Bezlaktozowe: Bezlaktozowe szanse
Agata Makowska
Dyrektor Handlu Łowicz (OSM)
Oferta produktów bez laktozy prężnie się rozwija. Najlepiej rotującymi produktami OSM Łowicz w tej kategorii są oczywiście mleka UHT 1 l 1,5% oraz 3,2%, które praktycznie podwoiły swoją wartość sprzedaży w odniesieniu rok do roku. W zeszłym roku jako pierwsi wdrożyliśmy na rynek Śmietankę 30% bez laktozy, która spotkała się z dobrym przyjęciem wśród Konsumentów. Zwiększoną sprzedażą może pochwalić się również Serek wiejski bez laktozy 150 g, który dzięki swojemu smakowi i konsystencji oczarował podniebienia konsumentów, dla których na co dzień koniecznością nie są produkty bez laktozy. Dynamicznie rozwija się sprzedaż Masła łowickiego bez laktozy 200 g, które korzysta z wieloletniej renomy swojego „laktozowego” odpowiednika. Stawiając na rozwój, innowacje i wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych Klientów udoskonaliliśmy technologię produkcji mleka UHT bez laktozy. Dzięki niej uzyskaliśmy oczekiwany produkt bez laktozy, o lekko słodkim smaku naturalnego mleka oraz biały kolor do ostatniej kropli. Nowa technologia została oznakowana na kartonikach ikoną Zawsze Białe. Do produktów niezawierających laktozy kwalifikuje się nasza marka wegańska „Bez deka mleka”. W jej ofercie posiadamy alternatywy dla serków kanapkowych do smarowania w ciekawych kompozycjach smakowych, plastry o smaku Gouda i dodatkowo w trzech innych wariantach z dodatkami, a także pitne oraz łyżeczkowe jogurty owsiane oraz osełkę o smaku maślanym i czosnkowym.
Producenci produktów bezlaktozowych
Produkty bezlaktozowe w swoim portfolio ma wielu producentów. Liderami kategorii są m.in. Grupa Mlekovita, Mlekpol (SM) oraz Łowicz (OSM), które dysponują najbardziej zróżnicowanym portfolio produktowym. W ofercie Grupy Mlekovita znajdziemy produkty pod marką Polskie m.in. linię jogurtów bezlaktozowych w butelkach i kubeczkach, śmietanę. Dostępne są również mleko UHT i spożywcze Wydojone, ser sałatkowo-kanapkowy Favita, serek wiejski, serki homogenizowane, twaróg, a także sery żółte w plastrach: Gouda, Sokół i Lavalti. Latem w ofercie pojawiły się także lody śmietankowe bez laktozy w tradycyjnych gałkach.
W ofercie Mlekpol (SM) na uwagę zasługują jogurty z linii Łaciate, twaróg pod marką Mazurski Smak, sery Gouda, Edam i Złoty Mazur oraz oczywiście mleko UHT i świeże.
Relatywnie szerokie portfolio produktów bezlaktozowych opracowała mleczarnia Łowicz (OSM). W nowej szacie graficznej znajdziemy m.in. mleko UHT w różnych opakowaniach, produkty fermentowane: jogurty i maślanki, śmietankę, serki homogenizowane oraz masło.
Małgorzata Cebelińska
Dyrektor Handlu Mlekpol (SM)
Mlekpol, jako jedna z największych spółdzielni mleczarskich Polsce, czuje się odpowiedzialny za jakość życia i zdrowie wszystkich konsumentów. Właśnie dlatego kluczowe w naszych działaniach i wdrożeniach nowych produktów jest wychodzenie naprzeciw rosnącym i zmieniającym się potrzebom konsumentów. Pandemia COVID-19 uświadomiła nam, że zdrowie to jedna z najcenniejszych wartości, na którą mamy realny wpływ. Produkty bez laktozy od Mlekpol (SM) powstają na bazie pełnowartościowego mleka i stanowią doskonałe źródło wapnia i białka. Dzięki zastosowaniu enzymu laktazy, zawarty w mleku cukier mleczny zostaje rozłożony, a jego prozdrowotne właściwości pozostają niezmienione.
Kategoria produktów bez laktozy sukcesywnie się rozwija i cieszy się dużym zainteresowaniem. Nietolerancja laktozy, to zaburzenie, które staje się coraz bardziej powszechne wśród społeczeństwa. Łagodzenie tej dolegliwości polega na stosowaniu odpowiedniej diety, polegającej na wyeliminowaniu spożycia produktów zawierających laktozę. Obecnie, w charakterystycznej fioletowej szacie graficznej typowej dla tego typu produktów, posiadamy w ofercie: mleko Łaciate bez laktozy UHT o zawartości tłuszczu 1,5% oraz 3,2%, mleko świeże Łaciate 2%, ponadto żółte sery w plastrach (gouda czy salami), twaróg Mazurski Smak, a także jogurty pitne marki Łaciate, dostępne w ciekawych i niepowtarzalnych kompozycjach smakowych: ananas-kokos, jeżyna-malina oraz truskawka-czarna porzeczka.
