Probiotyki: Wschodzący rynek

Paulina Łuszczak
Forum Mleczarskie Handel 1/2010 (38)

Właściwe efekty przy odpowiedniej ilości

W publikacjach naukowych jak i opiniach samych konsumentów, znajdziemy zarówno wiele pochlebnych jak i krytycznych opinii wobec probiotyków. Niemniej jednak, rozwój rynku żywności funkcjonalnej, w tym także probiotyków, stwarza wiele nowych możliwości i nadzieję na poprawę stanu odżywienia ludzi (a także zwierząt), zapobiegając jednocześnie w pewnym stopniu pladze chorób cywilizacyjnych.

Właściwości probiotyczne uzyskanych dotychczas szczepów probiotycznych z pewnością nie są jeszcze do końca przebadane i odkryte. Na potwierdzenie wszystkich przypisywanych im właściwości trzeba będzie czekać jeszcze wiele lat. Mimo to, już dzisiaj wśród udokumentowanych zdolności większości tych drobnoustrojów można wymienić przede wszystkim łagodzenie bądź likwidację objawów nietolerancji laktozy i przywracanie naturalnego, właściwego funkcjonowania mikroflory jelitowej. Zauważono także, że probiotyki hamują rozwój wielu organizmów chorobotwórczych, normalizują zaburzenia motoryki jelit i działają antykancerogennie. Stosuje się je także w przypadkach występowania biegunek podróżnych, w celu łagodzenia przebiegu i skracania czasu trwania niektórych biegunek bakteryjnych i wirusowych. Powszechnie stosuje się produkty probiotyczne po kuracjach antybiotykowych, nie tylko w celu odbudowy składu mikroflory, lecz także zapobiegania bądź łagodzenia przebiegu mogących wtedy wystąpić biegunek poantybiotykowych. Przypisuje im się także działanie hipocholesterolemicznie, lecznicze w przypadku encefalopatii wątrobowej oraz antagonizm w stosunku do Helicobacter pylori, bakterii związanej z powstawaniem wrzodów żołądka i dwunastnicy.

Nie oszukasz konsumenta

Żywność funkcjonalna w obliczu szerzącej się plagi chorób cywilizacyjnych od lat odnosi triumfy w różnych kategoriach produktów spożywczych. Produkty probiotyczne, a wśród nich szczególnie popularne wyroby nabiałowe są chyba najpowszechniej konsumowane na świecie. To właśnie żywności probiotycznej przepowiada się największy rozwój w przyszłości o około 6% rocznie.

Produkty probiotyczne mają zarówno wielu przyjaciół jak i przeciwników. Do najczęściej stawianych zarzutów należy niewykazywanie pożądanego (albo raczej oczekiwanego po obejrzeniu reklamy) efektu zdrowotnego. Producenci mają obowiązek odpowiedniego znakowania swoich produktów tak, aby można było sprawdzić, czy obecny w produkcie szczep bakterii faktycznie ma udowodnione działanie, którym się szczyci w nazwie. Działanie producentów, którzy w nieprawidłowy sposób deklarują działanie swoich wyrobów przyczynia się do braku zaufania do nich, poprzez to, że jeśli jeden „probiotyczny” produkt nie zadziałał, tzn. że wszystkie one nie działają. Miejmy, więc nadzieję, że wszyscy obecni producenci produktów probiotycznych przebadali je tak dokładnie, że nikt z konsumentów nie będzie miał wątpliwości, co do ich działania...

Rynek szczepów

Wśród najpowszechniej stosowanych w przemyśle szczepów znajdujemy przede wszystkim szczepy Lactobacillus acidophilus LA-5 i Bifidobacterium BB-12. Ich działanie prozdrowotne na układ trawienny, odpornościowy i poziom cholesterolu zostało udowodnione w wielu badaniach. W ofertach producentów szczepionek znajdziemy szczepy takie jak: Howaru Protect czy Howaru Restore firmy Danisco. Powszechnie znane producentom są także szczepy wytwarzane przez firmy Chr. Hansen, Probi, Roquette, Medipharm oraz firmę THT, której wyłącznym dystrybutorem na Polskę jest NTC Andar. Wszyscy producenci szczepów probiotycznych intensywnie inwestują w rozwój badań nad samymi bakteriami, jak i nad technologiami aplikacji do produktu.

Obecnie stosowane technologie pozwalają na produkcję probiotycznych jogurtów, tabletek, proszków mlecznych, napojów owocowych, twardych serów, serków wiejskich, lodów lub wyrobów czekoladowych.

Najczęściej szczepy dostarczane są do producentów gotowych produktów w formie zamrożonej, wysuszonej i zamrożonej bądź koncentratów.

Znana i ceniona wśród konsumentów mleczarnia Piątnica (OSM) powiększyła niedawno swoją ofertę o produkt funkcjonalny – Serek Wiejski z probiotykiem. Pojawił się on w sprzedaży pod logo Piątnica plus+. Nowy serek został wzbogacony o przebadane naukowo szczepy probiotyczne Howaru Dophilus (Lactobacillus acidophilus NCFM), które pomagają w utrzymaniu właściwego poziomu naturalnych, dobroczynnych bakterii oraz mogą wpływać na poziom prawidłowej mikroflory w organizmie. Nowatorski produkt Piątnicy jest pierwszym serkiem twarogowym z probiotykiem w Polsce. W odróżnieniu od innych dostępnych na rynku mlecznych produktów funkcjonalnych, serek Piątnicy nie zawiera cukru, sztucznych barwników, substancji smakowych, ani konserwantów. Ma identyczny smak i konsystencję, jak lubiany przez miliony Polaków naturalny cottage cheese Piątnicy. Piątnica (OSM) wprowadza jednocześnie zupełnie nowy, ergonomiczny kształt opakowania, wskazujący na wyjątkowość produktu.


Strona 2 z 5