Mozzarella: Mozzarella – ser o wielu zastosowaniach

dr hab. inż. Marlena Piekut, Politechnika Warszawska
Forum Mleczarskie Handel 4/2022 (112)
ser mozzarella kulka
© fm

Mozzarella jest niedojrzewającym serem miękkim z rodziny pasta filata pochodzącym z włoskiego regionu Battipaglia. Tradycyjnie był wyrabiany z mleka bawołów. Obecnie w krajach europejskich oraz w USA jest wytwarzany z mleka krowiego. Pojawiają się jednak głosy, że w najbliższych latach ser mozzarella z mleka bawolego zyska na wartości. 

Gotowy specjał serowy jest biały oraz miękki, cechuje go błyszcząca powierzchnia i jest rozciągliwy. Swoje właściwości zawdzięcza działaniu kwasu mlekowego. Ser mozzarella uzyskiwany z mleka bawolego jest bielszy w porównaniu z serem wyrabianym z mleka krowiego.

Mozzarella to ser o niskiej zawartości tłuszczu. Rosnąca świadomość dotycząca problemów zdrowotnych spowodowanych przez żywność z wysoką zawartością tłuszczów i kalorii, takich jak choroby sercowo-naczyniowe, doprowadziła do preferencji dla sera mozzarella. W 1970 r. w USA wyprodukowano 375 mln funtów mozzarelli, co stanowiło około 17% produkcji sera. Do 2005 r. w USA produkcja sera mozzarella wzrosła do ponad 3 mld funtów, tj. 34% całkowitej produkcji. Przewiduje się, że globalny rynek sera mozzarella osiągnie 51,50 mld USD do 2027 r. przy CAGR wynoszącym 5,2% w okresie prognozy. Wzrost rynku przypisuje się m.in. oferowaniu różnych produktów z wykorzystaniem sera mozzarella. Na rynkach obecne są m.in. takie nowości jak: ekologiczny ser z mozzarelli, przekąski serowe w postaci sera sznurkowego, paluszków serowych i batonów serowych.

polska import eksport mozzarelliGłównymi firmami działającymi na globalnym rynku sera mozzarella według Fortune Business Insights są: Fonterra, Grande Cheese Company, Arla Foods, Grupa Lactalis, Saputo, Antonino Mozzarella Factory, Gioioso Cheese, Trevisanalat i Granarolo.

Rosnąca rola sera mozzarella wynika z rosnącego popytu na produkty na wynos oraz żywienia się w restauracjach. Kobiety coraz częściej nie mają czasu na przyrządzanie potraw w domu, a zatem członkowie gospodarstw domowych korzystają z produktów przygotowanych na wynos przez jednostki gastronomiczne lub produktów gotowych do podgrzania obecnych na półkach sklepowych.

formagia mozzarella

Ciekawy produkt

Formagia to trakcyjny smakowo i cenowo ser o sprężystej konsystencji i delikatnym, mlecznym smaku. Prosty skład i źródło wartości odżywczych. Jako składnik sałatek, przekąsek, zapiekanek, sosów, farszów i zup, mozzarella staje się nieodzownym dodatkiem w kuchni. Maksyma produktu to: jeden wyjątkowy akcent, aby nadać potrawom apetycznej wyjątkowości.

Dostawca: Euroser Dairy Group.

Ameryka Północna odpowiada za największy udział w rynku sera mozzarella, w 2018 r. wynoszący około 37,15%. Amerykanie wciąż zwiększają konsumpcję makaronu i pizzy, a zatem rośnie spożycie mozzarelli dodawanej do tych potraw. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Statista spożycie sera mozzarella na mieszkańca w USA wyniosło w 2000 r. 4,11 kg, w 2010 r. wzrosło do 4,80 kg, a w 2020 r. stanowiło 5,57 kg. 

