1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Mocny spadek sprzedaży tłuszczów żółtych w małych sklepach. Upfield traci, Mlekpol rośnie

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© cmr

– W 2022 r. wartość sprzedaży masła, margaryny i miksów maślanych w sklepach małoformatowych do 300 m2 wzrosła o ponad 17% w porównaniu do roku poprzedniego – powiedziała Forum Mleczarskiemu Handel dr Magdalena Wilgatek, Business Development Manager w CMR. – W grudniu 2022 r. w porównaniu do grudnia rok wcześniej wartość sprzedaży tłuszczów wzrosła o 4,2%, ale liczba transakcji była mniejsza o 15,1%, a wolumen sprzedaży mniejszy o 16,0%.

– Najpopularniejszym spośród tłuszczów żółtych jest masło. To właśnie ono w grudniu 2022 r. odpowiadało za około 60% wartości sprzedaży całej kategorii, margaryna za ponad 30%, a pozostała część to miksy maślane. Należy mocno podkreślić, że każdy z tych segmentów odnotował spadek sprzedaży wolumenowej w 2022 r. w kanale sklepów małoformatowych. Z pewnością ta sytuacja podyktowana jest znacznym wzrostem cen, a konsumenci ograniczając wydatki szukają tańszych kanałów dystrybucji produktów, których ceny notują wyższe niż inflacja wzrosty. Tłuszcze żółte odnotowały wzrost cen rok do roku na poziomie 38% w kanale sklepów małoformatowych do 300 m2 – dodała znasza rozmówczyni.

– Tłuszcze żółte są szeroko dostępne. Masło czy margarynę znajdziemy niemal w każdym małoformatowym sklepie jednak wgłębiając się w tę kategorię zauważamy, że miks maślany dostępny jest średnio tylko w co drugim sklepie małoformatowym, a margaryny funkcjonalne występują już tylko średnio w 3 sklepach na 10.

– Najczęściej w koszyku z masłem pojawia się mleko – na 19% transakcji, śmietany na 12% transakcji, papierosy, ciastka czy woda czysta. Warto wspomnieć, że żółte tłuszcze w sklepach małoformatowych zazwyczaj są kupowane podczas większych zakupów – koszyki z tymi kategoriami zawierają ponad dwa razy więcej opakowań produktów, a ich wartość jest ponad dwa razy wyższa niż przeciętnego koszyka w tym formacie sklepów – wskazała dr Wilgatek. 

– Klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 najczęściej sięgali po masło, margarynę czy miks maślany podczas piątkowych i sobotnich zakupów. W tym formacie sklepów wszystkie 3 kategorie sprzedawały się głównie w porze przedpołudniowej. Transakcja zakupu masła miała w ponad 50% przypadków wartość z przedziału 6,01-8 zł lub 8,01-10 zł. Zakup margaryny najczęściej wiązał się z wartością transakcji z przedziału 4,01-6 zł. W przypadku miksu maślanego najczęściej występowały transakcje o wartości 6,01-8 zł – wyliczyli analitycy CMR.

– W kategorii margaryn największe udziały w wartości sprzedaży mają producenci Bunge, Upfield Polska i Bielmar. W okresie YTD grudzień 2022 udziały Upfield odnotowały spadek na rzecz marek własnych. W sklepie małoformatowym konsument mógł w grudniu wybierać średnio spośród blisko 9 wariantów margaryn. W rankingu margaryn w sklepach małoformatowych do 300 m2 w grudniu 2022 roku pierwsze miejsce pod względem udziałów w wartościowych w sprzedaży w kanale sklepów małoformatowych do 300 m2 zajęła margaryna do pieczenia i smażenia Palma w opakowaniu 250 g. W kategorii margaryny w grudniu 2022 trwający od miesięcy stopniowy wzrost średniej ceny wśród najważniejszych wariantów został zahamowany – podkreśliła dr Magdalena Wilgatek.

– W kategorii masła i miksów maślanych największe udziały w wartości sprzedaży ma SM Mlekovita. W roku 2022 największe wzrosty udziałów odnotowały SM Mlekpol oraz produkty marek własnych. Najważniejszymi markami masła i miksów maślanych pod względem wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w 2022 roku były Mlekovita i Sobik. Największy wzrost odnotowały marki własne. W sklepach małego formatu Klient może wybierać średnio spośród ok 6 wariantów masła i miksów maślanych. 

– Kategoria w ostatnim czasie rozszerza się o nowe produkty, produkty z dodatkami np.: masło z solą morską, masło z awokado, masło z ziołami, czy też masło bez laktozy – dodała Business Development Manager w CMR.

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania