Innowacje: ESL staje się trendy

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2009 (35)

Koncerny tworzą nową niszę dla ESL

Mleko w technologii ESL daje możliwość również oferowania produktów w vendingowym systemie sprzedaży, który bardzo intensywnie rozwija się na zachodzie Europy i w USA. Asortyment vendingowy to już bowiem nie tylko napoje gazowane, batoniki, ale także kanapki, jogurty lub właśnie mleko!

Polska pod tym względem jeszcze raczkuje, ale ma spory potencjał rozwojowy. Wydaje się, że pewien niszowy pozytywny trend sprzedażowy mogą mieć również wszelkiego rodzaju punkty sprzedaży typu fast food, które nie tylko gromadzą ogromne rzesze klientów, ale chcąc poprawić swój wizerunek żywieniowy mogą być zainteresowane rozwijaniem takiej strony karty w menu.

Na świecie tego typu wyrobami już zainteresowały się największe firmy produkujące napoje butelkowane, tj. Coca- Cola czy Pepsi-Cola, które wdrożyły na rynek markowe 14-uncjowe butelki z mlekiem smakowym. Coca-Cola Enterprises przejęła nawet większościowe udziały w Bravo Foods International, która produkuje wyroby marki Slammers, w tym napoje mleczne w butelkach Starbust o smaku truskawkowym i mlecznym czy bezcukrowe produkty Slim Slammersvitamin o zawartości 1% tłuszczu, o obniżonej wartości kalorycznej, zawierające o 1/3 więcej wapnia. Produkt występuje w wersjach czekoladowa krówka i wanilia. W międzyczasie Pepsi-Cola wypuściła dwa smaki mleka: czekoladowe i truskawkowe (dla vendingu) pod marką Quaker Milk Chillers. Z kolei austriacki Kärntnermilch wypuścił na rynek napój dla sportowców na bazie serwatki Durstloscher w opakowaniu Tetra Top.

Według badań większości operatorów vendingowych nie przypuszcza się, aby giganci butelkowanych napojów gazowanych nagle rzucili się na przemysł mleczarski, ale wiedzą oni, iż wkrótce doskonałym rynkiem zbytu mogą być szkoły, gdzie obaj główni gracze muszą ograniczać ofertę z produktami gazowanymi, w związku z presją społeczną i presją władz (zwłaszcza w USA).

Ponieważ mleko postrzegane jest jako zdrowy produkt może być ono doskonałym instrumentem w walce o rynek. Kiedy dzieci nie mogą dostać coca-coli czy pepsi, z przyjemnością sięgną po ich kolejny ulubiony produkt: mleko czekoladowe á la kakao lub inne schłodzone napoje mleczne... Wystarczy tylko wykreować modę, a ESL wydaje się być doskonałym narzędziem.

Jak się produkuje mleko ESL Milandia?

Mleko podgrzewa się do temperatury ok. 55°C, poddaje odgazowaniu, a następnie wirowaniu. W wyniku wirowania uzyskuje się mleko odtłuszczone i śmietankę. Mleko odtłuszczone kieruje się do pierwszej pętli membranowej układu, w którym następuje mikrofiltracja. W pierwszej pętli modułów filtrujących uzyskuje się mleko oczyszczone oraz mleko, w którym zawarty jest koncentrat odfiltrowanej flory bakteryjnej. Mleko zawierające filtrat kierowane jest do drugiej pętli membranowej, gdzie następuje ponowna mikrofiltracja, w efekcie której uzyskuje się mleko oczyszczone i retentat zawierający odfiltrowaną mikroflorę. Retentat zostaje poddany sterylizacji i schłodzeniu, po czym zostaje odprowadzony z układu. Oczyszczone mleko po wyjściu z pierwszej i drugiej pętli membran łączy się. Następny etap to skierowanie mleka do sekcji standaryzacji, gdzie następuje mieszanie w przepływie ze znormalizowaną i homogenizowaną śmietanką. Całość pasteryzuje się w temperaturze 72°C, stosując czas przetrzymania 15 sekund. Po pasteryzacji mleko poddaje się chłodzeniu i kieruje do aseptycznego zbiornika, który uprzednio jest sterylizowany parą o temperaturze 121°C przez 30 minut oraz schłodzony wodą. Podczas chłodzenia zbiornika pompowane jest sterylne powietrze do jego wnętrza, aby zapobiec wytworzeniu się próżni. W trakcie napełniania i opróżniania sterylne powietrze wypełnia przestrzeń w zbiorniku ponad poziomem produktu. Ciśnienie jest kontrolowane automatycznie, w celu utrzymania wymaganego przez maszynę pakującą ciśnienia zasilania. Podczas produkcji, aby zapobiec wtórnej infekcji, stosowana jest bariera pary wodnej w temperaturze 110°C.

Pakowanie mleka odbywa się na maszynie, która gwarantuje zachowanie ciągłości aseptyki. Maszyna przygotowuje opakowanie jednostkowe bezpośrednio przed zapakowaniem produktu. Polietylenowy pasek spoiny podłużnej jest zawijany wokół krawędzi materiału opakowaniowego. W trakcie ciągłego procesu, każdy indywidualny arkusz materiału opakowaniowego jest formowany w postaci rękawa i zgrzewany podłużnie w wyniku termicznego zgrzewania paska polietylenowego przy jednoczesnym nacisku. Pokrywy (wieczka) są formowane wtryskowo na górze opakowań. Opakowania wchodzą do komory higienicznej, przez którą przepływa powietrze przefiltrowane przez filtry HEPA. Pierwszym etapem w komorze higienicznej jest spryskanie wnętrza opakowań 1% roztworem nadtlenku wodoru H2O2. Drugim etapem jest poddanie opakowań oddziaływaniu wysokoenergetycznego naświetlania UV. Ostatnim etapem jest usunięcie resztek nadtlenku wodoru za pomocą gorącego powietrza przefiltrowanego w filtrze HEPA. Pompa tłokowa odmierza i dozuje mleko do opakowań przez ich otwarte dno. Podczas nalewania mleka, wokół rury nalewającej znajduje się powietrze przefiltrowane przez filtr HEPA. Dno opakowania jest zgrzewane ultradźwiękowo. Gorące powietrze topi polietylen na dolnych rogach opakowania, które są następnie płasko zaginane i dociskane. Opakowanie ustawiane jest na taśmie przenośnika, który doprowadza je do aplikatora kapsli i urządzenia pakującego w kartony zbiorcze. Końcowym etapem jest magazynowanie zapewniające utrzymanie ciągu chłodniczego, gdzie temperatura gotowego produktu nie przekroczy 8°C.

Strona 5 z 5