Tłuszcze do smarowania: Tłusty rok 2009

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 1/2010 (38)

Kto jest innowacyjny w margarynach?

Benecol firmy Raisio Polska Foods (obecnie Grupa Bunge) to bodaj najbardziej znana marka innowacyjnych tłuszczów. Pozostaje niekwestionowanym liderem wśród produktów funkcjonalnych obniżających poziom cholestrolu. Stanole roślinne, w które wzbogacono Benecol, dzięki swemu podobieństwu do cholesterolu oszukują organizm i przez to zmniejszają o 60% wchłanianie cholesterolu, który jest następnie wydalany z organizmu.

Flora pro. activ, firmy Unilever Polska, to druga z marek oferujących produkty nie tylko innowacyjne, ale i prozdrowotne. Flora pro. activ zawiera sterole roślinne, których budowa jest zbliżona do związków cholesterolu. Dzięki temu sterole utrudniają wchłanianie cholesterolu do krwiobiegu i w ten sposób wpływają na ostateczne obniżenie stężenia tego związku we krwi, o 10-15%.

Innym funkcjonalnym produktem firmy Unilever Polska jest Rama Idea! Produkt ten zawiera składniki odżywcze wspierające rozwój umysłowy: kwasy tłuszczowe Omega 3 (DHA i ALA) oraz witaminy B1, B6, B12 i kwas foliowy. DHA wspomaga procesy budowy mózgu i siatkówki oka. Jest niezbędny m.in. do przekazywania impulsów nerwowych i prawidłowego rozwoju układu nerwowego, zwłaszcza części odpowiedzialnych za wzrok, koordynację, nastrój oraz zdolność uczenia się. Obniża ryzyko chorób serca, depresji. Co istotne, produkt nie zawiera szkodliwych dla zdrowia izomerów trans.

Rama Multivita to kolejna margaryna poszerzająca linię Rama. Zawiera ona dodane witaminy B1, B2, B6, B12 i kwas foliowy.

Firmą, która także wprowadziła i utrzymała na rynku swoją markę tłuszczów funkcjonalnych jest Szczecinek (ZPT). Margaryna Benevita zawiera dodatek oleju z wiesiołka dwuletniego. Benevita obniża poziom niebezpiecznej frakcji cholesterolu LDL oraz reguluje poziom cukru. Łagodzi objawy alergiczne oraz wpływa korzystnie na metabolizm.

Joanna Bonder-Broniarek

Dyrektor ds. Handlu Sieciowego w Ostrołęka (SML)

W ubiegłym roku mieliśmy do czynienia z kilkurazowymi wahaniami cen masła na rynku. Nie miało to jednak większego wpływu na wielkość sprzedaży, co oznacza, że nawet wzrost cen masła na półkach sklepowych nie przyczynił się do spadku jego sprzedaży. Wynika z tego kolejny wniosek, że konsumenci nie zapominają o wyjątkowych właściwościach tego produktu. Wielkość sprzedaży masła w naszej mleczarni pokazuje wyraźny progres, a zatem trend wyższości masła nad margaryną.

Dotychczas termin „tłuszcz funkcjonalny” był zarezerwowany dla margaryn i pojawienie się masła z kwasami omega oceniane było jako ryzykowne działanie marketingowe. Okazało się jednak, że rynek wyraźnie oczekiwał takiego produktu. Konsumenci bardzo dobrze ocenili nasze masło z dodatkiem kwasów omega 3&6, podkreślili też wyróżniającą spośród innych na półce szatę graficzną, co daje wyraz rosnąca non-stop sprzedaż naszego produktu. Z tego faktu jesteśmy bardzo zadowoleni i uważamy, że segment maseł funkcjonalnych ma bardzo duży potencjał, który na pewno wykorzystamy.

Uważam, że aktywność producentów margaryn funkcjonalnych w niczym nie szkodzi producentom maseł funkcjonalnych a nawet jestem zdania, że im pomoże, bo przypomnienie konsumentowi preferującemu produkty naturalne o dodatku funkcjonalnym w tłuszczu zawsze skieruje go w stronę masła. Zachowawcza postawa konsumentów wobec masła z NNKT kieruje ich zaś zdecydowanie w stronę masła markowego. Konsumenci za masła markowe płacą dużo więcej w oczekiwaniu na wyjątkową jakość i pewność, że otrzymują również produkt prozdrowotny zawierający KT, które wykazują silne właściwości przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne.

Funkcjonalne masła przyciągają uwagę

W grupie najciekawszych rodzajów masła wyróżnia się Masło Omega 3&6 z mleczarni Ostrołęka (SML). Masło to zawiera niezbędne dla zdrowia nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega 6, nazywane także witaminą F. Śmietanka użyta do produkcji charakteryzuje się najwyższą jakością, masło ma 82% mlecznego tłuszczu. Masło Omega 3&6 jest funkcjonalnym produktem spożywczym, zawierającym kwasy tłuszczowe, które w świetle współczesnych badań naukowych przyczyniają się do zmniejszenia zapadalności na choroby cywilizacyjne oraz nowotworowe.

Zbliżony w swojej postaci i funkcjonalności wyrób stworzyła także Sudowia (SM), która proponuje produkt o nazwie Masło z Omegą. Produkt ten jest rozwinięciem linii produktowej, którą zapoczątkowało wiele lat temu mleko O! z kwasami Omega.

Strona 4 z 4