Serki wiejskie: Coraz ciaśniej

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 2/2010 (39)

O ile pozycja firmy Piątnica (OSM) jest niezaprzeczalna w skali całego kraju, w skali poszczególnych regionów silni są konkurenci. Na Lubelszczyźnie bardzo wyraźna jest pozycja mleczarni Krasnystaw (OSM). w zachodniej Polsce – Starco (OSM), w Wielkopolsce i na Śląsku: Koło (OSM), w Polsce południowej i centralnej: Włoszczowa (OSM). Na rynku Mazowsza z serkiem z Piątnicy konkuruje serek wiejski z mleczarni Garwolin (OSM), która słynie z twarogów wysokiej jakości, dalej serek wiejski Jogo (ŁSM) oraz Sokołów Podlaski (OSM). W Wielkopolsce kupimy także – produkowany chyba raczej ze względów prestiżowych niż wolumenowych – serek Gostyński, wytwarzany przez znaną z wysokiej jakości produktów mleczarnię Gostyń (SM).


Choć producenci mogliby tutaj mocno zaprotestować, warto postawić tezę, że ewolucja oferty produktowej nigdy nie była mocną stroną kategorii serków wiejskich. Praktycznie wszyscy producenci koncentrują się na sprzedaży serków wiejskich o smaku naturalnym. Lider rynku, Piątnica (OSM) zdecydował się kilka lat temu na poszerzenie kategorii. W ofercie pojawiły się serki wiejskie z dodatkami słonymi i słodkimi. Dla gospodarstw domowych, w których fani produktu to wszyscy domownicy, powstała także wersja rodzinna: 500 g. Ukłonem w stronę pań było wprowadzenie serka wiejskiego Piątnica w wersji light. Jednakże prawdziwym wydarzeniem dla kategorii jest wprowadzenie na rynek serków wiejskich funkcjonalnych. Piątnica (OSM) zdecydowała się na ten krok obserwując podobne działania innych producentów na świecie, tj. Kraft Foods, Dean Foods lub Horizon Organic. Trudno też nie pomyśleć, że nowy produkt ma zdystansować konkurencję i pokazać, kto tu rozdaje karty. Kuszący niewątpliwie jest też sukces probiotyków na polskim rynku. Prezes spółdzielni Piątnica (OSM) Zbigniew Kalinowski tę odważną decyzję uzasadnia następująco:

„Rynek produktów funkcjonalnych, zwłaszcza produktów mlecznych, wciąż rośnie i dynamicznie się rozwija. Stale prowadzone są badania nad nowymi składnikami, które korzystnie wpływają na zdrowie. Z naszych obserwacji i doświadczeń wynika, że współcześni konsumenci przywiązują coraz większą wagę do sposobu odżywiania. Wielu, zwłaszcza świadomych klientów, poszukuje produktów, które w korzystny sposób wpływają na pracę organizmu. W odpowiedzi na oczekiwania konsumentów Piątnica (OSM) wprowadziła na rynek całkowicie nowy produkt – naturalny Serek Wiejski z probiotykiem. Nasza firma tworzy tym samym nowy segment i wyznacza nowy trend w grupie serków twarogowych”.

Strona 2 z 3