Sery z przerostem pleśni: W górę wbrew wszystkiemu

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 2/2009 (33)

Obserwowana od połowy 2008 roku ostra aprecjacja euro wobec złotego przyniosła duże zmiany na rynku serów pleśniowych z przerostem. Niektórych importerów wręcz zmusiła do szybkiego wyzbywania się gorącego towaru – stąd liczne ich promocje w sieciach. Automatycznie wzmocniła się natomiast pozycja lidera spółdzielni Lazur (SM), oraz mniejszego gracza – spółdzielni KaMos (SM).

Polscy producenci znów spokojniej patrzą na wyniki sprzedaży. Dodatkowym pozytywnym czynnikiem są wyniki sprzedaży całej kategorii za 2008 rok. Wolumeny rosną, a na dodatek sery z przerostem pleśni sprzedają się lepiej niż sery z porostem pleśni.

W grupie serów z przerostem pleśni wyróżniamy sery z przerostem pleśni niebieskiej, zielonej i czerwonej. Absolutną większość oferty rynkowej stanowią sery z przerostem pleśni niebieskiej

Konsument kupujący sery pleśniowe z przerostem pleśni to klient rzadki i ceniony. Produkty przez niego nabywane nie rotują w takim tempie jak inne sery. Co najważniejsze: Polacy kupujący sery z przerostem pleśni pozostają głusi na alarmistyczne doniesienia mediów w kwestii kryzysu. Nie chcą zmieniać stylu życia i swoich zakupów. Managerowie sprzedaży serów niebieskich z grona importerów mówią wprost o dojrzewaniu Polaków do nabywania coraz lepszych i droższych produktów z półki „pleśniaków”. Dane agencji Nielsen potwierdzają to; wartość sprzedaży dużo bardziej przewyższa wzrost wolumenu.

Danuta Pacyna

Dyrektor ds. Handlu i Marketingu w Lazur (SM)

Konsumenci serów pleśniowych oczekują produktów wysokiej jakości, bez konserwantów i sztucznych barwników, a także bogatej oferty produktowej. Sery Lazur spełniają te oczekiwania, a zastosowanie do ich produkcji podpuszczki mikrobiologicznej pozwala cieszyć się ich smakiem również wegetarianom. Nowością w tym segmencie są wprowadzane na rynek sery Lazur plastrowane (Złocisty, Srebrzysty, Skalmierzycki). Wygodne opakowanie sprawia, że cieszą się one dużym zainteresowaniem wśród klientów. Konsumenci korzystają również z podpowiedzi, w jaki sposób sery pleśniowe Lazur można wykorzystać w kuchni. Od wielu lat umieszczamy na wewnętrznej stronie opakowania jednostkowego (kartonika) przepisy na ciekawe dania. Wykorzystanie kulinarne tych produktów jest wszechstronne i zależy tak naprawdę od naszej wyobraźni. Oryginalny smak serów Lazur sprawia, że świetnie komponują się w daniach mięsnych, rybnych i makaronach. Są znakomitym składnikiem kanapek, pizzy, sosów, dipów i tartinek, a dodane do wiosennej sałatki nadają jej nowy, niepowtarzalny smak.

Ser Lazur Błękitny z przerostem szlachetnej pleśni to najbardziej znany i najchętniej kupowany przez klientów ser marki Lazur. Dużym zainteresowaniem cieszą się również sery Lazur Złocisty, Srebrzysty i Skalmierzycki – z przerostem i porostem szlachetnej pleśni. Lazur złocisty został wzbogacony w aktywne bakterie probiotyczne LA-5®, które wywierają korzystny wpływ na nasz organizm, m.in. przywracają właściwą mikroflorę po kuracji antybiotykowej oraz regulują przemianę materii. Lazur Skalmierzycki z kolei to absolutny hit serowy, który powstał w wyniku połączenia dwóch technologii produkcji – serów pleśniowych i serów żółtych. Istotnym elementem składającym się na aromat i konsystencję sera jest jego jadalna pleśniowa skórka, pokryta niebiesko-białą, szlachetną pleśnią.

Kupowanie serów z tradycyjnej lady cieszy się dużym powodzeniem wśród konsumentów. W przypadku serów pleśniowych ma to szczególne znaczenie i zależy m. in. od preferencji konsumenta. Z roku na rok powiększa się grupa klientów doceniających walory wynikające z kupna serów konfekcjonowanych (m. in. swobodny dostęp do półki serowej, możliwość skorzystania z przepisu znajdującego się wewnątrz opakowania każdego z serów Lazur), a w przypadku serów Lazur plastrowanych – precyzyjnie pokrojone plastry sera, które można od razu wykorzystać np. na kanapkę.

Strona 1 z 5