Kefiry i maślanki: Dieta z kefirem i maślanką

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 3/2010 (40)

Gdzie wzrok się zatrzymuje

Opakowanie, które się już opatrzyło na półce nie daje już żadnego bodźca zakupowego. Klienci wodzą po półce nieprzytomnym wzrokiem i potrzeba czegoś naprawdę nowatorskiego, aby zwrócić ich uwagę. Oferta rynkowa napojów fermentowanych z dziedziny mleczarstwa jest na tyle rozdrobniona, że wyróżnienie się na półce warto powierzyć fachowym pracownikom marketingu, którzy wiedzą jak to się robi. Jako że rola marketingu w krajowych mleczarniach rzadko bywa wpływowa, rzadko kiedy produkt zyskuje potencjał sprzedażowy. Może dlatego większość produktów niczym się od siebie nie różni i nigdy nie osiąga sukcesu rynkowego.

Zdecydowanie najbardziej wyróżniającym się produktem w gamie maślanek są Maślanki Mrągowskie mleczarni Mlekpol (SM). Z początkiem 2010 roku zyskały one nowe wizualizacje wykorzystujące walory opakowania z piątym panelem bocznym pociągniętym wzdłuż pionowego zgięcia kartonu. Ten wynalazek firmy Elopak, znajdziemy zawsze na produktach, które mają wyróżniać się innowacyjnością. Wspomniany piąty panel czyni wrażenie otwierania opakowania, w którym zawarta jest mnogość wyselekcjonowanych owoców. Na tej półce jest to niewątpliwa rewolucja stawiająca produkt w grupie czołówki europejskiej pod względem pomysłu i kreacji. Występują one w wersjach smakowych: naturalna, brzoskwiniowa, truskawkowa, owoce leśne, pieczone jabłko i stracciatella. Maślanki znajdziemy także w linii Milko (wariant naturalna, truskawkowa, owoce leśne). Także kefiry (0,33 l i 1 l) zyskały odświeżoną szatę graficzną dla butelki kartonowej Tetra Top.

Do innowacyjnych pod względem produktowym jak i zastosowanych opakowań należy także firma Mlekovita (GK). Maślanki Polskie oferowane są w nowoczesnych opakowaniach Tetra Top oraz stylistyki z wydatnym logo oraz pochyłym pismem określającym produkt. Na rynku dostępne są Maślanki Polskie naturalne i truskawkowe (1 kg). Oferta firmy Mlekovita (GK) to także kefiry natuiralne, truskawkowe oraz szczególnie ciekawy: ogórek z koperkiem (330 g).

Handlowcy powinni zwrócić uwagę na produkty mleczarni Łowicz (OSM). W ofercie firmy znajdują się kefiry, maślanki i napoje na bazie serwatki marki Opti Fresh. JeÊli chodzi o Kefir Opti Fresh naturalny 330 g w opakowaniu Tetra Top używa si´ podobnego efektu jaki ma Tetra Brik Aseptic 1000 ml Slim (TBA 1000 S) z zamknięciem SlimCap. Obie przylegające ścianki tworzą jedną wizualną całość, która zwraca uwagę klienta. Takie same opakowania zastosowano dla Maślanki Naturalnej Opti Fresh 500 g i 1000 g oraz maślanki truskawkowej 500 g. Marka Opti Fresh pierwotnie zaprojektowana na potrzeby produktów wytworzonych na bazie serwatki obecnie spina całą grupę produktów oferowanych na rynku w innowacyjnych opakowaniach. Obecnie napoje sewatkowe oferowane są o smakach kokos i ananas, czerwona pomarańcza, pomarańcza i marchew (1 l). Oferta mleczarni Łowicz (OSM) pozostaje pod tym względem do najbardziej innowacyjnych i atrakcyjnych dla konsumenta.

Na uwagę zasługuje również propozycja firmy Lactalis Polska jaką jest Maślanka Kozienicka w butelce PET 400 g i 750 g. Produkt bazuje na formie opakowania żywiołowo przyjętej przez konsumentów marki Jovi. Wszystko wskazuje na to, że produkt dobrze się sprzedaje, gdyż pozostaje stałą pozycją w ofercie firmy. Innym ciekawym i na pewno atrakcyjnym dla konsumentek jest propozycja kefirów 0% Jovi w butelce. Firma Lactalis Polska proponuje tym samym produkt dietetyczny, poręczny do zabrania w każdą drogę. Produkt taki doskonale sprawdza się w chwili, kiedy klient szuka czegoś orzeźwiającego i jednocześnie zdrowego. Takim wartościowym wyrobem jest właśnie nowy kefir Jovi. Produkt wyróżnia się wizualnie wśród szeregu spokojnych i nierzucających się w oczy propozycji konkurencji. Dostępne są warianty smakowe naturalny i malinowy, w butelkach 400 g.



Strona 4 z 5