Twarogi konfekcjonowane: Przegrany twaróg na wagę

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 4/2009 (35)

Są jednak mleczarnie dla których to nie problem. Na takie produkty wciąż jest bowiem pewne zapotrzebowanie: decydują się nań osoby o najniższym statusie materialnym i tradycyjnym podejściu do produktu. Tym osobom jest wszystko jedno jaki twaróg kupują, ważne jest tylko czy jest on tani.

Mlekpol (SM) i Piątnica (OSM) to najwięksi gracze rynku twarogów, który dotychczas był rynkiem bardzo rozdrobnionym. O ile na początku dekady najwięksi producenci twarogu wytwarzali 4-5% całego wolumenu detalicznego, to dziś są to wartości rzędu 9-10%. Szczególną rolę w budowaniu coraz silniejszej pozycji producentów ma ciągle trwająca ewolucja opakowań, markowanie wyrobów oraz promocja marki w mediach za pomocą marek-parasoli (Twaróg Wiejski mleczarni Piątnica (OSM), Mazurski Smak firmy Mlekpol SM, Twaróg Wiejski oraz Twarożek Sernikowy Hanusi Grupy Mlekovita, Twaróg z Warmii Grupy Polmlek, Ale!, Hej! mleczarni Radomsko OSM, Twaróg Delikatny Président firmy Lactalis Polska, Milandia mleczarni Ostrołęka SML, Bieluch mleczarni Biomlek SM).


Aby wyrwać się z tego kręgu niemocy, od początku dekady duże i mniejsze mleczarnie inwestują w nowe produkty. Rozwiązaniem dla nich stały się termozgrzewalne folie przeznaczone do pakowania kostek i klinków. Tę pierwszą znaczącą innowację rynek szybko zaakceptował. Kolejnym krokiem milowym stało się zastosowanie pojemników wyposażonych w opcję open/close.

Liderami tej innowacji w kraju były mleczarnie Piątnica (OSM). Fakt, iż Piątnica (OSM) jako pierwsza wprowadziła wersję twarogu w opakowaniu open/close dowodzi dużych ambicji tej mleczarni. O nowych trendach nie zapomina także Mlekpol (SM), firma której twarogi Mazurski Smak mają ambicję odegrać znaczącą rolę w tym segmencie. Według danych uzyskanych przez Forum Mleczarskie Handel obie firmy, dzięki postawieniu na nowoczesne techniki pakowania i markowania produktów znajdują się już w ścisłej czołówce pod względem udziałów rynkowych. Ich pozycja nieustannie powiększa się kosztem firm, które konieczność zmian dojrzały zbyt późno.

Ryszard Pizior

Kierownik Działu Handlu i Marketingu w Włoszczowa (OSM)

Twarogi są bardzo ważną grupą towarową dla polskiego rynku mleczarskiego. Zawdzięczają to polskiej tradycji kultywowanej z pokolenia na pokolenia. Nic jednak nie trwa wiecznie. Choć cała grupa ma się bardzo dobrze, to widać wyraźne zmiany jeśli chodzi o oferowane produkty. Pozycja popularnej krajanki jest jeszcze dość mocna, jednak z roku na rok oferta większości liczących się producentów wzbogacana jest o produkty w nowoczesnych opakowaniach, które wchodzą na rynek i zajmują na nim na stałe miejsce, kosztem krajanki. Szczególnie jest to widoczne w handlu nowoczesnym, w którym krajanka na wagę należy do rzadkości, natomiast oferta twarogów w opakowaniach nowoczesnych może przyprawić o zawrót głowy. Oferta ta jest tak szeroka, bowiem producenci wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klienta, które ewoluują w kierunku funkcjonalności, wygody, oraz innowacyjności i estetyki opakowania.

Produktem Włoszczowa (OSM), który łączy w sobie wspaniały naturalny smak z nowoczesnością jest Rajski Twaróg. Jest on dostępny w opakowaniach o gramaturze 175 g, 450 g oraz 1 kg i cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród konsumentów oraz czołowych dystrybutorów.

Oprócz nich podjęte zostały próby zaszczepienia w świadomości konsumentów marek twarogów zarezerwowanych tylko dla tej kategorii: za najbardziej wyróżniające się należy uznać: Mój Ulubiony wytwarzany przez Wieluń (SDM), Twaróg Łowicki z mleczarni Łowicz (OSM), Serek Capri typu włoskiego, Twaróg Królewski z mleczarni Sierpc OSM, Serek waniliowy Izabela z mleczarni Włoszczowa OSM, Twarożek Babuni (Michowianka SM), Twaróg Delikatesowy (Garwolin OSM).

Strona 3 z 5