Transport i logistyka: ECR – Produkcja na zamówienie klienta

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 1/2010 (38)

Dla dystrybutora i handlu najistotniejsze jest opanowanie zarządzania dostawami w myśl ECR. Sprowadza się ono do tzw. Ciągłego Uzupełniania Produktów CRP (ang. Continuous Replenishment). Są to działania polegające na przekształceniu tradycyjnego procesu uzupełniania zapasów, opartego na zasadzie ustalonych minimalnych wielkości zamówień, w system oparty na rzeczywistym popycie obserwowanym w miejscu sprzedaży. Wiąże się to z podniesieniem efektywności wydatków promocyjnych, które przeznaczane są na reklamę towarów rzeczywiście potrzebnych konsumentom. Znajomość wyników sprzedaży i gustów klientów pomaga także przy wprowadzaniu nowości produktowych bez ryzyka finansowego. Wymaga to oczywiście odpowiedniego zaplecza technicznego po stronie dostawców i operatorów logistycznych, którzy muszą być przygotowani na dostarczenie konkretnego towaru w konkretne miejsce i z dokładnością do kilkudziesięciu minut. W myśl idei CRP jedynym bodźcem do uzupełniania towaru na półce i składania zamówień jest popyt zgłaszany przez konsumentów. Najczęściej, dane o stanie zapasów i zamówieniach, np. z działu nabiał hipermarketu, są wysyłane codziennie do magazynu centralnego lub dostawcy. W takim układzie dostawca odpowiada za gospodarkę zapasami w centrum dystrybucji detalisty lub w samym sklepie. Gospodarkę magazynową wspiera przeładunek kompletacyjny (ang. Cross Docking), w którym towar dostarczany do magazynu lub centrum dystrybucji nie jest w nim składowany, lecz od razu przygotowuje się go do dalszej wysyłki do sklepów detalicznych. Dzięki rezygnacji z konieczności magazynowania, możliwe jest znaczne zredukowanie kosztów dystrybucji. Nie da się jednak stosować Cross Dockingu bez dokładnego zsynchronizowania procesów przyjmowania i wydawania towarów. Kluczowym elementem współpracy w ramach ECR jest pełny dostęp wszystkich partnerów do informacji handlowych istotnych dla efektywnej realizacji wspólnego celu działalności. Pełny sukces możliwy jest dzięki usprawnieniu procesu obiegu informacji między producentem, dystrybutorem, operatorem logistycznym, punktem sprzedaży i klientem. Dzięki usprawnieniu procesu obiegu informacji uzyskujemy:

  • lepiej dobrany do gustów konsumentów asortyment
  • większą dostępność i świeżość poszukiwanych produktów
  • optymalne wykorzystanie powierzchni w środkach transportu, magazynach i punktach sprzedaży
  • oszczędność na kosztach składowania zapasów, obsługi administracyjnej
  • redukcję strat
  • wyeliminowanie transakcji papierowych
  • podniesienie poziomu obsługi
  • szybszą realizację dostaw.

Wypracowane w toku porozumienia między partnerami handlowymi procesy należy monitorować i kontrolować, aby móc porównać je z wynikami sprzed wprowadzenia zmian oraz ocenić skuteczność podjętych działań. Obszary kontroli to np. poziom kosztów logistycznych po wprowadzeniu systemów identyfikacji produktów i elektronicznego obiegu informacji, sprawdzanie czasu reakcji na złożone zamówienie lub poziom rotacji zapasów, który powinien znacznie wzrosnąć.

Dla osób związanych zawodowo z handlem świeżą żywnością koncepcja ECR to temat wart poświęcenia szczególnej uwagi. Jest ona praktycznie stosowana we współpracy dużych przedsiębiorstw działających w Polsce. Wykorzystują ją w praktyce największe sieci handlowe i producenci żywności. Uważa się, że wdrożenie strategii w krajach UE skutkuje stałym obniżeniem kosztów dystrybucji oraz kilkudziesięcioprocentowym obniżeniem poziomu zapasów, co powinno zaowocować kilkuprocentowym zmniejszeniem cen produktów na półkach. Nie będzie to dotyczyło wszystkich grup towarowych, ale odczuwalne jest na pewno na poziomie kampanii promocyjnych i głoszonej przez światowych detalistów polityki obniżania cen, o której można przeczytać w aktualnych doniesieniach prasowych.

Strona 3 z 3