Jogurty: Ożywienie większe niż zwykle

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 3/2009 (34)

Jogurty łyżeczkowe: latem sprzedaż spada

O ile jogurty pitne pełnią rolę szybkiego zaspokojenia głodu w każdej chwili, gdziekolwiek jesteśmy i o każdej porze, o tyle jogurty łyżeczkowe są posiłkiem, który chętnie spożywamy na szybko w domu na śniadanie (stąd wynika inna nazwa: jogurty śniadaniowe), ale także w szkole i pracy. Jogurty z tej grupy wyróżnia duża gęstość, zawartość kawałków owoców oraz ziaren zbóż. Oczywiście podział ten ulega stopniowo zatarciu, gdyż coraz więcej kartoników i butelek PET umożliwia aplikację produktów z wsadem o dużej średnicy.

Charakterystyczną cechą segmentu jogurtów łyżeczkowych jest pewna sezonowość sprzedaży. Wraz z dostępnością świeżych owoców i podwyższaniem się temperatury za oknem, popyt na jogurty owocowe spada. Królują wówczas jogurty pitne. Tendencja ta odwraca się jesienią.

Jogurty można dzielić według różnych kryteriów: jogurty z kawałkami owoców, jogurty bez wyodrębnionej tkanki owocowej, kremowe, jogurty dla dzieci. Najszybciej rozwijającą się grupą są jogurty z dużymi kawałkami owoców, które konsumenci bardzo sobie cenią. To sprawia, że jogurty bez wyodrębnionej tkanki owocowej sprzedają się coraz słabiej. Na ten podział nakłada się kilka czynników. Jogurty z dużymi kawałkami owoców reklamują liderzy rynkowi, którzy docierają do wszystkich sieci handlowych i do małych sklepów. Skala produkcji powoduje również, że ich wyroby są bardzo atrakcyjne cenowo. Jogurty bez wyodrębnionych owoców oferują zaś regionalne i lokalne małe mleczarnie o rodowodzie spółdzielczym. Znaczenie czynnika finansowego jest przy tym rozleglejsze; przewaga cenowa lokalnych, małych wytwórców staje się fikcją, a przepaść pomiędzy atrakcyjnością opakowań – faktem. W przypadku jogurtów z kawałkami owoców silną pozycję zajmuje Jogobella z extra dużymi kawałkami owoców, która bardzo szybko doceniła obecność dużych kawałków owoców jako broni w walce o klienta. W całej grupie jogurtów z owocami liderem wśród marek jest Jogobella firmy Zott, dalej Pyszny firmy Danone oraz Bakoma Premium.

W przypadku jogurtów ze zbożami szczególnie mocną pozycję zajmują Polskie Zboża firmy Bakoma, a także Jogobella z musli, Jogobella ze zbożami oraz Jogobella z musli i zbożami Zott. Firma Danone wybrała inną drogę: jogurty z płatkami z otrąb pszennych i chrupiącymi płatkami kukurydzianymi oraz jogurty Danone z płatkami z otrąb pszennych i chrupiącymi kulkami zbożowymi umieszczone są na wieczku, dołączone do kubeczka.

Oprócz silnej grupy liderów działa także kilka silnych podmiotów regionalnych. Rozbudowane portfolio jogurtów oferuje spółdzielnia Krasnystaw (OSM), której marka Joguś znana jest we wschodniej i południowo-wschodniej Polsce. Stworzona później marka Calpro to z kolei funkcjonalny jogurt z dodatkiem biopierwiastka, którego ciągle mamy za mało – wapnia. Szeroką gamę jogurtów w swojej ofercie ma także zakład w Toruniu (TSM) należący do mleczarni Łowicz (OSM). Na szczególną uwagę zasługują jogurty kremowe ze swoją rzucającą się w oczy stylistyką, dzięki której wyroby te łatwo odnaleźć na półce.

Zabójcza konkurencja w segmencie economy

Serduszko i Gratka za mniej lub niewiele więcej niż pół złotego; w ten sposób giganci rynku mleczarskiego (Zott i Danone) walczą o wielkie wolumeny sprzedaży dla segmentu osób najsłabiej sytuowanych. Cena za kubek jogurtu 0,49 zł czy 0,59 zł – nikogo już nie dziwi. I nie natrafiają na konkurencję, nikt nie ma takiej skali produkcji, żeby wytwarzać i walczyć po tak niskich cenach. Nie przeszkadza to klientom o cienkim portfelu, którzy otrzymują w ten sposób wiele produktu, za niewielką kwotę.

Tomasz Barski

Dyrektor ds. Handlu w Mlecz Wolsztyn (ZPM)

Grupa Lacpol była pierwszym producentem jogurtu typu greckiego w Polsce, a co ważne jako jedna z nielicznych wcześnie dostrzegła drzemiący w nim potencjał. Poprzez szereg akcji promocyjnych, które aktualnie prowadzimy, chcemy, aby nasz jogurt uzyskał jeszcze większą popularność. O wysokiej motywacji i nastawieniu na ten właśnie produkt świadczy to, że nasza Grupa rozwinęła produkcję Jogurtu Śródziemnomorskiego w dwóch zakładach. Ten niskokaloryczny, smaczny i gęsty jogurt produkowany jest w dwóch wersjach – naturalny o zawartości 10% tłuszczu oraz light 3,5% tłuszczu, które są pakowane w kubeczki o pojemności 180 g i 370 g. Z myślą o szybko rozwijającym się rynku HoReCa wprowadziliśmy zaś specjalne pięciokilogramowe opakowania. Wysoka jakość i wszechstronność kulinarnego zastosowania spowodowały, że ten mleczny przysmak zyskał zaufanie i aprobatę wielu konsumentów. Nasz jogurt jest również dostarczany na rynek pod znaną marką Greek Style firmy Candia Polska. Jogurt Śródziemnomorski Grupy Lacpol to produkt innowacyjny, z którym można naprawdę pofantazjować w kuchni, urozmaicając w ten sposób codzienne posiłki. Może być wykorzystywany jako dodatek do wielu potraw – zwłaszcza greckich, tureckich i włoskich, ale również tradycyjnie polskich. Na odwrocie etykiety jogurtu można znaleźć cztery przepisy, które pokazują, że jogurt można stosować do sosu tzatziki, sałatki śledziowej, jako dip do mięs lub podstawowy składnik sernika jogurtowego. Szczególnie dziś, w przededniu lata, należy pamiętać o zaletach Jogurtu Śródziemnomorskiego, który jest idealnym dodatkiem do pysznych, letnich potraw, bogatych w świeże warzywa i owoce. Można z niego przygotować (o czym informują nas nasi klienci) również tak niecodzienne potrawy jak – naleśniki jogurtowe, musli z jogurtem czy też finezyjne desery i koktajle.

Strona 3 z 5