Jogurty: Ożywienie większe niż zwykle

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 3/2009 (34)

Jeszcze bardziej naturalne

Jogurty naturalne zyskują coraz większy udział rynkowy; tak twierdzą przedstawiciele mleczarni. Choć analitycy tego nie potwierdzają (tu udział wciąż wynosi 17-18%), to coś jest na rzeczy. Osoby poszukujące smacznych, niskokalorycznych wyrobów sięgają po jogurty naturalne. Dotyczy to także osób poszukujących zamienników tłustej śmietany. Wielu nabywców dopiero w domu dodaje do tradycyjnego jogurtu zakupione owoce, argumentując, że wiedzą jakiej jakości owoce się w nim znajdą. Dotyczy to zwłaszcza osób starszych, które częściej niż młodzi doceniają walory jogurtów czystych. Jako że czynnik cenowy jest dla nich istotny, jogurty naturalne coraz częściej dostępne są w czteropakach (np. jogurty naturalne firmy Danone).

Niektórzy menedżerowie z polskiego mleczarstwa twierdzą, że podkreślanie tradycyjnych walorów jogurtu naturalnego to przyszłość tego segmentu. Dlatego powstają produkty odwołujące się do historii jogurtu, który już 4500 lat temu był znany na Bałkanach. Wynaleziony ponownie w połowie XIX i doceniony w 1919 roku traktowany był jako mikstura na niestrawności. Do tego najbardziej tradycyjnego wizerunku odwołują się jogurty naturalne typu Greckiego firmy Bakoma (180 g, 400 g), Greek Style firmy Candia Polska i jogurt Bałkański mleczarni Maluta (Nowy Dwór Gdański OSM). Na jogurty Śródziemnomorskie stawia Grupa Lacpol (PHZ SM).

Większość sprzedaży stanowią jednak produkty o standardowym wizerunku; oferowane przez firmy Danone, Zott i Bakoma. Część produktów tych trzech firm nadal korzysta z marketingowego czynnika, jakie daje dopisek „bez dodatku cukru”. Ten sposób zwiększania sprzedaży przyjął się i od kilku lat produkty tego rodzaju dostępne są na półkach – znak, że wolumen spełnił oczekiwania producentów.

Podobną formułę przyjęła firma Lactalis Polska dla swojego Jogurtu Naturalnego 0% w kubku. Jest to produkt o znikomej zawartości tłuszczu dzięki czemu idealnie nadaje się dla osób prowadzących zdrowy tryb życia oraz dbających o swoją sylwetkę.

Jiri Berger

Prezes w Olma Polska

Na polskim rynku jogurtów obserwujemy rozwój w zakresie rozszerzania walorów smakowych produktów oraz funkcjonalności opakowania na skutek rosnących wymagań klienta w aspekcie tych cech. Jogurty dzięki swoim zdrowotnym właściwościom, a także szerokiej gamie rodzajów i smaków są bogatym źródłem wapnia, witamin, białka i magnezu, wspomagając utrzymanie równowagi i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zwykły jogurt w tradycyjnym opakowaniu z wieczkiem nie zaspokaja już potrzeb każdego konsumenta. Współczesny nabywca dodatkowo wymaga produktu o najwyższej jakości, z jak najmniejszą zawartością konserwantów. Segment konsumentów jogurtów jest zatem zróżnicowany ze względu na wymagania co do jakości produktu, jedni żądają wysokiej jakości za nieco wyższą cenę, a inni kupują jogurty tańsze kosztem niskiej jakości. „Olma” to marka najlepiej znana przez czeskich konsumentów, którzy w pełni mają do niej zaufanie. To właśnie tam najlepiej widać, jak fakt posiadania znanej marki wpływa na kształtowanie wolumenu sprzedaży. Na polskim rynku jogurtów kremowych widać wyraźne zainteresowanie ze strony konsumentów. Charakterystyczną cechą jogurtów kremowych jest jednolita konsystencja, wyższa zawartość tłuszczu i słodki smak, który sprawia, że taki jogurt postrzegany jest jako pyszny wartościowy deser zastępujący tabliczkę czekolady.

W segmencie jogurtów w ostatnim okresie zauważamy względny wzrost sprzedaży jogurtów naturalnych i bez owoców. Jest to być może spowodowane przebudzaniem się świadomości ekologicznej wśród polskich konsumentów, którzy zaczęli doceniać wartość zdrowej żywności, traktując ją jako inwestycję w organizm.

Strona 4 z 5