Twarogi konfekcjonowane: Przegrany twaróg na wagę

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 4/2009 (35)

Postępująca ewolucja opakowań w segmencie twarogów powoduje, że w tej stabilnej kategorii dynamicznie rośnie sprzedaż produktów konfekcjonowanych i kulinarnych, kosztem wyrobów na wagę. Dodatkowym źródłem wzrostu jest też zacieranie się granicy pomiędzy twarogami i twarożkami. Dopiero bliższe przyjrzenie się tym zmianom pozwala zrozumieć jak głębokie zmiany zachodzą w tej ogromnej kategorii serowej w Polsce.

Konfekcjonowanie umożliwiło wejście na ścieżkę szybkiego rozwoju i sprzedaży wszystkim tym, którzy mieli otwarty umysł i co najważniejsze środki na nowe technologie. Wybranymi mogą się czuć ci, którzy wsparli konfekcjonowane twarogi marketingowo. Finalne zwiększenie ceny nie zraziło bowiem konsumentów, gdyż twarogi i tak są najtańszą alternatywą dla innych substytutów. Mleczarnie, które zawczasu zainwestowały w konfekcję, liczą zyski, pozostali obserwują spadające słupki sprzedaży. Jeszcze raz bowiem okazało się, że cena niekoniecznie decyduje o zakupie, choć pozostaje bardzo istotnym czynnikiem kształtującym wybór.

Pojęcie tradycji

Konfekcjonowanie twarogów było najbardziej oczekiwanym posunięciem ze strony rynku. Produkt konfekcjonowany oferuje bowiem:

  • bezpieczeństwo zakupu
  • identyfikację producenta
  • dłuższą świeżość.

Tradycję polscy mleczarze rozumieją dwojako. Pierwsza grupa producentów wytwarza wyrób z najlepszego surowca, z poszanowaniem zasad technologii i norm. Uzyskany wyrób konfekcjonuje się analizując potrzeby coraz bardziej wymagających konsumentów oraz badając słabe strony dotychczasowych rozwiązań opakowaniowych oraz graficznych. Dzięki udoskonalaniu produktów uzyskuje się coraz lepsze wyniki sprzedażowe. Druga grupa, głównie małych mleczarni polega na lokalnych rynkach i niewymagających konsumentach. Te firmy pozostały przy sprzedaży na wagę: klinkach i kostkach pakowanych w pergamin lub papier. Utrzymano zadowalającą jakość, ale zaniedbano opakowanie. W rezultacie taką politykę klienci odrzucili. Konsument zraził się do twarogów na wagę, gdyż „oferują” mu one wiele niewygody i niewiele korzyści.


Tomasz Barski

Dyrektor ds. Handlu w ZPM Mlecz Sp. z o.o. z Wolsztyna

W Zakładzie Przetwórstwa Mleka Mlecz Sp. z o.o. z Wolsztyna (Grupa LACPOL) segment produkcji serów twarogowych odgrywa, w całym asortymencie produktowym, bardzo istotną rolę. Mamy bardzo szeroką ofertę zarówno pod względem sposobu produkcji twarogów (twarogi ociekowe, formowane, krajanki), jak również ich rodzajów (twarogi chude, półtłuste, tłuste oraz śmietankowe). W kanale nowoczesnym, zaobserwowaliśmy duże zainteresowanie twarogami produkowanymi metodą ociekową, szczególnie w kształcie klinka oraz twaróg w wiadrach 0,5 kg i 1 kg. W kanale tradycyjnym dominują natomiast nadal twarogi formowane. Duży udział ma również krajanka. Dla gastronomii w naszej ofercie mamy twaróg pakowany w 5 kg wiadra. Zdecydowana większość naszych twarogów dostępna jest pod marką Hula Krasula, natomiast pod marką Staropolskie dostarczamy twaróg półtłusty naturalny (klinek 300 g).

Strona 1 z 5