Twarogi konfekcjonowane: Przegrany twaróg na wagę

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 4/2009 (35)

Innowacje mają różną formę. Hitem ostatnich lat są przetworzone twarogi (mielone, z dodatkiem masła), które służą celom kulinarnym zarówno klientom detalicznym jak i małym firmom usługowym. Ten krok wobec pań korzystających z tradycyjnych wypieków pozwolił wyjść części mleczarni z pułapki posiadania niewyróżniających się produktów i uzyskać grupę bardziej lojalnych odbiorców. W przypadku wielu mleczarni ta forma stałą się rychło znacząca z punktu widzenia struktury sprzedaży. Obecnie, jak podaje Nielsen, twarogi służące do celów kulinarnych należą do najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów sprzedaży detalicznej nabiału. Nielsen ocenia, że stanowią 9,5% rynku serów białych (12,5 tys. ton) definiowanej jako suma kategorii twarogów, twarożków, cottage cheese, mozzarelli i fety). Analogiczna pozycja twarogów konfekcjonowanych to 22,5% tejże kategorii; 29,3 tys. ton.

Firmy nie ustają nad „znalezieniem” wciąż nowych postaci twarogu, które mogłyby stać się jeszcze bardziej atrakcyjne dla konsumentów. Lactalis Polska zaproponowała linię produktów pod marką President, są to Twarogi Delikatne z dodatkami (rzodkiewki, szczypiorku, czosnku, ogórka i papryki oraz twaróg śmietankowy). Całość, wsparta intensywną reklamą w mediach skuteczniej buduje pozycję firny w segmencie twarogów.

Nieustannie trwają próby przybliżania kategorii twarogów do segmentu serków twarożkowych. Swego czasu nastąpiło rozwarcie nożyc: twarogi pozostały tanim produktem, podczas gdy segment twarożków ukształtował się jako kategoria tyle elegancka co dość obciążająca kieszeń konsumentów. Naturalną koleją rzeczy stała się likwidacja tak rozwartych nożyc przez produkty do smarowania zachowujące nazwę twaróg. To kolejny segment przed którym słoneczna przyszłość.

Ewa Gromadzka

Kierownik Działu Marketingu Mlekpol (SM)

Ten segment mlecznych produktów generycznych zmienił się w ostatnim czasie, głównie za przyczyną zmiany preferencji klientów. Konsumenci poszukują w produktach mlecznych oczywiście jakości, smaku, ale też wygodnych i praktycznych opakowań. Tak również jest w przypadku twarogów. Obecnie rynek zdominowany jest przez twarogi w poręcznych opakowaniach (tacki) typu otwórz-zamknij o zróżnicowanej gramaturze. Twarogi w takich opakowaniach pojawiły się 3 lata temu i skutecznie wypierają twarogi pakowane w miękką folię, a tym bardziej sprzedawane na wagę – w pergaminie. Opakowanie jest bardzo ważnym elementem w wyborze produktu – można powiedzieć, że twarogi na wagę wybierają klienci tradycjonaliści, zaś wygodne i praktyczne opakowanie typu otwórz-zamknij preferowane jest przez konsumenta nowoczesnego. Rynek twarogów jest dynamiczny i nadal będzie się zmieniał. Przykładem nowości w tym segmencie są chociażby nasze twarogi z linii Mazurski Smak – pakowanie w tacki o kształtach: klinek, kostka i rozeta o gramaturze 250 i 300 g. Gramatura jest również jedną z tendencji zmian, jakie zachodzą w segmencie twarogów – klienci bowiem poszukują produktów w mniejszych opakowaniach.

Kolejnym trendem są twarogi do smarowania – ich rynek się zwiększa, są coraz chętniej wybierane przez konsumentów – którzy zastępują nimi tłuszcze do smarowania. W tej kategorii dynamicznie rozwijają się produkty z dodatkiem dla smakoszy – mamy już twarogi ziołowe, z dodatkiem czosnku czy ogórka. Oferta smakowa twarogów w najbliższych latach również będzie się powiększała – dotyczyć to będzie zarówno twarogów tradycyjnych, jak też tych dosmarowania.

Strona 4 z 5