Bardzo ciekawie przedstawia się portfolio mleczarni Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM), w którym znajdziemy m.in. różne wersje jogurtów bezlaktozowych oraz serków homogenizowanych. Kolejnym producentem jest Bakoma w ofercie której znajdziemy m.in. jogurty pitne, gęste oraz kefir. Z oferty mleczarni Piaski (OSM) możemy skosztować mleka bez laktozy, jogurtu oraz kefiru w wersji bezlaktozowej.
Ciekawe produkty
Wyroby bezlaktozowe pozwalają zabezpieczyć podaż zdrowych i naturalnych produktów nabiałowych bez obaw o reakcję przewodu pokarmowego. Produkty z Nowego Dworu Gdańskiego dodatkowo charakteryzują się tym, że surowiec do ich produkcji w znacznej części pochodzi z wypasu pastwiskowego. Taka hodowla to większa różnorodność pasz i bogatszy bukiet smakowo-aromatyczny uzyskanego surowca. Naturalny wypas jest bardziej korzystny dla zwierzęcia, a takie mleko jest wyżej oceniane przez specjalistów i konsumentów. Dowodzi to innowacyjności i nowoczesnego myślenia pomysłodawców.
Producent: Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM).
Spośród producentów typowo mleczarskich na uwagę zasługuje Hochland Polska, który poszerzył swoje tradycyjne potrfolio serka Almette o dwie nowe wersje bezlaktozowe: serek puszysty śmietankowy oraz z ziołami. Produkty bezlaktozowe znajdują się też w ofercie Robico (ZUH) (kefiry), Danone (MyPro+) oraz Zott Polska (jogurty). W przypadku firmy Danone mamy do czynienia z produktami w linii MyPro+, w których zastosowano koncepcję produktu dla osób aktywnych fizycznie o wyższym zapotrzebowaniu na białka (25 g) z koncepcją produktów bezlaktozowych.
Budowa kategorii
Kategoria produktów bezlaktozowych jest bardzo szeroka. Bez trudu można znaleźć prawie każdy odpowiednik produktów klasycznych. W kategorii tej produktami podstawowymi są mleko i napoje fermentowane. W ofercie znajduję się też sery świeże (twarożki, do smarowania oraz twarogi), podpuszczkowe (żółte oraz pleśniowe) oraz masła i produkty do smarowania.
Produkty bezlaktozowe w handlu
Czasami dla tej kategorii tworzy się oddzielny segment i umieszcza poszczególne produkty według podkategorii (mleko, sery jogurty czy produkty do smarowania pochodzące od różnych dostawców i producentów. Jest to dość wygodne, bo osoby ciepiące na nietolerancję laktozy w jednym miejscu znajdą cały asortyment produktów mleczarskich. Inną metodą jest umieszczanie tych produktów w specjalnych działach sklepu pod kątem tzw. zdrowej żywności. Wówczas produkty te mieszczą się w innej części sklepu niż standardowy dział nabiałowy. Czasami tego typu układ może być problematyczny, robiąc bowiem zakupy dla kilkorga domowników kupujący musi odwiedzić kolejny dział. Klienci szukają produktów bezlaktozowych przebierając między produktami bio, vege lub bezglutenowymi.
Trzecim wariantem ekspozycji produktów bezlaktozowych jest umieszczenie ich w poszczególnych podkategoriach bezpośrednio przy liniach produktowych w dziale z produktami mleczarskimi, czyli w ramach sekcji jogurtów, masła czy mleka. Takie rozwiązanie pozwala na kupienie alternatywnej wersji przy okazji kupowania produktów klasycznych dla rodziny. Problemem może być taki układ dla klientów z gospodarstw jednoosobowych lub seniorskich, którzy zmuszani są wędrować po 2 lub 3 alejkach rozbudowanego działu mleczarskiego.
Produkty bezlaktozowe są bardzo dobrze wyróżnione na półce. Od pewnego czasu przyjęło się, że kodem produktów są odcienie kolorystyczne, ujęte w palecie od koloru ciemnoróżowego do fioletowego. Wersja bez laktozy jest najczęściej kontynuacją głównej linii produktowej i jest spójna z całym wizerunkiem danej linii produktowej. Ten swoisty kolorystyczny sygnał dla konsumentów oraz wyraźne zaznaczenie „bez laktozy” pozwala szybko odnaleźć właściwy produkt na półce.