Kefiry i maślanki: Dieta z kefirem i maślanką

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 3/2010 (40)

Ewa Gromadzka

Kierownik Działu Marketingu w Mlekpol (SM)

Napoje fermentowane cieszą się wśród konsumentów niesłabnącą popularnością. Są doskonałym źródłem wapnia, lekkostrawnego białka i wielu witamin. Dzięki temu wpływają pozytywnie na nasze zdrowie, samopoczucie, a dzięki niskiej kaloryczności – zawierają od 1,5 do 2% tłuszczu – klienci chętnie po nie sięgają. Nasza spółdzielnia – Mlekpol (SM) – posiada największy (40%) udział w rynku maślanek w kraju. Wiodącą marką w tej kategorii jest Maślanka Mrągowska oraz Milko, wyróżniające się ogólnopolską dystrybucją.

Maślanki są to orzeźwiające i sycące napoje, które również stosowane są jako dodatki do potraw. I co ważne, kojarzone są przez konsumentów z polską tradycją kulinarną.

Zaletą Maślanki Mrągowskiej, jako jedynej na rynku, jest szeroki wybór smaków; stracciatella oraz pieczone jabłko oceniane są jako nietypowe, charakterystyczne wyłącznie dla Maślanki Mrągowskiej i budzą zainteresowanie wśród użytkowników innych marek.

Nieco mniej popularnym produktem wśród konsumentów jest kefir. Podejrzewam, że wynika to z powodu bardziej wytrawnego smaku (nawet czasami cierpkiego). Z tego względu konsumentami kefirów są zdecydowanie osoby dorosłe. Mlekpol (SM) z myślą o tej grupie odbiorców w swojej ofercie ma kefiry Milko w wygodnych butelkach kartonowych Tetra Top, zarówno do indywidualnego spożycia – 330 ml oraz jako dodatek do rodzinnych potraw – 1 l.

Napoje fermentowane, ze względu na ponad 20-dniowy termin przydatności do spożycia, nie stanowią problemu w dystrybucji. Sekretem powodzenia naszych maślanek i kefirów jest przede wszystkim wysoka jakość i wyjątkowy smak, ale również dbałość o ekspozycję na półkach. Tym bardziej, że mocną konkurencję w handlu tradycyjnym stanowią marki lokalne.

Monitoring natężenia sprzedaży według kanałów dystrybucji dostarcza również ciekawych wniosków. Praktycznie nie zauważało się dotąd konkurencji pomiędzy tradycyjnym i nowoczesnym kanałami dystrybucji, przepływ konsumentów postępował z hipermarketów do supermarketów oraz z małych sklepów osiedlowych do większych placówek. Ostatni rok przyniósł jednak zmianę: dodatkowe 4% całego obrotu kefirami przeszło z placówek tradycyjnych do supermarketów. Tak czy inaczej irytacja wysokimi cenami w małych sklepach musi być na tyle wysoka, że nawet czynnik wygody nie jest w stanie zatrzymać konsumentów w sklepach najbliższych ich miejscu zamieszkania. W sumie 54% obrotu kategorią przejęły – jak dotąd – placówki nowoczesnej dystrybucji (Nielsen, 2010). W przypadku maślanek sytuacja wygląda nieco inaczej: tu „zaledwie” 41% obrotu kategorią przejęły hiper-, supermarkety oraz dyskonty.


Danuta Podlaszuk

Kierownik Działu Sprzedaży w Ostrołęka (SML)

Napoje fermentowane, do których należą między innymi maślanki czy kefiry, cieszą się niesłabnącym powodzeniem, należą do grupy produktów dietetycznych, (orzeźwiających z dużą zawartością wapnia). Zwiększone zapotrzebowanie na powyższe wyroby w dużym stopniu zależy od sezonowości (wiosna – lato).

Aktualnie w ofercie Ostrołęka (SML) ma wysokiej jakości kefir o 2% zawartości tłuszczu, ale w najbliższym czasie zaproponujemy kefir Fit 0% tłuszczu. Wychodzimy naprzeciw naszym klientom, którzy poszukują produktu niskokalorycznego i wysokojakościowego. Planujemy również wprowadzić dodatkowo nowe opakowanie kefiru, co powinno zachęcić tę niezdecydowaną grupę klientów do sięgania po nasz wyrób – kefir 0% w butelce. Na obecną chwilę posiadamy w sprzedaży kefir w opakowaniu z platynką a „żywy” produkt jakim jest kefir powoduje tzw. wybrzuszenie co czasami przy braku świadomości konsumpcyjnej klienta zniechęca do sięgnięcia po ww. produkt. W przypadku butelki – opakowaniu zamykanym tradycyjną zakrętką, a jednocześnie wygodnym w użyciu, problem wypukłego wieczka nie występuje. Pragnę nadmienić, że coraz większym powodzeniem cieszą się kefiry smakowe, myślę że ta grupa wyrobów będzie się rozwijać.

Strona 2 z 5