Mozzarella: Mozzarella – ser o wielu zastosowaniach

dr hab. inż. Marlena Piekut, Politechnika Warszawska
Forum Mleczarskie Handel 4/2022 (112)

gfkGrzegorz Mech

Business Development Manager w GfK Polonia

„Im więcej sera, tym więcej dziur. Im więcej dziur, tym mniej sera...” Na szczęście takich dylematów nie mają miłośnicy mozzarelli. Kategoria serów – bardzo szeroka i różnorodna – jest obecna w diecie w praktycznie każdym z polskich gospodarstw domowych. Segment serów białych (twarogi, feta, mozzarella, mascarpone, ricotta, sery kozie, sery korycińskie, bryndza, bunc itp.) stanowi ok. 27% zakupów całej kategorii sera gospodarstw domowych w ujęciu wolumenowym. Sery twarogowe zdecydowanie dominują w kategorii serów białych, niemniej jednak należy zauważyć, że mozzarella jest ważną grupą produktową w segmencie i stanowi ok. 10% w ujęciu wolumenowym.

Wartość zakupów mozzarelli dokonanych przez polskie gospodarstwa domowe w 2021 r. wyniosła łącznie ponad 272 mln zł. Przeciętne gospodarstwo kupiło nieco ponad 1,5 kg tego rodzaju sera, dokonując zakupów prawie 7 razy w ciągu roku i wydając na nie 33 zł.

Dynamicznie wzrosła liczba nabywców sera mozzarella – w odniesieniu do 2021 r. o prawie 6 pp., co oznacza pozyskanie bez mała 1 mln nowych nabywców, rozumianych jako gospodarstwa domowe.

Dynamika wzrostu wolumenu zakupów mozzarelli w odniesieniu do segmentu serów białych jest prawie 6-krotnie wyższa i wynosi ponad 29% w odniesieniu do 2019 r. Dynamika wzrostu wartości zakupów mozzarelli w 2021 r. vs 2019 r. jest również wysoka i wynosi 32% (dla segmentu serów białych jest ona na poziomie 13%).

O rosnącej popularności mozzarelli i lojalizowaniu się nabywców względem segmentu świadczy wzrost wolumenu zakupów na gospodarstwo domowe i dynamika tego wzrostu. W perspektywie 2 lat gospodarstwo domowe zwiększyło wolumen zakupów serów białych o nieco ponad 4%, podczas gdy zakupy mozzarelli wzrosły o prawie 17%.

Sery białe są w zdecydowanej większości kupowane w kanale sklepów wielkopowierzchniowych (prawie 80% w ujęciu wolumenowym), a zdecydowanym liderem są dyskonty, których udział sięga prawie 49%.

Jako główne powody wyboru sklepu przy zakupach serów nabywcy wskazują przede wszystkim dogodną lokalizację, możliwość dokonania zakupu kategorii przy okazji innych zakupów oraz satysfakcjonujący poziom cen i atrakcyjne promocje. Warto zwrócić uwagę, że ważny jest również szeroki asortyment i dobra jakość produktów. Sery są kupowane przede wszystkim w czasie codziennych, rutynowych zakupów do domu.

Główne czynniki wyboru konkretnego produktu wskazywane przez nabywców to smak, cena i stosunek jakości do ceny.

Ok. 40% kategorii stanowią produkty marek własnych, przy czym warto zauważyć, że ich znaczenie rośnie (w 2021 r. w porównaniu z 2020 r. zaobserwowaliśmy wzrost udziałów produktów marek własnych w wolumenie zakupów o ok. 2 pp. przy równoczesnym wzroście wolumenu zakupów produktów private labels o ok. 5,5%).

Warto przyjrzeć się konsumpcji mozzarelli. Największy odsetek konsumentów serów jada mozzarellę zwykle ok. 1 raz w tygodniu. 2% respondentów stwierdziło, że mozzarella jest obecna w ich jadłospisie codziennie, a ok. 1/4 ankietowanych nie jadła mozzarelli ani razu w ciągu ostatniego roku.

Spośród rodziców posiadających dzieci w wieku do lat 18, 39% stwierdziło, że dzieci jadają ser mozzarella.

Potrawy przygotowywane z użyciem serów (z wyłączeniem serów żółtych) to przede wszystkim kanapki, sałatki, pizza i zapiekanki. Potrawy z dodatkiem tych serów spożywane przez dzieci to przede wszystkim kanapki, pizza, zapiekanki oraz grzanki/tosty – różnicę widać wyraźnie jedynie w większym znaczeniu sałatek w diecie dorosłych vs dzieci, co na pewno nie cieszy dietetyków.

Podsumowując, można stwierdzić, że kategoria serów jako całość „ma się dobrze” – jest kupowana przez dużą, stabilną grupę nabywców, a zmiany wolumenu i wartości zakupów są w większości segmentów pozytywne.

Segment sera mozzarella na tym tle wygląda bardzo dobrze, a dynamika pozytywnych zmian jest wyższa niż dla kategorii. Wydaje się, że głównym wyzwaniem na przyszłość dla producentów będzie utrzymanie tego pozytywnego trendu.

Dane zakupowe z panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia (zakupy na potrzeby gospodarstwa domowego, przynoszone do domu). Dane z raportu „Białe jest białe – rynek i nabywcy nabiału i roślinnych zamienników nabiału” GfK 2022.

mozzarella zakupy konsumpcja

Strona 3 z 3