Serki wiejskie: Coraz ciaśniej

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 2/2010 (39)

Tomasz Głasek

Kierownik Działu Handlu w Piątnica (OSM)

Od kilku lat obserwuję rozwój tej kategorii serków twarogowych i sądzę, że spożycie serków wiejskich na naszym rynku będzie wolno, ale systematycznie wzrastało. Serek wiejski łączy w sobie tradycję porannego spożywania serka twarogowego z nowoczesnym podaniem konsumentowi tego produktu. Naturalnie, smacznie, zdrowo, szybko… i modnie. Każdą z tych cech można przypisać śniadaniu z serkiem wiejskim. Ponadto dzisiaj serki wiejskie to już nie tylko gotowe śniadanie. Mamy przecież serki z owocami i miodem – znakomity deser, również dla dzieci. Serki lekkie o obniżonej zawartości tłuszczu, zalecane w żywieniu dietetycznym, a także serki z probiotykiem poprawiające funkcjonowanie układu trawiennego. Dzięki rozbudowanej ofercie serki wiejskie kupują coraz liczniejsze grupy konsumentów, już nie tylko w dużych aglomeracjach, ale również w mniejszych miejscowościach.

Produktem, którego sprzedaż w Piątnica (OSM) rośnie ostatnio najszybciej jest Serek Wiejski lekki z obniżoną do 3% zawartością tłuszczu. Mimo dużego nasycenia rynku, obecnie mamy 30% dynamikę w sprzedaży takich serków w kubkach 150 g i aż dwukrotny wzrost sprzedaży Serka Wiejskiego lekkiego w opakowaniach rodzinnych 500 g. Muszę przyznać, że wyniki te miło nas zaskakują. Pokazują także, czego konsumenci od nas oczekują i w jakim kierunku należy rozwijać portfolio Piątnicy.

Nasza firma zawsze przywiązywała dużą wagę do sposobu pakowania swoich wyrobów. Mało kto dziś pamięta, że kubeczki o pojemności 200 g, masowo dzisiaj stosowane do pakowania serków wiejskich i śmietan, wprowadziła na początku lat 90. właśnie nasza mleczarnia. 6 lat temu pojawiły się na rynku twarogi z Piątnicy w trwałych opakowaniach o kształcie klinka, mające stałą wagę 250 g. Dzisiaj jest to już niemal standardem, ale wówczas, w 2004 roku, było rozwiązaniem rewolucyjnym. Zresztą nie tylko kształty naszych opakowań są chętnie podpatrywane przez inne mleczarnie. Naśladowanie produktów firmy Piątnica (OSM) (niestety często nazbyt wierne) dotyczy także stosowanej kolorystyki, wizerunku wiejskiego domku z ogrodem, a nawet samego logo Piątnica. Cały czas intensywnie pracujemy nad wyglądem opakowań i systematycznie wprowadzamy zmiany w kolejnych wersjach naszych produktów. Celem tych zmian jest budowanie wizerunku spółdzielni Piątnica (OSM) jako nowoczesnej firmy oferującej produkty najwyższej jakości. Myślę, że ten wizerunek marki Piątnica coraz mocniej funkcjonuje w świadomości konsumentów. Tym, co najbardziej wyróżnia nas spośród innych zakładów mleczarskich, jest ogromne zaufanie, jakim darzą nas kupujący. Klienci sięgający w sklepie po produkty Piątnicy (OSM) mają pewność, że zawsze otrzymają taki sam, najwyższej jakości serek, twaróg lub śmietanę.

Wprowadzanie innowacji do kategorii poważnie potraktowała także mleczarnia Łowicz (OSM), a ostatnio także Krasnystaw (OSM). Wprowadziły one na rynek serki wiejskie w wersji light. Niszę rynkową dostrzegła także mleczarnia Włoszczowa (OSM). Nowy serek light zawiera tylko 3% tłuszczu i w szczególny sposób podkreśla wartości odżywcze prezentując na wieczku wartości GDA. Z ciekawą propozycją wyszła także monitorująca rynek Mlekovita (GK). W ofercie handlowej mleczarni znajdujemy serek Polski 500 g dla całej rodziny.

Strona 3 z 3