy rozwoju tego segmentu są bardzo sprzyjające. Na korzyść tego typu produktów przemawia szczególnie ich naturalność, wartości zdrowotne oraz wygoda zastosowania i konsumpcji, gdyż do opakowania jogurtu wystarczy dodać łyżeczkę musli lub owoce, tworząc tym samym zdrowy deser. Jogurt można połączyć również z ziołami lub przyprawami, dzięki czemu powstanie znakomity sos do sałatek lub dip do mięsa. Na bazie jogurtu naturalnego możemy szybko i sprawnie przygotować lekkie chłodniki, które doskonale zaspokajają głód podczas upałów.

Rynek jogurtów naturalnych charakteryzuje się silną sezonowością. Producenci notują olbrzymie wzrosty sprzedaży w okresie wiosenno-letnim, kiedy odbiorcy poszukują lekkich produktów zastępujących tłuste sosy i śmietany. Jogurty z probiotykami cieszą się dużym powodzeniem w okresie większej zachorowalności, czyli od jesieni do wiosny.

Oferta asortymentowa jest ciągle wzbogacana o nowe rozwiązania. Na rynku funkcjonują już jogurty naturalne z cukrem, bez cukru, do jedzenia łyżeczką, do picia, z dodatkiem zbóż czy w wersji light. Mleczarnia Kalisz (OSM) w swojej ofercie posiada jogurty naturalne o gęstej konsystencji i niewielkiej zawartości tłuszczu. Produkty te mają duży oraz stale rosnący udział w ogólnej sprzedaży firmy i trafiają do rąk konsumentów zarówno na rynek krajowy, a także do Czech, Słowacji i Skandynawii, gdzie cieszą się dużym powodzeniem ze względu na swój smak jak i walory zdrowotne.

Innym podmiotem, który odrobił lekcję obserwacji potrzeb konsumentów jest Bieluch (SM). Innowacyjnym produktem jest jogurt naturalny lekki 0% oraz jedne z niewielu marek wśród polskich spółdzielni: Bieluch oraz Nadbużański.

Z kolei FigAnd (ZM) zwraca uwagę metamorfozą opakowania. Stare i dawno opatrzone opakowania zastąpione zostały czymś, co jest eleganckie przy niskiej cenie jednostkowej. Innym produktem z wartością dodaną jest probiotyczny jogurt naturalny Jana (ŚSM) bez dodatku cukru. Mocnym atutem produktu jest jego probiotyczność oraz wyjątkowo niska kaloryczność.

Według mleczarzy z zakładu Kalisz (OSM), jogurt naturalny to niezastąpiony składnik do przygotowywania dipów do mięs, tzatzików, zup, sosów i deserów. Doskonały dodatek do potraw greckich, tureckich i włoskich. Może zastępować śmietanę, majonez, a także służyć jako baza do dodania dżemu, konfitur lub owoców.

Strona 4 z 4