Transport i logistyka: ECR – Produkcja na zamówienie klienta

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 1/2010 (38)

Wdrożenie systemu

Pierwszym krokiem przy wdrażaniu filozofii ECR jest przygotowanie firmy i jej pracowników poprzez szkolenia i fachowe doradztwo realizowane przez wyspecjalizowane firmy consultingowe. W wielu przypadkach jest to etap, na którym szkoleniowcy muszą przekonać firmę-zleceniodawcę o słuszności wdrożenia koncepcji. Dzieje się tak, ponieważ zwykle do takich rewolucyjnych zmian w organizacji zmusza obawa przed spadkiem konkurencyjności, a nie perspektywa osiągnięcia wymiernych korzyści. W rozumieniu wielu przedsiębiorstw integracja systemu zamówień lub wspólne planowanie działań z innym podmiotem stwarza ryzyko, a nie szansę. Znacznie łatwiej wdrożyć systemy informatyczne, wprowadzić znakowanie towarów oparte na EDI, EPOS lub RFiD, niż przekonać firmę do współpracy i odkrycia kart przed partnerem handlowym.

Na kolejnym etapie wdrażania ECR niezbędne jest przeprowadzenie analizy funkcjonującego łańcucha dostaw i aktualnie stworzonej infrastruktury rynkowej. Należy sprawdzić i ocenić skuteczność metod komunikacji między kolejnymi ogniwami, czas realizacji dostaw, szybkość odpowiedzi na zamówienie/zapotrzebowanie płynące z miejsca sprzedaży do magazynu lub producenta. Skontrolować należy wielkość i strukturę zapasów w danym czasie i łatwość jej dostosowywania do zmieniającej się sytuacji na rynku. Nie zawsze wymagają one wielkich zmian, gdyż albo funkcjonują sprawnie albo skala działania zainteresowanych firm nie wymaga wdrażania pełnego zestawu narzędzi ECR. Czasem wystarczy dopracować kilka elementów, a z innych zrezygnować, niż uruchamiać kosztowny „wyścig zbrojeń”. Trzeba pamiętać, że jednym z założeń systemu jest działanie mające doprowadzić do oszczędności, a nie do olbrzymich inwestycji w infrastrukturę, sprzęt i oprogramowanie.

Kiedy wstępny etap jest zakończony należy zająć się tym, co ważne dla sprawności działania łańcucha, czyli przepływem informacji. Na poziomie producenta, będzie to planowanie produkcji i asortymentu dostosowanego do zapotrzebowania zgłaszanego z punktów sprzedaży dostosowanego do zbadanych wcześniej oczekiwań konsumentów. Dobór sprowadza się do określenia rodzaju produktów, wielkości opakowań i optymalnej liczby pozycji asortymentowych. Producenci zwykle napotykają na tym etapie na przeszkody spowodowane brakiem aktualizowanych prognoz popytu na poszczególne dobra, brakiem krótkookresowych raportów sprzedaży lub długim przetrzymywaniem dostaw w centrach dystrybucyjnych. Detaliści natomiast krytykują częstotliwość i zawodność dostaw, trudności we wspólnym planowaniu asortymentu i projektowaniu produktów. Zadaniem kluczowym na tym etapie jest złagodzenie konfliktów, wynegocjowanie wspólnych rozwiązań, a w końcu wybór narzędzi i rozwiązań. Niezbędnym warunkiem do pełnego wdrożenia ECR jest wsparcie technik informatycznych. Niemożliwe jest prowadzenie analiz sprzedaży bez kodowania produktów w systemie EAN-UCC, czytników, baz danych i w końcu elektronicznej wymiany danych (EDI). Standaryzacja komunikatów EDI, kodów kreskowych lub numerów produktów to wstępny warunek dla wielu koncepcji usprawnień związanych z ECR. Polega ona na ujednoliceniu sposobu przesyłania danych przekształconych do postaci standardowych komunikatów, pomiędzy bazami danych i systemami komputerowymi partnerów handlowych.

Robert Kozak

Regionalny Menedżer ds. Sprzedaży Spółki Fresh Logistics

Jednym z warunków wdrożenia ECR jest stworzenie sprawnie działającego łańcucha dostaw, a do tego potrzebne są, między innymi, odpowiednie zasoby magazynowe i transportowe. Niestety zbudowanie wspomnianej infrastruktury wiąże się zazwyczaj z poniesieniem znacznych nakładów finansowych. Trzeba pamiętać, że Efektywna Obsługa Klienta zamiast realizacji jednej dużej dostawy raz w tygodniu, zakłada częstszą niż dotychczas realizację mniejszych dostaw. Wobec takiej sytuacji dotychczasowy system dystrybucji, oparty o stałe i powtarzalne trasy, może okazać się nieefektywny. Rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystanie infrastruktury i możliwości, jakie daje współpraca z operatorem logistycznym. Dzięki sieci dystrybucyjnej, oferowanej przez Fresh Logistics, nawet najmniejsza dostawa, np. jedna paleta, może dotrzeć do odbiorcy w dowolne miejsce w kraju już w kolejnym dniu po jej wysłaniu z magazynu. Dodatkowym atutem takiego systemu dystrybucji są realne koszty dostawy, gdyż producent rozlicza się z operatorem za faktyczną ilość wysłanych palet, a nie za przejechane przez samochód kilometry. Od momentu przekazania przesyłki to na operatora przechodzi ciężar odpowiedniego zaplanowania dostawy i jej wykonanie w określonym terminie. Jego rolą jest dobór odpowiedniego środka transportu umożliwiającego dostawę, uzgodnienie z odbiorcą godzin awizacji, obecność kierowcy przy przyjęciu towaru, szybkie przekazanie informacji o ewentualnych problemach, odebranie potwierdzonych dokumentów i wymiana palet. Sprawny operator logistyczny dysponuje wiedzą oraz odpowiednią flotą samochodów, dzięki czemu potrafi dostosować np. wielkość samochodu do wymagań i możliwości odbiorcy. Trzeba bowiem pamiętać, że do niektórych z odbiorców mo˝na wjechać tylko średnim lub małym samochodem lub takim, który posiada np. windę rozładunkową. Za sprawà rozwiązaƒ, jakie daje współpraca z operatorem, producent może skoncentrować się na tym, co dla niego najważniejsze, czyli na produkcji, sprzedaży i obsłudze klienta, a to w efekcie prowadzi do uzyskania istotnej przewagi nad konkurencją.

Strona 2 z 3