Probiotyki: Wschodzący rynek

Paulina Łuszczak
Forum Mleczarskie Handel 1/2010 (38)

Szeroką paletę jogurtów probiotycznych znajdziemy w ofercie sklepów Tesco. W plastikowych butelkach kompletowanych również w czteropaki oraz w tradycyjnych kubkach jogurtowych (pod marką Tesco) znajdziemy jogurty probiotyczne o smakach owoców leśnych, truskawki, naturalny lub pomarańczy.

Krzysztof Jankowski

Prezes Zarządu w Jogo (ŁSM)

Zauważalny wzrost świadomości konsumentów w zakresie funkcjonalności produktów probiotycznych przyczynia się do rozwoju tego segmentu.

Oczywiście nadal należy szerzyć edukację konsumentów, przekazując im rzetelną wiedzę na temat dobroczynnego wpływu probiotyków na organizm człowieka. Niemniej jednak istniejący obecnie trend zdrowego odżywiania znakomicie inicjuje i propaguje zainteresowanie probiotykami.

Rynek mlecznych produktów probiotycznych w naszym kraju zaczyna dopiero raczkować, ale moim zdaniem ma duże szanse rozwoju. Zaowocuje tu nie tylko wzrost świadomości konsumentów i troska o zdrowy styl życia, ale także wzrost zamożności społeczeństwa.

Oczywiście byłoby znacznie lepiej dla identyfikacji tej grupy produktów, gdyby handlowcy wyodrębnili wyroby probiotyczne na półce, tak jak to czynią np. z żywnością ekologiczną i takie stanowisko staramy się szerzyć.

Nasza firma od dawna stosuje szczepy probiotyczne w napojach fermentowanych i śmietanach jako mikroflorę dodatkową, podnosząc w ten sposób walory prozdrowotne tych wyrobów.

Faktycznie widoczny jest wzrost wolumenu sprzedaży w tym sektorze produkcji, zwłaszcza w grupie jogurtów.

Atrakcyjną pozycją jest dla konsumentów również ser Markiz produkcji Sierpc (OSM) wzbogacony szczepami L. casei oraz ser probiotyczny Antek z kulturami Lactobacillus acidophilus La-5 wytwarzany przez firmę Ceko. Na rynku znajdziemy obecnie także serki wiejskie ze szczepami Howaru produkcji Piątnica (OSM) oraz ser pleśniowy Lazur. Choć produkcja powyższych wyrobów należy do bardzo zaawansowanych technologicznie, to na świecie znajdziemy już kilka propozycji serów żółtych ze szczepami bakterii. Wśród nich jeden z pierwszych na rynku ser Cheddar i Monterey Jack amerykańskiej marki Cheeswell. Zawarte w nich bakterie wspomagają pracę układu pokarmowego i wzmacniają system odpornościowy. Pomimo braku wielkiego sukcesu na rynku utrzymuje się także ser Cheddar z linii LiveActive produkcji Kraft.

Kraje skandynawskie od wielu lat prowadzą badania nad żywnością funkcjonalną. Na ich rynku dostępne były pierwsze napoje owocowe zawierające szczepy probiotyczne. Także w Norwegii znadziemy niedawno wprowadzony na rynek niskotłuszczowy ser żółty Continental wzbogacony w szczepy produkcji Chr. Hansen Bb12.

Probiotyki zaczynamy także znajdować w słodkich deserach. Jednym z oferowanych na hiszpańskim rynku deserów jest ułatwiający trawienie Activia Maxi Fruits Pomne & Apricot firmy Danone. Zawiera on 40% owoców oraz probiotyki z rodziny Bifidus.

Na światowym rynku spotkać też już możemy pierwsze słodycze o działaniu probiotycznym. Firma Attune oferuje konsumentom batony czekoladowe w kilku wersjach smakowych i o różnych smakach czekolady od gorzkiej po miętową, a także batony z płatków owsianych w linii welness, o takich smakach jak dzika jagoda, mango-brzoskwinia i cytrynowy. Produkty probiotyczne firmy Attune to mix przyjemności i bakterii probiotycznych Lactobacillus acidophilus NCFM, Lactobacillus casei Lc-11 and Bifidobacterium lactis HN019.

Strona 4 z 5