Maślanki: Maślanka wychodzi z cienia
Zastosowanie nie tylko kulinarne
Maślanka jest płynnym produktem ubocznym pozostającym po przerobie śmietanki na masło. Ponieważ ma ona dużą wartość odżywczą i dietetyczną, jest przekazywana do handlu do bezpośredniego picia jako maślanka spożywcza. Oprócz tego znajduje również zastosowanie przy przemysłowej produkcji różnych produktów spożywczych, np. twarożków, pieczywa, pieczywa cukierniczego, preparatów spożywczych oraz w produkcji koncentratów paszowych.
Z kulinarnego punktu widzenia maślankę można pić jako orzeźwiający napój w zasadzie przez cały rok. Jest to doskonały zamiennik mleka, jogurtów czy kefiru, sprawdza się jako płynna przekąska między posiłkami, ekwiwalent mleka i jogurtu do musli i płatków lub jako napój do picia do obiadu. Można ją wykorzystać ja jako składnik wielu dań, tj. zupy na zimo, dania na ciepło, deserów, ciast. To doskonała baza pod koktajle ze świeżych owoców lub dodatek do warzyw (buraków, marchewki czy selera naciowego). Można ją podawać jako uzupełnienie mizerii z ogórków z młodymi ziemniakami i koperkiem oraz jajem sadzonym. Maślankę można wykorzystać do niektórych ciast, naleśników oraz racuchów. Można z niej sporządzać zimne sosy słodkie oraz wytrawne. Doskonale smakuje chleb pieczony na maślance lub maślane bułeczki.
Piotr Jankowski
Dyrektor Wydziału Handlu Mlekpol (SM)
Maślanka cieszy się niezmienną popularnością ze względu na swoje unikalne właściwości smakowe i odżywcze. Jej lekko kwaśny smak i gładka konsystencja cenione są przez konsumentów w każdym wieku. Ci chętnie sięgają po nią nie tylko w letnie dni, ale przez okrągły rok.
Jeśli chodzi o współczesne trendy żywieniowe, maślanka dobrze wpisuje się w nurt zdrowego odżywiania. Jest produktem niskotłuszczowym, zawierającym białko, wapń i witaminy z grupy B, co czyni ją idealnym wyborem dla osób dbających o linię i prowadzących zdrowy styl życia. Dodatkowo dzięki probiotykom wspiera funkcjonowanie układu pokarmowego.
Od lat niezmiennie liderem kategorii maślanek w Polsce jest Maślanka Mrągowska, obecnie dostępna w wariantach: naturalnym, stracciatella, truskawkowym, wieloowocowym z owocami leśnymi oraz pieczone jabłka. Różnorodność oferty Maślanki Mrągowskiej to odpowiedź na potrzeby młodszych konsumentów i tych, którzy poszukują zaskakujących doznań smakowych. Bogata gama maślanek zachęca także dotychczasowych miłośników Mrągowskiej do eksperymentowania i wprowadzania kolejnych jej wariantów do swojej codziennej diety. W ofercie naszej Spółdzielni znajdziemy także maślanki naturalną i truskawkową pod marką Milko oraz naturalne marek Rolmlecz, Jogo i Mlekpol.
Maślanka znajduje szerokie zastosowanie w kuchni. Bezpośrednie spożycie tego produktu to tylko jedna z wielu możliwości. W tradycyjnych polskich potrawach, takich jak chłodniki, zupy, naleśniki czy placki, maślanka pełni funkcję kluczowego składnika, bo nadaje potrawom charakterystyczny smak. Ponadto coraz częściej jest wykorzystywana w wypiekach – ciastach, muffinach i pieczywie. Jej kwasowość sprawia również, że jest idealna jako baza do marynat, szczególnie do drobiu oraz do różnorodnych sosów sałatkowych.
Potencjał rynkowy maślanki w Polsce jest ogromny. Dzięki innowacyjnym kampaniom marketingowym oraz rozwijaniu oferty i inspirowaniu konsumentów do eksperymentowania w kuchni maślanki od Mlekpolu stale umacniają swoją pozycję na rynku.