polska import eksport serów

mlekovita ser mozzarella
© fm

Prognozuje się, że w Ameryce Północnej dalej będzie obserwowane rosnące spożycie sera mozzarella. Po Amerykanach światowymi smakoszami mozzarelli są Brazylijczycy, Włosi, Niemcy oraz Kanadyjczycy. Coraz większe zainteresowanie mozzarellą pojawia się też w Argentynie i Chinach (Ah, Tagalpallewar 2017). Prognozuje się, że Azja i Pacyfik wykażą duży wzrost na rynku mozzarelli ze względu na szybką urbanizację tych regionów oraz zwiększone zainteresowanie kulturą żywności Europy Zachodniej i Ameryki. Warto też dodać, że sieci takie jak Pizza Hut, Domino’s oraz McDonald’s rozszerzają swój zasięg we wspomnianych regionach. Oznacza to, że zmieniające się preferencje konsumentów i rosnąca popularność fast foodów są dobrym sygnałem dla sera mozzarella. – Mozzarella jest najbardziej lubianym serem konsumentów, plasującym się nawet powyżej cheddara – stwierdził Mike Kostyo, badacz trendów z Datassential, który zauważył, że 85% amerykańskich konsumentów „kocha” lub „lubi” ser mozzarella. Dane z Datassential z 2020 r. pokazały, że 80% amerykańskich konsumentów spożywało tradycyjną mozzarellę co najmniej raz w miesiącu. W rzeczywistości 1 na 4 twierdził, że spożywa ją kilka razy w tygodniu, a tylko 5% twierdziło, że nigdy nie konsumowało tego sera. Świeża mozzarella jest nieco mniej popularna, a 16% Amerykanów twierdziło, że nigdy jej nie jadło. Z kolei 60% konsumentów przynajmniej raz w miesiącu spożywało świeżą mozzarellę. Zainteresowanie spożyciem mozzarelli wciąż rośnie, co potwierdzają wypowiedzi konsumentów. Na podstawie badań Datassential z rynku amerykańskiego wiadomo, że 33% konsumentów twierdziło, że zwiększyło spożycie mozzarelli w ciągu ostatniego roku, a 34% zwiększyło spożycie świeżej odmiany tego sera. To duże zainteresowanie mozzarellą wynika z faktu, że jest ona smaczna i może być wykorzystywana do wielu potraw. Można ją stosować do pizzy, która jest lubiana przez liczne grono konsumentów. Mozzarella ładnie się ciągnie, co daje atrakcyjny efekt wizualny. Producenci przetworzonej żywności dodają mozzarellę do różnych produktów spożywczych i fast foodów, aby zwiększyć ich smakowitość. Mozzarella znajduje zastosowanie w różnych przekąskach, dipach serowych. Jest pożądana w różnych potrawach, gdyż ma neutralny profil smakowy, który jest głównym czynnikiem napędzającym 70% konsumentów z Ameryki do jej zakupu.

Joanna Kołodyńska -PolmlekJoanna Kołodyńska

Dyrektor Marketingu Grupy Polmlek 

Polmlek to jeden z czołowych producentów mozzarelli suchej. Wyspecjalizowane zakłady miesięcznie mogą wyprodukować średnio 1700 ton serów w technologii pasta filata. Ser mozzarella produkowany jest w blokach, wiórkach i granulkach. Większość wolumenu trafia do kanału HoReCa poprzez dystrybutorów zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Odkąd do grupy Polmlek dołączył zakład Ceko z Goliszewa, w ofercie mamy również doskonałą mozzarellę dedykowaną na rynek tradycyjny. Sery z Goliszewa od lat produkowane są wg niezmiennych receptur wypracowanych przez doświadczonych serowarów przekazujących wiedzę z pokolenie na pokolenie. Smak mozzarelli to efekt współpracy ze specjalistami z Włoch. Dzięki temu udało się stworzyć włoską mozzarellę z polskiego mleka. Jest ona delikatna w smaku, ma zwartą konsystencję, dzięki czemu łatwo ją kroić i wiórkować. Po obróbce termicznej ser apetycznie ciągnie się, podkreśla charakter włoskich dań, ma delikatny, lekko mleczny smak i łagodny zapach. Jest idealny do zapiekanek i pizzy. Dostępny w formie bloków i plastrów oraz porcji 300 g.

Strona 1 z 3