Sery pleśniowe: Niebieska nisza

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2025 (132)

Sery pleśniowe na rynku polskim 

Sery pleśniowe to wciąż niszowa kategoria na polskim rynku. Mimo to jej sprzedaż utrzymuje się na dość stabilnym poziomie przez cały rok, choć konsumenci najchętniej sięgają po nie w okresie letnim lub świątecznym, przy okazji organizowania różnego typu spotkań towarzyskich, co świadczy o prestiżu i postrzeganiu kulinariów jako okazji do podkreślenia statusu społecznego. 

Rynek serów pleśniowych jest szacowany na ponad 423 mln złotych i ma tendencje rosnącą. Gospodarstwo domowe kupuje średnio ok. 1,7 kg serów pleśniowych rocznie, wydaje więc na kategorię przy jednorazowym zakupie niecałe 8 zł i kupuje ok. 0,2 kg produktu.

sery pleśniowe udział w zakupachPonieważ sery pleśniowe – mimo wieloletniej obecności na sklepowych półkach – są nadal postrzegane jako produkty niszowe, to obie kategorie (z przerostem i porostem pleśni) są ujmowane razem. Z badań wynika, że ponad 50% udziałów wartościowych w sprzedaży tej kategorii notują produkty o wadze 120 g (sery z porostem pleśni). Najczęściej wybierane są sery pleśniowe w pudełkach. Najpopularniejszym gatunkiem serów w sklepach małoformatowych jest zdecydowanie camembert, odpowiadający za ponad 65% udziałów wolumenowych i wartościowych całej kategorii serów pleśniowych.

W Polsce największą rolę w rynku producentów wewnętrznych odgrywają: Lazur (SZGPR), Grupa Mlekovita i Mleczarnia Turek, która stanowi część międzynarodowej firmy Savencia Fromage & Dairy. Polskim liderem w produkcji serów z przerostem pleśni jest mleczarnia Lazur (SZGPR).

lazur srebrzysty złocisty błękitny
© fm

Polski rynek serów pleśniowych w znaczącej mierze opiera się na imporcie serów z Francji, Włoch czy Niemiec oraz na produkcji własnej. Obecną półkę serów z przerostem pleśni w Polsce tworzą zarówno importerzy, jak i rodzimi producenci. Do tych pierwszych należą Temar i Lactalis Polska. Do grona importerów dołączyła czeska Madeta oraz litewski Vilkyškių. Największym importerem jest Temar, działający na rynku od 1990 r. Portfolio firmy zawiera m.in. włoską gorgonzolę, francuski roquefort, bleu d’Auvergne czy fourme d’ambert. Miłośników niemieckich specjałów z powodzeniem kuszą Cambozola, Dor Blu i Montagnolo. W ofercie Temar znajdują się też duński specjał danish blue oraz francuskie Roquefort Société i bleu d’auvergne. 

W ofercie Lactalis Polska znajdziemy m.in. Roquefort Société oraz bleu d’Auvergne. Firma Madeta oferuje sery z Czech (Cesar, Niva), Francji (m.in. Cantorel), Danii (blue cheese) i Włoch (gorgonzola). Litewska firma Vilkyškių w swoim portfolio ma m.in. ser pod nazwą Almet Blue. 

Mleczarnia Lazur (SZGPR) z Nowych Skalmierzyc produkuje sery z przerostem pleśni już od 1959 r. Zaczerpnąwszy inspirację z najlepszych, tradycyjnych, francuskich receptur, 66 lat temu podjęła odważną i pionierską decyzję o rozpoczęciu produkcji polskiego roqueforta, który zyskał nazwę Rokpol. Ser ten szybko stał się jej wizytówką i elementem wyróżniającym na rynku. W 1996 r. firma zawęziła asortyment mleczarski do szlachetnych serów pleśniowych, a w 1997 r. stworzyła markę Lazur, od której nazwę zyskała też sama spółdzielnia. Obecnie Lazur (SZGPR) stał się liderem na polskim rynku serów z przerostem błękitnej pleśni i uznaną marką za granicą. Spółdzielnię cechuje ambicja ciągłego rozwoju, systematyczne wdrażanie innowacji i nowych produktów. Jej propozycje znane są nie tylko w kraju, ale także w kilkunastu krajach Unii Europejskiej i poza nią.

sery pleśniowe udział w zakupach

Obecnie firma posiada bogatą ofertę serów z przerostem różnych typów pleśni w całej gamie opakowań dostosowanych do potrzeb konsumenta. W ofercie spółdzielni Lazur (SZGPR) znajdziemy m.in.: Lazur Błękitny – tradycyjny ser typu roquefort, o kruchym i wilgotnym miąższu i ostrym smaku. Kolejnymi produktami są Lazur Turkusowy – wilgotny, pikantny ser o bardziej kremowej konsystencji i bukiecie oraz Lazur Srebrzysty – ser szczepiony pleśnią nie tylko wewnątrz, ale także na skórce. Lazur złocisty to ser dojrzewający, o żółtej barwie, wzbogacony o aktywne szczepy bakterii probiotycznych.

W gronie polskich producentów wyróżnia się największa polska firma mleczarska – Grupa Mlekovita, która po przejęciu spółdzielni w Kamiennej Górze utrzymuje w swoim portfolio Kamiennogórski ser pleśniowy z przerostem błękitnej pleśni. Jest to ser wyrabiany i pielęgnowany ręcznie tradycyjną metodą przez wykwalifikowanych serowarów od 1956 r., dzięki czemu może pochwalić się certyfikatem „Jakość Tradycja”. 

Producenci serów z przerostem pleśni52-plesniowe-8a.jpg

Literatura:

  1. https://www.cmr.com.pl/2024/07/sery-plesniowe-sprzedaz-w-sklepach/
  2. https://www.oxfordblue.com/. 
Strona 5 z 5