Kefiry i maślanki: Dieta z kefirem i maślanką

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 3/2010 (40)

Kto rozdaje karty

Segment maślanek zdominowany jest przez mleczarnię Mlekpol (SM), której marka Mrągowska zdecydowanie góruje nad konkurencją (41,5% rynku). Pod tym względem jest to sytuacja wyjątkowa, rzadko spotykana w innych kategoriach produktowych. Konkurenci znajdują się daleko za marką z Grajewa. Łowicz (OSM), Krasnystaw (OSM) i Włoszczowa (OSM) sprzedają od około 4,5 do 7% całego wolumenu. Ich pozycja i tak wyróżnia ich z rzeszy kilkudziesięciu oferentów, którzy próbują handlować produktami z tej kategorii. Największy potencjał w tej grupie reprezentuje Łowicz (OSM) obecnie 6,2% wartości rynku według agencji MEMRB (dane za okres III 2009-II 2010), Włoszczowa (OSM), stosunkowo najmniejszy zaś – Krasnystaw (OSM). Do rywalizacji włączają się także Radomsko (OSM) i Kościan (OSM).



W segmencie kefirów sytuacja jest inna. Tu trzy firmy ostro rywalizują między sobą próbując podzielić między siebie rynek. Choć być może lepiej byłoby powiedzieć to w czasie przeszłym, gdyż z pojedynku między dotychczasowymi liderami, firmami Zott, Danone i Krasnystaw (OSM), najlepszą kondycję mają marki własne (14,4% wartościowo według MEMRB, 2010). Rośnie siła mleczarni Mlekpol (SM), której pozycję szacuje się na 8-9%. Wymienione cztery firmy odpowiadają za 40% rynku. W grupie mocnych średniaków plasują się Bakoma, Robico (ZUH) i Piątnica (OSM) i Kościan (OSM), pozostałą część rynku dzielą między siebie liczne rzesze małych mleczarni operujących lokalnie.



Strona 3 z 5