Smaki szansą na rozwinięcie kategorii
Najbardziej popularnym smakiem maślanek jest naturalny. Jest to związane z postrzeganiem tego typu produktu jako bazowego do wielu potraw, naturalnego i prozdrowotnego, o niskiej kaloryczności. W sklepach można kupić także maślankę truskawkową, stracciatella, brzoskwiniową. Niektóre podmioty gospodarcze oferują także maślanki o bardziej oryginalnym smaku, np. pieczone jabłko, mango-kardamon, brzoskwiniowa, jagodowa, granat, pistacja, naturalna, jagoda, poziomka-borówka, mango-marakuja, pomarańcza-limonka, kawowa, słony karmel. Najbardziej urozmaicony asortyment w tej kategorii mają Mlekpol (SM), Łowicz (OSM), Krasnystaw (OSM) oraz Siedlce (OSM). Asortyment rozwija również Grupa Mlekovita.
Opakowania – szansa na plusy od klientów
Maślanki są pakowane najczęściej w butelki PET, butelki kartonowe, kartony z nakrętkami lub kubki PET. Butelki PET są lekkie i wygodne w użytkowaniu ze względu na możliwość wielokrotnego otwierania. Mają jednak ograniczoną powierzchnię nadruku (owijka). Tylko niektórzy producenci stosują opakowanie typu stretch, gdzie powierzchnia reklamowa jest znacznie większa, a wydźwięk wizerunkowy – korzystniejszy. Bardzo podobna sytuacja jest z kubkami PET, gdzie wszelkie komunikaty można umieszczać tylko na wieczku. Opakowanie te nie są też odporne na uszkodzenia mechaniczne i łatwiej ulegają uszkodzeniu w transporcie.
Kolejną grupę opakowań dla maślanek stanowią opakowania kartonowe. Można tutaj wyróżnić butelki kartonowe, kartony wielowarstwowe z nakrętkami oraz kartony z nakrętkami, ale pozbawione warstwy aluminiowej.
Obecnie rynek opakowań do produktów płynnych powinien rozwijać się w dwóch kierunkach. Jednym jest produkcja kartonów bez warstwy aluminiowej. W tym miejscu należy zaznaczyć, że takie kartony będą miały coraz większe znaczenie z uwagi na intensywną dyskusję na temat ochrony środowiska i naszej planety. Dalej ważna będzie liczba wdrożeń, budowa reputacji wśród klientów i szybkość wdrożenia ich na rynek. Opcjonalnym pomysłem jest zwiększenie ilości opakowań PET w systemie recyklingu, co powinno przyczyniać się do ich powtórnego wykorzystania.
Należy podkreślić, że wybór typu opakowania to decyzja strategiczna dla przedsiębiorstwa. Jest to związane nie tylko z polityką globalną, ale także ze wzrostem świadomości konsumentów, którzy stawiają producentom coraz większe wymagania. Liczą się nie tylko jakość, smak czy innowacyjna koncepcja produktu, ale także rodzaj opakowania i jego wpływ na środowisko. Te czynniki budują wizerunek marki i producenta, przez co stanowią języczek u wagi dla rosnącej grupy klientów. Dlatego dzisiaj producenci, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, powinni wybierać takie opakowania, które będą miały możliwie neutralny wpływ na środowisko. Wybór opakowań powinien być bardzo dobrze przemyślany, bowiem coraz częściej konsumenci będą oceniać, czy i jak działa firma w kontekście ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.
Cena
Maślanki obecnie występujące na rynku pakowane są w butelki PET o gramaturach 900 ml – 1 l oraz 330 i 500 ml, kartony 1 l oraz 500 ml, butelki kartonowe o objętości 1 l i 330 ml. Rzadziej występują kubki o gramaturze od 200 do 375 g. Sporadycznie na rynku pojawiają się słoiki oraz woreczki foliowe.
Ceny za opakowania litrowe (bez względu na to, z jakiego zostały zrobione surowca) kształtują się na podobnym poziomie i wynoszą od 5,19 do 6,39 zł / 1 l w zależności od sklepu. W przypadku opakowań o gramaturze 400––500 g cena maślanek w butelkach PET jest znacznie niższa wobec tych z kartonu. Za 400 g butelkę maślanki naturalnej zapłacimy od 2,48–3,14 zł, a za opakowanie w kartonach 5,10–5,19 zł. Wyraźnie droższe są maślanki z owocowym wsadem (o ok. 10-15%). Wyraźną konkurencję cenową stanowią produkty marek własnych. Te artykuły są tańsze nawet o ok. 20%.
Literatura dostępna w redakcji.